המלחמה הנוכחית חידדה את ההכרה שהנשים הישראליות נמצאות בחוד החנית, גם בשדה הקרב. הן לוחמות ומפקדות נועזות ואמיצות בשדה הקרב. דבר אחד אחד נשאר שונה בין הגברים לנשים - הפיזיולוגיה. זו משפיעה באופן ישיר על המצב הבריאותי שלהן ומייצרת אתגרים בשטח.
חוסר ההיגיינה בתנאי שטח, אבק, חול ולכלוך, היעדר מקלחת ובגדים נקיים, מדים עבים ולא תמיד נקיים, מעכשיו גם גשמים ורטיבות, עם הצטברות של לחות במקומות פנימיים, כמו גם התזונה הלקויה וללא ספק הלחץ והסטרס התמידי, משפיעים ועלולים לגרום לנזקים ולבעיות בריאותיות.
1 צפייה בגלריה
מתגייסות לתפקידי לחימה, ארכיון
מתגייסות לתפקידי לחימה, ארכיון
לוחמות בשטח
(צילום: דובר צה"ל)

איך זה משפיע על הגוף?

פטרת הנרתיק המלווה בגרד ואי נוחות: פטריה נרתיקית מהווה את התלונה השכיחה ביותר בקרב נשים, ולפחות 75% מהנשים יסבלו ממנה פעם אחת בחיים. בקרב לוחמות כבר עולות ומגיעות תלונות של חוסר נוחות, גרד או פטריה, בשל השהייה בשטח במצב של חוסר היגיינה, לחות ורטיבות, לבישת מדים לא נקיים לכמה ימים, היעדר מקלחת או תנאי היגיינה נאותים. אל אלו מתווספת תזונה לא מאוזנת, עשירה בסוכר וקמח לרוב, שמאפשרת לפטריות לשגשג עוד יותר.
דלקת או זיהום בדרכי השתן: אף אלה בעיות השכיחות בקרב נשים. המצב נגרם מנדידה של חיידקים אל תוך דרכי השתן הסטריליות. התרבותם תגרום לזיהום הגורם לתחושת צריבה. קושי במתן שתן. כאב בבטן תחתונה, כאבים בגב ובמקרים חמורים הדלקת יכולה להגיע גם לכליות ולגרום לשתן דמי.
דלקת בשתן בשדה הקרב תיגרם גם בשל התאפקות ממושכת ואי מתן שתן כשיש צורך, מה שגורם ללחץ ממושך על השלפוחית. כמו כן, גם המתח הנפשי גורם לזיהום בדרכי השתן. הקשר בין מתח נפשי ובין בריאות דרכי השתן הוא דו כיווני והוכח במחקרים בעולם. מתח עלול לדכא את המערכת החיסונית ולהוביל לזיהום בדרכי השתן. ואילו זיהום בדרכי השתן גורם כשלעצמו בהחמרת המתח הנפשי.
שפשפת: תופעה שנפוצה גם בקרב חיילים, אולם אצל החיילות נשים, השפשפת משלבת הן את אזור המפשעה והן את אזור שפתי הפות. מדובר בתופעה מאוד מטרידה ולא נעימה, ולא מאפשרת תנועה חופשית. היא נגרמת בעיקר בשל מדים עבים ולרוב גם מלוכלכים.
דימום בין וסתי: יותר ויותר חיילות בשטח סובלות מדימום בין וסתי ממספר סיבות, הלו"ז הלוחץ בשטח הלחימה גורם להן לשכוח ליטול גלולה בזמן, ולחוות אי סדירות של הווסת, לצד תופעות הורמונליות נוספות. חלקן מאבדות בשטח את הגלולות, או לא יכולות לקבל אספקה סדירה שלהן, וכך מאבדות את רצף הנטילה.
היעדר עזרה רפואית גינקולוגית: בשדה הקרב סובלות החיילות מהיעדר טיפול רפואי של רופאים מומחים, מה שגורם לבעיות קלות להחמיר בתנאי השטח וגם בשל הזנחה.
השפעות ישירות של הלחץ: הלחץ הממושך שהלוחמות נתונות בו, משפיע ישירות על המערכת הנשית, כמו על כל מערכת אחרת בגוף האדם. תוצאותיו יבואו לידי ביטוי בדימום בין וסתי למשל, או אי סדירות של המחזור, החמרת תסמיני תסמונת קדם וסתית שכוללות התכווצויות ונפיחויות.

מה אפשר לעשות בשטח כדי להקל?

1. שתיית מים תפחית את התפתחות הדלקת והזיהומים.
2. שימוש בתכשיר ניקוי המיועד לאזור הנרתיק, אם ניתן אפילו תכשירים המכילים פרוביוטיקה.
3. מקלחת בכל הזדמנות שיש. ואם אין אפשרות להתקלח, אז לפחות לשטוף את אזור הווגינה במים נקיים.
4. להתנגב ולייבש היטב היטב את אזור הנרתיק, הישבן והמפשעות. כנ"ל אחרי נטילת שתן.
5. ניגוב חייב להיות מהצד הקדמי לכיוון האחורי ולא להיפך, כדי להמנע מנדידת חיידקי צואה אל הנרתיק.
6. להימנע עד כמה שניתן ממזון רווי בסוכר. סוכר מעורר את שגשוג הפטריות.
7. להימנע שימוש בתחתוניות.
8. להעדיף תחתונים מכותנה רכה ולא חוטיני.
9. להצטייד תמיד בגלולות נוספות, למקרה שהחיילת לא יוצאת הביתה כמתוכנן. להיעזר בתזכורות וסימנים שיעזרו ליטול גלולות בזמן.
10. שמירה על ניקיון כפות הידיים לפני כל מגע עם הוואגינה.
הכותבת היא גינקולוגית בכירה, וחלוצת טיפולי אסתטיקה וגינלית בישראל