התפרצות קדחת מרבורג ברואנדה מדאיגה בשבועות האחרונים את העולם. בארצות הברית יתחילו ביום שני הקרוב לבדוק נוסעים ששהו ברואנדה. וירוס מרבורג גורם לקדחת דימומית שמזכירה במאפייניה את מחלת האבולה. שיעור התמותה הממוצע בקרב החולים עומד על 50% ועלול להגיע עד 90% במקרים מסוימים.
התסמינים שעלולים להתאים לקדחת מרבורג הם חום, כאבי ראש/שרירים/מפרקים, עייפות, אובדן תיאבון, תסמיני מערכת העיכול ודימום בלתי מוסבר. במערך מודיעין בריאות בחטיבת בריאות הציבור של משרד הבריאות מציינים כי זו ההתפרצות הראשונה מעולם ברואנדה. בשנים האחרונות דווחו התפרצויות במדינות אחרות באפריקה: טנזניה וגינאה המשוונית ב-2023 ואוגנדה ב-2017. רואנדה הכריזה על התפרצות הנגיף ב-27 בספטמבר, ומאז דווח על 58 חולים מאומתים ו-13 מקרי מוות.
1 צפייה בגלריה
נגיף מרבורג
נגיף מרבורג
הדמיית תלת ממד של נגיף מרבורג
(צילום: shutterstock)
רוב המקרים המדווחים הם בקרב צוותים רפואיים בבתי חולים. לא זוהה מקור ההדבקה של כל החולים ולפיכך מוערך שמתקיימות שרשראות הדבקה לא מוכרות במסגרת ההתפרצות. התחלואה דווחה בכמה מחוזות במדינה, כולל בעיר הבירה קיגאלי – מטרופולין חשוב ומרכזי באפריקה שמחובר בקשרי תעופה לשורת יעדים בעולם. לפי שעה לא דווח על מקרים "מיובאים" שנקשרו להתפרצות זו מחוץ לרואנדה. ארגוני הבריאות בארצות הברית ובאירופה העריכו שהסיכון הנשקף במדינותיהם מאירוע ההתפרצות ברואנדה לציבור הוא נמוך.
המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) של ארצות הברית הודיעו כאמור שיחלו ביום שני הקרוב (14 באוקטובר) בבדיקת נוסעים המגיעים מרואנדה כחלק ממאמצי הממשל האמריקני למנוע את התפשטות הנגיף הקטלני בארצות הברית. ה-CDC גם פרסם אזהרת מסע שבה המליץ לאזרחי ארה"ב "לשקול מחדש" נסיעות לא חיוניות לרואנדה. צוותי מומחים מה-CDC ומארגון הבריאות העולמי (WHO) נשלחו לרואנדה לסייע בהתמודדות עם ההתפרצות. בישראל, נכון לעכשיו, אין המלצה להימנע מנסיעה לאזורים הנגועים ברואנדה או לדחות נסיעות שאינן חיוניות אך פורסמו המלצות עדכניות לנוסעים, ובין היתר מומלץ להימנע מלגעת בקופים ולהימנע מהגעה למקומות בהם מתרכזים עטלפים (מכרות או מערות).
בארצות הברית המליצו להרחיק מעבודה בבתי חולים עובדי בריאות ששבו מרואנדה ועבדו במתקני בריאות שם למשך 21 יום משהותם האחרונה במתקן בריאות ברואנדה. דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, שון סאבט, מסר כי הממשל האמריקני עובד בשיתוף פעולה הדוק עם רואנדה לשליטה בהתפרצות. ארה"ב התחייבה להקצות כ-11 מיליון דולר לטיפול בצורכי בריאות דחופים ברואנדה ובמדינות השכנות, כולל תמיכה במעקב אחר מגעים, הנחיות למניעת זיהומים, ובדיקות יציאה בנמל התעופה ובמעברי הגבול של רואנדה.

אין תרופה ואין חיסון מאושר

מחלת מרבורג היא כאמור קדחת דימומית שמזכירה במאפייניה הקליניים (דרך העברה, אופי התסמינים ושיעור הקטלניות) את האבולה, ונגרמת על ידי נגיף מאותה המשפחה (משפחת הפילווירוסים). המארח הטבעי של המחלה הוא עטלף הפירות האפריקני. המחלה מתאפיינת בחום, כאבי ראש, עייפות, כאבי שרירים, הקאה, שלשול, כאב בטן, פריחה או דימום בלתי מוסבר. המחלה מועברת על-ידי מגע ישיר עם נוזלי הגוף או הפרשותיו של החולה (אדם או בעל חיים) ואיננה מועברת דרך מזון, מים או באוויר. צוותים רפואיים עלולים להידבק כתוצאה מקשר הדוק עם חולה, בשל חשיפה להפרשותיו ולפיכך מצויים בסיכון גבוה. בנוסף, תיתכן הדבקה על ידי מגע עם או אכילה של חיות בר או פגרים נגועים בנגיף, או על ידי כניסה למערות באפריקה שבהן שוכנים עטלפים.
אינפו מרבורג
תקופת הדגירה של המחלה נמשכת עד 21 ימים, כאשר המחלה איננה מידבקת לפני הופעת התסמינים. אין כיום חיסונים או תרופות ספציפיות המאושרים למחלה. בהיעדר חיסון או תרופה ספציפיים, הטיפול הוא בעיקרו תומך, וכולל מנוחה ונוזלים. רופאים ברואנדה מתכננים לבדוק את יעילותה של התרופה האנטי-ויראלית רמדסיביר נגד המחלה. רמדסיביר מסייעת בין היתר בטיפול בחולים קשים בקורונה. מכון המחקר סבין שלח לרואנדה כ-700 מנות חיסון ניסיוני נגד מחלת מרבורג שמשמש בניסוי קליני בשלב 2 המיועד לעובדי בריאות הנמצאים בסיכון גבוה, תחת תנאי התפרצות פעילה. לפי הדיווחים, עד כה חוסנו יותר מ-200 אנשים בחיסון הניסיוני.
מומחים מזהירים כי התפרצויות של מחלות המועברות מבעלי חיים, כמו נגיף מרבורג, צפויות להפוך תכופות יותר בעתיד. גורמים סביבתיים כמו שינויי אקלים ובירוא יערות מגבירים את הסיכון למגע בין בני אדם לבעלי חיים נשאי מחלות.
ד"ר ז'אן קסיה, מנהל המרכז האפריקני לבקרת מחלות ומניעתן, הדגיש את הצורך של אפריקה לפתח יכולות עצמאיות לייצור חיסונים, תרופות וכלי אבחון כדי להתמודד עם התפרצויות עתידיות ביעילות. גם ד"ר אדם לוין, מומחה ברפואה דחופה מאוניברסיטת בראון, התריע כי "התפרצויות של מחלות המועברות מבעלי חיים ימשיכו להיות תכופות יותר. העולם חייב להיות מוכן לכך".