חייו של ילד בן שמונה ניצלו בניתוח בהול בהדסה הר הצופים לאחר שחלק של פנס שבלע יצר מעגל חשמלי פעיל בוושט. ד"ר זאב דוידוביץ, מומחה גסטרואנטרולוגיה ילדים בהדסה הר הצופים, מסביר: "המתנה של עוד כשעה בלבד הייתה יכולה לגרום נזק בלתי הפיך עד כדי סכנת חיים. הסוללות יצרו מעגל חשמלי פעיל בוושט, שרק הרחיב את עוצמת הפגיעה".
השבוע, בזמן ששהה עם ילדיו בביתם שבירושלים, אביו של ע' שם לב שילדו בן השמונה מתחיל לנשום באופן חריג. קולות הנשימה הכבדים עוררו את תשומת לבו שמשהו אינו כשורה. "הילד התחיל לנשום באופן מוזר ולא שגרתי", מספר האב, "זה היה מבהיל. לא הבנתי מה קרה בהתחלה ומהי הסיבה, כי הוא ילד בריא בדרך כלל. הוא גם לא הסביר שבלע משהו. הניסיון לנשום במאמץ לא פסק והחלטתי לנסוע למיון בבית החולים כי מצב הנשימה שלו רק הלך והחמיר ככל שעבר הזמן".
2 צפייה בגלריה
חייו של הילד ע' ניצלו בבית החולים הדסה הר הצופים לאחר שבלע סוללות
חייו של הילד ע' ניצלו בבית החולים הדסה הר הצופים לאחר שבלע סוללות
חייו של הילד ע' ניצלו בבית החולים הדסה הר הצופים לאחר שבלע סוללות
(צילום: דוברות הדסה)
ד"ר זאב דוידוביץ הוזעק מביתו כדי לטפל במקרה. "ע' הגיע עם אביו למיון כשהוא נושם בכבדות אך לא התלונן על כאבים מסוימים במיקום מוגדר", תיאר הרופא. "הצוות בחדר המיון החל לטפל בו וזימן אותי מיד כי הבינו שמדובר בבליעת גוף זר והמצב עלול להחריף. בצילום שביצענו לילד, הבחנו בחלק גדול יחסית מפלסטיק הנושא לא פחות משלוש סוללות, שתקוע בחלק העליון של הוושט. צריך להבין, עצם זר שנמצא באזור הזה יכול לגרום לחור בוושט תוך שעתיים בלבד וזה מצב בהחלט מסכן חיים".
האב מספר: "זה היה מבהיל. לא הבנתי מה קרה בהתחלה ומהי הסיבה, כי הוא ילד בריא בדרך כלל. הוא גם לא הסביר שבלע משהו. הניסיון לנשום במאמץ לא פסק והחלטתי לנסוע למיון בבית החולים כי מצב הנשימה שלו רק הלך והחמיר"
בשל הסכנה שהעצם הזר יגרום למצב בלתי הפיך ובשל הימצאותן של הסוללות שעלולות לסכן בכל רגע את חיי הילד, ע' הוכנס לחדר הניתוח באופן מיידי. "תוך התייעצות עם רופאי אף אוזן גרון בבית החולים ובשיתוף עם ד"ר אברהם בן יעקב, מומחה אף אוזן גרון ועם המרדים ד"ר עלמי יחיא, ע' הוכנס לניתוח בהול. במהלך הניתוח, בעזרת מכשור ייעודי וצוות חדר הניתוח, שלפתי את העצם התקוע שכבר הספיק לגרום לנזק בוושט וראינו בבירור חורים שנוצרו שם. ד"ר בן אברהם אף הרחיב בעצמו את המעבר לוושט עם לרינגוסקופ (מכשיר מעוקל עם פנס בקצהו) כי החלק של הפנס שנבלע חסם את המעבר. כשנשלף העצם הזר ראינו כי מדובר בחלק של פנס עם שלוש סוללות קטנות. התמקמות הסוללות באזור זה הביאה ליצירת מעגל חשמלי, והזרם החשמלי יצר חורים בוושט ובכלי הדם שמסביב. מדובר במצב מאוד מסוכן עבור הילד".
2 צפייה בגלריה
ד"ר זאב דוידוביץ
ד"ר זאב דוידוביץ
"בליעת סוללות מהווה סכנה ממשית לחנק ולפגיעה חמורה בוושט עד כדי סכנת חיים מיידית". ד"ר זאב דוידוביץ
(צילום: דוברות הדסה)
ד"ר דוידוביץ שב ומזהיר הורים מפני הסכנה שבבליעת חפצים וגופים קטנים. "מכשירים קטנים עם סוללות קטנות המשמשים משחק עבור ילדים עלולים להוות סכנה ממשית לחנק ולפגיעה חמורה בוושט עד כדי סכנת חיים מיידית כמו במקרה שלנו ובוודאי שעצם הכנסת סוללות למערכות הגוף מסוכנת בפני עצמה, בשל העובדה שהסוללות ממשיכות לפעול. הימצאות חלקי משחקים או עצמים שהילדים מרימים מהרצפה באזור הוושט עלולה לגרום לחירור הריאות אם הם חדים ולדימום פנימי ומשם הסכנה להידרדרות גדולה מאוד ומשמעותית.
"במקרה של הילד שבו טיפלנו כעת, הנזק כבר החל להיווצר וסיכן את הוושט, והוא היה בשלב קריטי. בזכות ההליך המיידי והעובדה שהצלחנו להוציא את חלקי הפנס והסוללות בזמן, ע' יצא מכלל סכנה והחל בהתאוששות משביעת רצון".
לאחר הניתוח, הילד הועבר להתאוששות במחלקת טיפול נמרץ ילדים ולאחר זמן מה כבר הצליח לאכול ולתפקד כרגיל. "ע' מרגיש עכשיו בסדר גמור ואנחנו שמחים ורגועים", אמר אביו, "אנחנו נהיה תמיד אסירי תודה לכל צוות הדסה הר הצופים, ראשית על האבחון הזריז והמדויק וכמובן על הטיפול עצמו. הם הצילו לילד את החיים".