לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:
משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - השמנה בגיל השלישי
השמנה בגיל השלישי, בקרב בני 60 ויותר, היא אחד הנושאים המדוברים בשנים האחרונות. למה זה קורה, האם יש הבדל בהשמנה בין גברים לנשים ואיך זריקות ההרזיה עשויות לעזור? פרופ' דרור דיקר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בית חולים השרון מרכז רפואי רבין ויו"ר החברה לחקר וטיפול בהשמנה, מתארח בפודקאסט "משחקי בריאות", ומסביר על הנושא.
עד כמה השמנה מגיל 60 פלוס נפוצה? השמנה בגילאים האלה מאוד נפוצה, והיא נקראת השמנה שקופה. כיום, יש בעולם מיליארד איש שחיים עם השמנה, מתוכם כ-13% הם אנשים שהם בגילאים הללו. ואנחנו מניחים שכ-29% מקהילת האנשים שחיים עם ההשמנה העולמית הם אנשים מעל גיל 60.
משחקי בריאות
השמנה מגיל 60 פלוס נפוצה ודורשת התייחסות ייחודית, מה זה אומר?
32:20
למה ככל שאנחנו עולים בגיל כך יותר קשה לנו לרדת במשקל? אנחנו יודעים שיש שינויים הורמונליים אצל נשים, וזה אחד הדברים הכי חשובים. ברגע שיש ירידה ברמת האסטרוגן שחשוב לרמת השובע, אז רמת הרעב עולה. בנוסף, אנחנו יודעים שהאסטרוגן מפעיל את רמת ה-GLP-1 שהוא הורמון שאחראי על רעב ושובע. יש עוד דבר שירידת האסטרוגן עושה, וזה שינוי באזורים שבהם שוקע השומן, כלומר הן עוברות להשמנת בטנית כמו הגברים.
מהו פרדוקס ההשמנה? הפרדוקס שאנשים "שמנמנים" בריאים יותר, כבר הופרך בגלל שהמחקרים נעשו לא נכון. אבל אם באים היום אנשים בריאים ומאזנים, ויש להם עודף של כמה ק"ג, לא אתעקש.
פרופ' דרור דיקרפרופ' דרור דיקרצילום: שלומי יוסף
ומה לגבי זריקות ההרזיה? חשוב לציין כי הטיפול המומלץ מעל גיל 60 בהשמנה הוא שינוי הרגלי חיים, שינוי תזונה, ודווקא הדגש בגיל הזה הוא על הגברת החלבון, והמחקרים מראים שלזריקות יש תפקיד חשוב.
אז למעשה, הטיפול במחלת ההשמנה הוא לא הפחתת משקל. נכון, ש לו שלוש מטרות, המטרה הראשונה היא הפחתת משקל, המטרה השנייה הכי קשה כמעט בלתי מושגת עד היום וזה לשמור, ואת זה ניתן לעשות רק בעזרת הטיפול התרופתי, והמטרה השלישית היא למנוע ולטפל בתחלואה שעלולה להיגרם בגלל המשקל כמו סוכרת והתקפי לב. את זה אנחנו יכולים לעשות, כאמור, בעזרת טיפול כוללני של שינוי הרגלי חיים, פעילות גופנית וטיפול התרופתי.
מדי שבוע נפרסם כאן כמה פרקים בפודקאסט "משחקי בריאות" בנושאים מגוונים שנוגעים לחיים של כולנו. נארח את מיטב המומחים - ונספק לכם מידע עדכני וטיפים מעשיים לחיים בריאים.
הפודקאסט נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק
פורסם לראשונה: 10:59, 04.09.23