רבים מאיתנו משתמשים באוזניות לצורך שיחות טלפון או האזנה למוזיקה. המתבגרים ממש לא מורידים אותן מהאוזניים. בשנים האחרונות הדגמים משתכללים, והאוזניות נעשות פופולריות יותר ויותר ואף גורמות לעיתים להתמכרות - שעלולה לפגוע באוזניים שלנו.
קראו עוד:
כמעט כולם חווים ירידה בשמיעה עם הגיל, אבל גם פעולות יומיומיות כמו שימוש תכוף באוזניות לצורך שמיעת מוזיקה, עלולות לפגוע בשמיעה. זה קורה כשהמוזיקה חזקה מדי, ואז נגרם נזק ממשי לאוזניים.
4 צפייה בגלריה
אוזניות אוזניים שמיעה
אוזניות אוזניים שמיעה
רעשים חזקים הורסים את תאי השערה הקטנים שבאוזן הפנימית עד לכדי נזק בלתי הפיך: ככל שהצליל חזק יותר, הנזק לתאים יהיה מהיר יותר
(צילום: shutterstock)

איך נגרם הנזק?

רעשים חזקים הורסים את תאי השערה הקטנים שבאוזן הפנימית עד לכדי נזק בלתי הפיך: ככל שהצליל חזק יותר, הנזק לתאי השערה יהיה מהיר יותר. רעש של ירייה, למשל, עלול לגרום נזק מיידי וחמור. חשיפה חוזרת לרעשים בינוניים כמו מוזיקה בווליום גבוה עלולה גם היא לגרום לאובדן שמיעה.
לפי ארגון הבריאות העולמי, 446 מיליון איש בעולם סובלים מירידה בשמיעה, והתחזית היא שב-2050 יסבלו ממנה כ-900 מיליון. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 48% מהאזרחים מעל גיל 75 מתקשים בשמיעה במידה כלשהי, ול-14% מהם יש קושי רב לשמוע או שהם אינם שומעים כלל. אצל חלק ניכר מהאנשים הסובלים מירידה בשמיעה בגיל מבוגר, הגורם לכך הוא חשיפה לרעש במהלך החיים. בין הגורמים הנוספים שמשפיעים על השמיעה כשמתבגרים: גנטיקה ושינויים מבניים באוזן הפנימית ובעצב השמע.
ירידה בשמיעה על רקע רעש משפיעה תחילה על איכות הצלילים הגבוהים, בטווח 4,000 Hz, כמו צפצוף המיקרוגל או צליל האיתות ברכב. אם הנזק נמשך, סביר להניח שיתחיל קושי להבין דיבור, במיוחד במקומות עם רעשי רקע כמו מסעדות או באירועים המוניים. חלק גדול מהאנשים הסובלים מירידה בשמיעה על רקע רעש, יסבלו גם מצפצופים באוזניים, שנקראים "טינטון".

איך מזהים סימנים לירידה בשמיעה?

לאוזניים שלנו יש דרך לאותת על סכנה משמעותית. אם אתם יוצאים מהופעה, מקונצרט או מאירוע ספורט, ואתה מרגישים שהאוזניים שומעות צפצופים או שהן כביכול מלאות בצמר גפן – מתברר שנגרם לכם נזק באיזושהי רמה, וכדאי להגן על האוזניים בפעם הבאה.
4 צפייה בגלריה
אם אתם יוצאים מהופעה, מקונצרט או מאירוע ספורט, ואתה מרגישים שהאוזניים שומעות צפצופים או שהן כביכול מלאות בצמר גפן – נגרם לכם נזק
אם אתם יוצאים מהופעה, מקונצרט או מאירוע ספורט, ואתה מרגישים שהאוזניים שומעות צפצופים או שהן כביכול מלאות בצמר גפן – נגרם לכם נזק
אם אתם יוצאים מהופעה, מקונצרט או מאירוע ספורט, ואתה מרגישים שהאוזניים שומעות צפצופים או שהן כביכול מלאות בצמר גפן – נגרם לכם נזק
(צילום: עוז מועלם)

מהו רעש חזק מדי?

מחקרים מראים שחשיפה חוזרת או ממושכת לרעש של יותר מ-85 דציבל – משהו כמו הרעש שיוצרת מכסחת דשא – עלולה להשפיע על היכולת לשמוע. כדאי לזכור: אם אתם צריכים להגביר את הקול כדי שישמעו אתכם ממרחק של אורך הזרוע, הרעש הסביבתי הוא כנראה גבוה מ-85 דציבל ועלול להזיק לשמיעתכם.
רעש בעוצמה של 85-80 דציבל מתחיל להזיק לתאי השערה באוזן הפנימית אחרי כשעתיים חשיפה. רעש בעוצמה של 110 דציבל – העוצמה המקסימלית של מוזיקה בחלק מהטלפונים החכמים – יכול להרוס את התאים הללו אחרי חשיפה של חמש דקות בלבד.

הצטברות שעווה ודלקות אוזניים

האוזניות מונעות מהשעווה לצאת מהאוזן באופן טבעי, וזה גורם לה להצטבר ולהוביל לעיתים לדלקות. האוזניות המועדות לפורענות הן אלו שנכנסות לתוך האוזניים, לתוך התעלות, ובכך הן עלולות לגרום להצטברות נוזלים ולדלקות.
רעש חזק יכול גם לגרום לוורטיגו. זה אומנם נדיר ורלוונטי בעיקר לאנשים שסובלים מבעיה בתפקוד האוזן, אבל חשוב לדעת שעוצמה חזקה מאוד של מוזיקה עלולה לגרום לבעיות ביציבה.
4 צפייה בגלריה
אישה שומעת מוזיקה
אישה שומעת מוזיקה
כלל חשוב: אם המוזיקה חזקה עד כדי כך שגם האדם שנמצא לידך יכול להאזין לה – היא עלולה לפגוע לך בשמיעה
(shutterstock)

איך ניתן לצמצם את הפגיעה ולהגן על האוזניים?

1. מגנים על האוזניים בעת הופעה חיה. מחקרים מראים שממוצע העוצמה בהופעה חיה הוא 112 דציבל, עם פיקים של 127 דציבל. זו הסיבה שמוזיקאים רבים, בהם אריק קלפטון, ניל יאנג ודני ליטני, סובלים מירידה בשמיעה. ועדיין, ארבעה מתוך חמישה מבוגרים לעולם לא מגנים על האוזניים כשהם הולכים להופעת מוזיקה, או עושים זאת רק לעיתים רחוקות – וחבל שכך.
2. מורידים ווליום כששומעים מוזיקה דרך אוזניות. העוצמה המרבית במכשירי סלולר רבים היא 110 דציבל – עוצמה שיכולה לגרום נזק אחרי חמש דקות של חשיפה. שימוש באוזניות שנכנסות לתעלת האוזן מסוכנות במיוחד מפני שהאנרגיה עוברת ישירות לתעלה. כלל חשוב: אם המוזיקה חזקה עד כדי כך שגם האדם שנמצא לידך יכול להאזין לה – היא עלולה לפגוע לך בשמיעה.
3. מורידים ווליום בעת אימוני כושר. רבים ממאמני הכושר מגבירים את הווליום לעוצמה שעלולה לפגוע בשמיעה, במיוחד אם השיעור מתקיים במקום סגור וקטן. בקשו מהם להוריד אותו.
4 צפייה בגלריה
אירובי כושר ספורט
אירובי כושר ספורט
עושים כושר? בקשו מהמאמן להוריד את עוצמת המוזיקה
(צילום: shutterstock)
ניתן להוריד אפליקציה שמודדת את הרעש הסביבתי, ולדאוג שתמיד יהיו ברשותכם אטמי אוזניים חד-פעמיים. כשהרעש הסביבתי מגיע לעוצמה מסוכנת – הכניסו את האטמים לאוזניים. בטלפונים החדשים יש אפשרות להגדיר פונקציה שמנמיכה את הווליום באופן אוטומטי כשהיא מזהה רעש חזק מדי.
אם אתם עומדים להגיע למקום רועש במיוחד, כדאי להשתמש באטמי אוזניים וגם להרכיב אוזניות שמכסות את כל האוזן. למוזיקאים יש אוזניות מיוחדות שמסננות תדירויות מסוימות ושומרות על איכות הצליל בעוצמה נמוכה יותר.
אין תרופה לירידה בשמיעה כתוצאה מחשיפה לרעש, אבל מכשירי שמיעה יכולים לגרום לשינוי גדול. קלינאי תקשורת עם התמחות באודיולוגיה (הענף במדע החוקר את השמיעה) יכול לערוך בדיקת שמיעה מלאה בכל קליניקה מוסמכת ולהתאים מכשיר למי שזקוק לו.
הכותבת היא קלינאית תקשורת ואודיולוגית ראשית ברשת אופטיקנה