רוכבים ומסתכנים: מחקר חדש שנערך בבית החולים רמב"ם בחיפה מעלה שרכיבה ספורטיבית על אופני כביש (ולא רכיבת שטח) עלולה לפגוע בבריאות ולגרום לירידה בצפיפות העצם ולשברים. הממצאים פורסמו בגיליון החדש של כתב העת "הרפואה" של ההסתדרות הרפואית בישראל.
קראו עוד:
צוות החוקרים, ובו ד"ר יניב טריאור-סימונוביץ, ד"ר נדב רינות וד"ר יניב קרן, ציין כי רכיבה ספורטיבית על אופניים צוברת פופולריות בשנים האחרונות בין השאר משום שהציבור מייחס לה יתרונות בריאותיים. אלו כנראה קיימים, אבל לצידם עולות שאלות על השפעת הרכיבה על בריאות העצם. זאת, לנוכח דיווחים על ירידה בצפיפות העצם אצל רוכבים ועל הופעת שברים המאפיינים את הגיל המבוגר דווקא אצל רוכבים צעירים יחסית.
1 צפייה בגלריה
יונאס וינגגור מאחורי טדיי פוגצ'אר לפני המהפך בטבלת הדירוג, לאחר הטיפוס לאלפים
יונאס וינגגור מאחורי טדיי פוגצ'אר לפני המהפך בטבלת הדירוג, לאחר הטיפוס לאלפים
החוקרים ערכו סקירה של ספרות רפואית מהעולם ומצאו שבמרבית המקרים יש קשר ברור בין רכיבה על אופניים לירידה בצפיפות העצם
(צילום: EPA)
בית החולים הדסה, למשל, דיווח ב-2014 על 22 מטופלים בגילי 27 עד 60 שסבלו משברי ירך: כולם נפלו בזמן רכיבה על אופניים ללא התנגשות עם כלי רכב. כל המקרים טופלו בניתוח, והחוקרים העלו אפשרות שקיימים שינויים הורמונליים וירידה בצפיפות העצם שהובילו לשברים הללו במקביל לחבלה. כעת מדווחים החוקרים מרמב"ם על תמונה דומה: שברים בעצם הירך, השכיחים בדרך כלל בקרב אוכלוסייה הקשישה, נראו אצל רוכבים צעירים, מה שמעורר חשד לירידה בצפיפות העצם אצלם.
החוקרים ערכו סקירה של ספרות רפואית מהעולם ומצאו שבמרבית המקרים יש קשר ברור בין רכיבה על אופניים לירידה בצפיפות העצם. במספר מחקרים הוכח כי רכיבה באופן קבוע, בפרט בכביש, מובילה לירידה בצפיפות העצם בעיקר באזור מפרק הירך. התופעה נראתה אצל בני כל הגילים, נשים וגברים.
ד"ר יניב קרן: "ברכיבת כביש העומס הוא על השרירים ולא על השלד, כי העצמות כמעט לא חשות בחבטה מהקרקע, מה שכנראה תורם להיחלשות העצם. סברה נוספת היא שמשקל עודף מונע שברים, כנראה בזכות אסטרוגן שיש בשומן, בעוד שאצל רוכבים יש מסת שומן נמוכה, ולכן הם אולי מוגנים פחות"
"אין חולק על כך שספורט באופן כללי ורכיבה על אופניים בפרט מועילים לבריאות ובעלי השפעה חיובית על מערכות רבות בגוף האדם", כתבו החוקרים. "כשמדובר במערכת השלד, יש הוכחות מבוססות להשפעות חיוביות של פעילות ספורטיבית, כגון הורדת הסיכוי לשברים בכלל ולשברי מפרק הירך בפרט.
"אבל למרות ההנחה הרווחת כי פעילות ספורטיבית תורמת לבריאות העצם, ואי לכך להפחתה בסיכון לשברים - מסקירת הספרות הרפואית עולה כי באופן פרדוקסלי, לרכיבה על אופני כביש יש השפעה שלילית על מדדי חוזק העצם, ולכן היא מציבה גורם סיכון לשברים בעצם הירך. כדי למנוע זאת, מומלץ לשלב את שגרת האימונים: אימוני ריצה, רכיבת שטח, אימוני משקלים או רטט כלל גופי. כמו כן, מומלץ לשמור על דיאטה מאוזנת, תוך הקפדה על צריכת סידן מספקת".
ד"ר קרן מוסיף: "רכיבת כביש היא ספורט ללא עומס רב על השלד, בדומה לשחייה בבריכה. העצם, לפי חוקי הטבע, היא איבר שנבנה בתגובה לעומסים ונחלש בהיעדר עומס. אם לא נדרוך על הרגל תקופה מסוימת, למשל, תחול ירידה בצפיפות העצם עקב בריחת סידן. ברכיבת כביש העומס הוא על השרירים ולא על השלד, כי העצמות כמעט לא חשות בחבטה מהקרקע, מה שכנראה תורם להיחלשות העצם. סברה נוספת היא שמשקל עודף מונע שברים, כנראה בזכות אסטרוגן שיש בשומן, בעוד שאצל רוכבים יש מסת שומן נמוכה, ולכן הם אולי מוגנים פחות".