מבצע הבוסטר עדיין בעיצומו, ומשרד הבריאות מפרסם היום (ד') את סקר תופעות הלוואי המדווחות בקרב המתחסנים עד כה. הממצאים משקפים את שכיחות התופעות שהופיעו תוך 21 עד 30 יום מהחיסון השלישי (מנת הדחף) של חברת פייזר בקרב ישראלים בני 18 ומעלה.
הסקר, שאושר ע"י ועדת הלסינקי העליונה של משרד הבריאות, המאשרת ניסויים בבני אדם, כלל 2,049 משתתפים, מהם 51% גברים ו-49% נשים, בקרב שלוש קבוצות גיל: 39-18, 59-40, ו-60 ומעלה.
קראו עוד:
מהסקר עולה כי דיווח על תופעות לוואי שכיח יותר בקרב נשים וצעירים. מרבית הדיווחים בקרב בני 18 היו על תופעות מקומיות או כלליות שחלפו לאחר יום עד שלושה ימים. בין היתר, כללו הדיווחיים תלונות על חולשה, עייפות, כאבי ראש שרירים או מפרקים, חום, סחרחורת, בחילות, ובשיעור נדיר יותר – כאב בחזה שדווח בקרב 5.5% מהמתחסנים, בעיות במערכת העיכול, הגדלת בלוטות לימפה או שיעול.
1 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
מרבית הדיווחים בקרב בני 18 היו על תופעות מקומיות או כלליות שחלפו לאחר יום עד שלושה ימים
(רויטרס)
תופעות נוירולוגיות, אלרגיות ואחרות, היו הרבה פחות שכיחות והיוו כ-4% מהדיווחים. כעשירית מהנשים עד גיל 54 שדיווחו על תופעות אחרות, סבלו מאי-סדירות וסתית.
מיעוט התופעות הנוירולוגיות (עקצוץ, נימול, טשטוש בראייה) אלרגיות ואחרות הופיעו בטווחי זמן ארוכים מהחיסון (עד חודש), למעלה מחמישית ממי שדיווחו על תופעות אלה, פנו לקבלת טיפול רפואי. מרבית התופעות שדווחו, מכל הסוגים, הראו כי תופעות הלוואי שלאחר החיסון השלישי לא היו קשות יותר בהשוואה לחיסונים הקודמים.

אוניברסיטת חיפה: נשים סובלות יותר

ממצאים אלו דומים למחקר מקביל שערכו חוקרי אוניברסיטת חיפה, שאספו את הדיווחים על תופעות לוואי לאחר קבלת מנת החיסון הראשונה, השנייה או השלישית של פייזר. הממצאים פורסמו בכתב העת Vaccines. במחקר השתתפו פרופ' גרין מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה; ד"ר דורית ניצן, מנהלת חירום אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי; ד"ר ראניה עבדאללה וד"ר ויקטוריה פייר מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה; ד"ר אבי מגיד ממכללת עמק יזרעאל; ד"ר נטע חגי מבית חולים רמב"ם וד"ר אמיליה אניס ממשרד הבריאות. הם ביקשו לבדוק את ההבדל בין גברים לנשים בדיווח והופעת תופעות הלוואי לאחר קבלת החיסון של פייזר בישראל.
במחקר נאספו נתונים מארבעה מקורות שונים: דיווחים שנמסרו למשרד הבריאות על אודות תופעות לוואי בקרב אנשים מעל גיל 16 בתקופה שבין דצמבר 2019 עד יוני 2021; סקר בקרב 923 משתתפים מעל גיל 30 במהלך חודש יוני 2021; ושני סקרים נוספים בהשתתפות 560 משתתפים במקומות עבודה בגילים 65-20 במהלך חודש ספטמבר 2021.
מתוצאות המחקר עולה כי הדיווח על תופעות לוואי לאחר קבלת המנה הראשונה, השנייה והשלישית היה גבוה פי 1.9 אצל נשים לעומת גברים. תופעות הלוואי המשמעותיות ביותר נרשמו בקרב כל המשתתפים לאחר החיסון השני. תופעות הלוואי היו קלות וכללו כאב באזור החיסון, עליית חום הגוף, כאב ראש, חולשה ונימול ביד.
מניתוח התוצאות עולה כי שיעור הנשים שדיווחו על כאבים בכל היד לאחר קבלת החיסונים היה גבוה פי שבעה משיעור הגברים לאחר החיסון הראשון, וגבוה פי 4.2 לאחר החיסון השני. אחוז הנשים שסבלו מתופעת לוואי זו לאחר החיסון השלישי היה גבוה פי 4.1.
פרופ' גרין: "לא ידוע לנו מה המנגנון, אבל יתכן שזה קשור להבדלים בין המערכת החיסונית או בהתייחסות לתופעות לוואי בין המינים. אחת הסברות היא שהמערכת החיסונית של נשים מגיבה יותר לגירויים חיצונים מאשר מערכת החיסון של הגברים"
שיעור הנשים שסבלו מחולשה לאחר המנה הראשונה היה גבוה פי 30 לעומת הגברים וגבוה פי 2.6 לאחר המנה השנייה. מספר הנשים שדיווחו על חולשה לאחר המנה השלישית היה גבוה פי 1.6 לעומת הגברים.
תופעת לוואי נוספת שנבדקה במחקר היא כאבי ראש. אחוז הנשים שסבלו מתופעה זו לאחר קבלת המנה הראשונה היה גבוה פי תשעה לעומת הגברים. לאחר קבלת המנה השנייה, אחוז הנשים שסבלו מכאבי ראש היה גבוה פי 3.2 ולאחר המנה השלישית מספרן היה גבוה פי 2.45.
"לא ידוע לנו מה המנגנון, אבל יתכן שזה קשור להבדלים בין המערכת החיסונית או בהתייחסות לתופעות לוואי בין המינים. אחת הסברות היא שהמערכת החיסונית של נשים מגיבה יותר לגירויים חיצונים מאשר מערכת החיסון של הגברים", התייחס לנתונים פרופ' מנפרד גרין, העורך הראשי של המחקר.