מדריך לטיפול בעין עצלה
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

אחד מכל 50 ילדים עלול לפתח אמבליופיה, המוכרת יותר בשם עין עצלה. מדובר בלקות הראייה הנפוצה ביותר בקרב ילדים, והיא הגורם השכיח ביותר לאיבוד ראייה בילדים – יותר מכל הסיבות האחרות גם יחד. יחד עם זאת, פעמים רבות היא לא נראית לעין וניתנת לאבחון רק באמצעות בדיקת סקר. למה חשוב לאבחן בהקדם, מהן הסכנות של עין עצלה ואיך מטפלים בלקות השכיחה?
4 צפייה בגלריה
אמבליופיה עין עצלה
אמבליופיה עין עצלה
טיפול באמצעות רטייה בעין עצלה
(צילום: shutterstock)
עוד בנושא:
מהי אמבליופיה? ירידה בראייה של הילד, שעלולה לקרות גם כשאין בעיה במבנה העין. הירידה בראייה מתרחשת כאשר עין אחת או שתי העיניים שולחות תמונה מטושטשת למוח, אשר לומד לראות רק מטושטש בעין הזו, אפילו בעת שימוש במשקפים. מדובר בלקות הפוגעת רק בילדים, ואם לא מטפלים בה, היא עלולה לגרום לאיבוד קבוע של הראייה.
יש כמה סוגים וגורמים שונים לאמבליופיה: בגלל פזילה, עקב חסך ועקב תשבורת לקויה (רפרקציה, כלומר פגיעה במבנה העין שמפריעה לקרני האור להישבר בקרנית ובעדשה ולהתמקד במרכז הראייה ברשתית). התוצאה הסופית של כל הסוגים היא ראייה ירודה בעין או בשתי העיניים הפגועות.
  • אמבליופיה בגלל פזילה: מתפתחת כאשר העיניים אינן ישרות. עין אחת יכולה לפזול פנימה, החוצה, למעלה, למטה או בסיבוב. כשזה קורה, המוח "מכבה" את הקליטה מהעין הפוזלת, על מנת למנוע מהילד מצב של ראייה כפולה, שלא מאפשרת להתנהל בחיי היומיום, ועקב כך הראייה בעין זו נפגעת.
  • אמבליופיה עקב חסך: מתפתחת כאשר קיימים ירודים (עכירות של העדשה הטבעית בעין, קטרקט), צניחה של העפעפיים, עכירות מולדת של הקרנית (הכיפה השקופה בקדמת העין) או מצבים דומים, המונעים מעיניהם של ילדים צעירים לקבל גירוי חזותי נאות. ילדים אלו עלולים לסבול מראייה חלשה מאוד אם לא יטופלו בגיל צעיר מאוד. סוג זה של אמבליופיה עלול לפגוע לפעמים בשתי העיניים.
4 צפייה בגלריה
אמבליופיה. ד"ר עידי מצר
אמבליופיה. ד"ר עידי מצר
אחד מכל 50 ילדים עלול לפתח אמבליופיה. ד"ר עידי מצר במהלך בדיקה
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
האם משקפיים יעזרו לילד עם אמבליופיה לראות יותר טוב? אם הבעיה היא תשבורת לקויה - אז בהחלט, אבל לפעמים הם לא יתקנו את הראייה בצורה מלאה ל-6/6. מוח עם אמבליופיה רגיל לראות תמונה מטושטשת והוא לא יכול לפענח את התמונה הברורה שהמשקפים יוצרים, בגלל שהוא לא התפתח דיו לאפשר אבחנה של תמונה חדה וברורה.
יחד עם זאת, אצל ילדים המוח ילמד מחדש עם הזמן איך לראות והראייה תוכל להשתפר. מסיבה זו, מטפלים בעין הרגילה (באמצעות רטייה או בטיפות עיניים) כדי לחזק את הראייה בעין האמבליופית (החלשה).
לילד שלי יש רוחק ראייה גבוה במידה שווה או אסטיגמציה והוא מאובחן עם אמבליופיה דו-צדדית מה ניתן לעשות? בדרך כלל מטפלים באמבליופיה דו-צדדית מוקדם ככל האפשר, עם משקפים או עם עדשות מגע, בליווי מעקב ארוך טווח. במקרה של אמבליופיה אסימטרית (עין אחת רואה טוב יותר מהשנייה), אפשר לסגור באמצעות רטייה או לטפל בעין הטובה בטיפות עיניים.
מתי צריך לטפל באמבליופיה? תמיד הכי טוב לטפל מוקדם ככול האפשר. בילדים עם הפרעות תשבורת (קוצר ראייה, רוחק ראייה או אסטיגמציה) אפשר לטפל במשקפיים או בעדשות מגע כבר מגיל שבוע. ילדים עם ירודים או סיבות אחרות הגורמות לאמבליופיה יעברו בדרך כלל ניתוח בהקדם וטיפול באופן מיידי על מנת להפחית את הסיכוי להתפתחות אמבליופיה.
באיזה גיל מאוחר מדי לטפל? מחקר של המכון הלאומי לבריאות של ארה"ב (NIH) מצא שניתן לקבל שיפור כלשהו גם אם מתחילים בטיפול בבני נוער צעירים (עד גיל 14), אך הצלחת הטיפול טובה יותר, אם מתחילים בגיל צעיר יותר.
כיצד אוכל לקבל טיפול באמבליופיה מוקדם ככל האפשר? יש סוגים של אמבליופיה שההורים יכולים לזהות בקלות, למשל אמבליופיה הקשורה לפזילה גדולה שבולטת אסתטית או צניחה של העפעף החוסמת את ציר הראייה. סוגים אחרים של אמבליופיה, לדוגמא בגלל צורך במספר משקפיים גבוה, עלולים לגרום לילד להתקרב מאוד לחפצים או לכווץ את מפתח העפעפיים. יחד עם זאת, יש סוגי אמבליופיה שהורים לא יוכלו לזהות בקלות, ושרק בדיקת סקר של הראייה יכולה לחשוף.
מה היא בדיקת סקר של הראייה? מומלץ מאוד לעבור בדיקת סקר של הראייה במהלך הילדות, כדי לזהות מספיק מוקדם אמבליופיה ולאפשר טיפול יעיל. במחקר שבדק 4,000 ילדים בני 5-3 שנים בארה"ב נמצא כי חשוב לערוך את הבדיקה כבר בגני הילדים, כדי לאתר ילדים עם לקוי ראייה הזקוקים למשקפיים (בייחוד רוחק ראייה) ולמנוע התפתחות אמבליופיה.
במהלך הבדיקה הראשונה, לאחר הלידה, רופאי ילדים בודקים את הרפלקס האדום לאיתור עכירות בעין, כמו זו הנגרמת עקב ירודים מולדים. אצל תינוקות, רופאי העיניים בודקים אם הם מתמקדים ועוקבים יפה ואם יש להם פזילה.
4 צפייה בגלריה
אמבליופיה. ד"ר עידי מצר
אמבליופיה. ד"ר עידי מצר
בכל סוגי האמבליופיה, המטרה היא להגיע לראייה האפשרית הכי טובה בכל עין
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
בילדים קטנים אפשר לבדוק את הרפלקס האדום מהאישונים עם פנס מיוחד או מכשיר אוטומטי לזיהוי הפרעות תשבורת, שעלולות לגרום לאמבליופיה. כאשר הילד מבוגר מספיק על מנת לשתף פעולה, בזיהוי צורות בשם או בהתאמתן לצורות דומות בכרטיס שהוא אוחז, בודקים את חדות הראייה בכל עין תוך כדי סגירה או הסתרה של העין השנייה.
כיצד מטפלים באמבליופיה? אחת מצורות הטיפול החשובות ביותר באמבליופיה היא תיקון של הפרעת התשבורת באמצעות שימוש קבוע במשקפיים או בעדשות מגע. טיפולים אחרים באים לאפשר תמונה ברורה ככול שניתן (למשל על ידי ניתוח להוצאת ירוד), ולאפשר לילד להשתמש בעין הפגועה, על ידי סגירה עם רטייה או שימוש בטיפות עיניים המטשטשות את הראייה בעין שרואה טוב יותר.
ד"ר עידי מצר: "סגירה עם רטייה עובדת בדרך כלל טוב מאוד אם מתחילים מוקדם מספיק וכשההורים והילד ממלאים בקפדנות אחר הוראות הרופא. חשוב לכסות עם רטייה את העין עם הראייה הטובה יותר ולאפשר לראייה של העין החלשה להתחזק"
בכל סוגי האמבליופיה, המטרה היא להגיע לראייה האפשרית הכי טובה בכל עין. למרות שלא כל ילד יוכל להשתפר ולהגיע לראייה של 6/6, רוב הילדים ישיגו שיפור משמעותי בראייה.
מתי צריך לטפל עם רטייה? סגירת עין עם רטייה נעשית רק אם רופא העיניים לילדים ממליץ על כך. הרופא או טכנאי הפזילה (אורטופטיסט) בודקים באופן שגרתי איך הרטייה משפיעה על חדות הראייה של הילד. סגירה עם רטייה עובדת בדרך כלל טוב מאוד אם מתחילים מוקדם מספיק וכשההורים והילד ממלאים בקפדנות אחר הוראות הרופא. חשוב לכסות עם רטייה את העין עם הראייה הטובה יותר ולאפשר לראייה של העין החלשה להתחזק. למרות שיש יוצאים מהכלל, הטיפול עם רטייה פחות יעיל בילדים מעל גיל תשע.
זה משנה באיזו רטייה משתמשים? הרטייה הקלאסית היא סוג של פלסטר שניתן להדביק על העור מסביב לעין. הרטיות קיימות בגדלים שונים, עבור ילדים צעירים ומבוגרים יותר. לילדים המרכיבים משקפים אפשר להדביק מדבקות שקופות למחצה על עדשת המשקפים, לכסות אותה ברטיית בד או להזמין עדשת משקפים חלבית.
לא מומלץ בדרך כלל להשתמש ברטייה של שודד ים או ברטייה עם סרט גומי, כי קל להציץ מאחוריהן.
חוץ מרטייה, האם יש דרכים נוספות לטיפול? לפעמים אפשר לטשטש או "להעניש" את העין הטובה על מנת לחזק את העין החלשה. הטשטוש מתבצע באמצעות הזלפת טיפות בעין עם הראייה הטובה. הליך זה מאלץ את הילד להשתמש בעין החלשה. רופאי העיניים משתמשים בשיטת טיפול זו כאשר האמבליופיה לא קשה מאוד, או כאשר הילד לא יכול להשתמש ברטייה לפי ההמלצות, מסיבות שונות, כגון אלרגיה נדירה לחומרים שברטייה, או התנגדות לטיפול בגלל עיכוב התפתחותי.
ד"ר עידי מצר: "לפעמים ניתן לטשטש או 'להעניש' את העין הטובה על מנת לחזק את העין החלשה. הטשטוש מתבצע באמצעות הזלפת טיפות בעין עם הראייה הטובה. הליך זה מאלץ את הילד להשתמש בעין החלשה"
מחקרים הראו כי הטיפול בעין באמבליופיה קלה עד בינונית עם רטייה או טיפות עיניים יעיל באותה מידה. רופא העיניים לילדים יעזור לכם לבחור את שיטת הטיפול המתאימה ביותר לילדכם.
האם טיפות עוזרות לכל הילדים? לא בהכרח. טיפות האטרופין פועלות הכי טוב בילדים עם רוחק ראייה (עדשות פלוס, דרכן העיניים נראות גדולות יותר) ופחות עובדות אם העין החזקה קצרת רואי (עדשות מינוס, דרכן העיניים נראות קטנות יותר).
כמה שעות ביום מספיק לחבוש רטייה בזמן הטיפול? הטיפול המקובל בסגירת העין הטובה עם רטייה הוא למשך רוב או כל שעות הערות, לטיפול יעיל יותר. יחד עם זאת, מחקרים שנעשו לאחרונה מצביעים על כך שמשך סגירה קצר יותר של שעתיים בלבד, יביא לתוצאות דומות במטופלים עם אמבליופיה בינונית, מהן שעה מול מסך הטלוויזיה או קריאה וכתיבה.
4 צפייה בגלריה
אמבליופיה עין עצלה
אמבליופיה עין עצלה
התמדה והרבה עידוד מהמשפחה. טיפול באמצעות רטייה
(צילום: shutterstock)
איזו פעילות מומלץ לעשות עם רטייה? הכי חשוב לעטות את הרטייה למשך הזמן הדרוש. כל עוד הילד ער ומחזיק את העיניים פקוחות, מידע ראייתי יעבור עיבוד על ידי העין האמבליופית.
מצד שני, הילד ישתף פעולה יותר אם יעסוק בפעילות שהוא אוהב, כמו לצפות בתוכנית טלוויזיה או לשחק במשחקי מחשב. יש רופאים שמאמינים שפעילות לקרוב (קריאה, צביעה או משחקי מחשב) תביא לגירוי טוב יותר של המוח ולשיפור מהיר או טוב יותר של הראייה. מומלץ להקדיש לכך שעה ביתר הזמן לעסוק בפעילות שגרתית.
האם לחבוש רטייה במהלך הלימודים? במקרים רבים, שעות הלימודים הן זמן מצוין לסגור את העין, תוך ניצול דמות סמכותית לא הורית. חבישת רטייה במהלך השהות בבית הספר גם מלמדת את הילדים בכיתה שיעור חשוב על קבלת האחר. אם המטופל, המורה וילדי הכיתה יקבלו הדרכה מתאימה, אפשר למנוע מצב של סטיגמה חברתית. ברוב המקרים, הילד לא צריך לשנות את ההרגלים שלו בכיתה בגלל הרטייה, אך לפעמים יהיה צורך לבצע התאמה, כמו לשבת בשורה ראשונה הקרובה ללוח.
יחד עם זאת, הורים מחויבים יותר לעקוב אחר הילד ולוודא שהוא שם את הרטייה כנדרש, לעומת מה שניתן לצפות מצוות בית הספר או הגן, ועליהם להיות גמישים בבחירה מתי לחבוש את הרטייה.
מה קורה אם הילד שלי מסרב לחבוש רטייה? ילדים רבים יתנגדו לרטייה בהתחלה. סגירה מוצלחת של העין דורשת התמדה והרבה עידוד מצד בני המשפחה, שכנים, מורים ועוד, ולרוב הם ילמדו בסופו של דבר לא להוריד את הרטייה. דרך נוספת היא מתן פרס לילד, אם יישאר עם הרטייה למשך הזמן הנדרש.
כמה זמן לוקח עד שהטיפול עם הרטייה עובד? כבר לאחר שבועות אפשר להתחיל לראות שיפור בראייה בעקבות סגירה, אך לתוצאות אופטימליות מגיעים רק לאחר חודשים רבים של טיפול. גם כאשר נמדד שיפור בראייה, עדיין צריך לסגור את העין הטובה לחלק משעות היום או לשים טיפות עיניים כדי למנוע הידרדרות מחודשת בראייה. טיפול זה צריך להמשיך כמה חודשים עד שנים.
האם ניתן לתקן אמבליופיה עם ניתוח? במקרים של פזילה מנתחים את שרירי העיניים כדי ליישר את העיניים. ניתוח בפני עצמו לא יעזור בדרך כלל או לא יעזור באופן מלא לטפל באמבליופיה. ניתוח יישר את העיניים ויאפשר להם לעבוד יחד, כצוות. ילדים עם אמבליופיה מפזילה יזדקקו למעקב צמוד ולטיפול באמבליופיה, וטיפול זה נעשה בדרך כלל לפני שניתוח לתיקון פזילה בא בחשבון.
ילדים שנולדו עם ירודים יזדקקו לניתוח דחוף יחסית להוצאת הירודים. לאחר הניתוח, הילד יזדקק בדרך כלל לתיקון הראייה עם משקפים או עדשות מגע וסגירה עם רטייה.
מה קורה אם הטיפול באמבליופיה לא עוזר? במקרים מסוימים, הטיפול באמבליופיה לא ישפר את הראייה באופן משמעותי. קשה להחליט להפסיק טיפול, אבל לפעמים זה עדיף לילד ולמשפחתו. ילדים עם אמבליופיה בעין אחת וראייה טובה בעין השנייה צריכים להשתמש במשקפי מגן או במשקפי ספורט כדי להגן על העין הטובה מפני פגיעה. כל עוד העין הטובה נשארת בריאה, ילדים אלה יתפקדו בחברה באופן רגיל לחלוטין.
הכותב הוא רופא בכיר בשירות רפואת עיניים בילדים ופזילה, בית החולים "רות" לילדים ומחלקת עיניים בקריה הרפואית רמב"ם