משרד המשפטים האמריקני החל באופן רשמי בצעדים שיסווגו מריחואנה כ"סם פחות מסוכן". הוא שלח הערב (יום ה') המלצה למִנְהָל אכיפת הסמים (DEA) שמהווה מתווה לשינוי היסטורי במדיניות הסמים של ארה"ב.
לפי המלצת משרד המשפטים, שלדעתו יש משקל כבד מאוד, יש להכיר בשימושים הרפואיים של קנאביס, ובכך שהוא מסוכן פחות וממכר פחות מהסיווג הגבוה ביותר שבו הוא נמצא כרגע. ההצעה שאושרה על-ידי התובע הכללי, מאריק גרלנד, עדיין אינה מאפשרת לגליזציה פדרלית של מריחואנה לשימוש פנאי, והכוח הזה נותר בידי המדינות.
2 צפייה בגלריה
מריחואנה קנאביס עישון
מריחואנה קנאביס עישון
אם ההמלצה תתקבל, תשתנה מדיניות אכיפת החוק
(צילום: shutterstock)
המהלך מגיע לאחר המלצה של משרד הבריאות שערך סקירה מקיפה לגבי סכנות המריחואנה על פי דרישת הנשיא ג'ו ביידן לפני שנתיים. ב-60 הימים הקרובים יוכל הציבור להביע את דעתו על ההצעה להוציא את המריחואנה מהקבוצה המסוכנת ביותר של סמים, לצד הרואין ו-LSD, והעברתה לסיווג שכולל קטמין וכמה סטרואידים אנאבוליים, שהם עדיין חומרים מבוקרים וכפופים לחוקים ולתקנות.
אם יאושר שינוי הסיווג, הוא יוביל בעתיד גם לשינוי משמעותי ביותר בצורת אכיפת החוק בעבירות של שימוש וסחר במריחואנה. ביידן עצמו, שהתנגד לכל אורך הקריירה הפוליטית לכל סוג של לגליזציה, עשה בקדנציה הנוכחית שלו בבית הלבן תפנית של 180 מעלות. בדצמבר העניק חנינה לאלפי אנשים שמרצים עונשי מאסר פדרליים על החזקת מריחואנה, וקרא למושלים ולמנהיגים מקומיים לנקוט בצעדים דומים.
מסיבת הג'וינטים בשער ברנדנבורג: בגרמניה מותר לצרוך מריחואנה
(צילום: רויטרס)
"זה מונומנטלי", אמר אז ביידן, "זה מהלך חשוב לקראת עצירת אי-השוויון ארוך השנים. יותר מדי חיים נהרסו בגלל הגישה הכושלת שלנו לנושא המריחואנה, ואני מחויב לתקן את העוולות האלה". שינוי כזה יכול גם לעזור לביידן בקרב צעירים ובני מיעוטים, קבוצה קריטית עבור כל מועמד דמוקרטי, שגורמת כעת כאב ראש רציני לביידן לקראת הבחירות לנשיאות. "מדובר בשינוי פרדיגמה מאוד מרגש", אמר וינס סליווסקי, עורך דין לקנאביס ולחומרים ממכרים מפורטלנד לסוכנות AP, "אני לא יכול להדגיש מספיק עד כמה מדובר בחדשות גדולות".
2 צפייה בגלריה
מריחואנה קנאביס עישון
מריחואנה קנאביס עישון
שווי השוק של תעשיית המריחואנה בארה"ב נאמד ב-30 מיליארד דולר
(צילום: shutterstock)
מספר הולך וגדל של מחוקקים משתי המפלגות הדחפו בשנים האחרונות את מנהל אכיפת הסמים לשנות את סיווג המריחואנה, שהעונשים עליה פגעו באופן לא מידתי בצעירים שחורים. יותר ויותר מומחים מצד אכיפת החוק וגם מצד שירותי הבריאות, סבורים כי צריך להתייחס לשימוש במריחואנה כמו לאלכוהול. מאידך טוענים המתנגדים כי אין שום סיבה לשנות את הסיווג, משום שזה רק יוביל לעלייה חדה במספר המעשנים.
מדיניות הסמים הפדרלית מפגרת בהרבה מאחורי מדינות רבות בארה"ב. 38 מדינות כבר אישרו מריחואנה רפואית ו-24 אישרו אותה לשימוש חברתי. לסיווג מחדש לא תהיה השפעה מיידית על אנשים שכבר נמצאים במערכת המשפט הפלילי, והשינוי עצמו לא יוציא אוטומטית אנשים מהכלא. שינוי גדול יורגש בעולם המחקר. הסיווג החמור של מריחואנה הקשה מאוד לבצע מחקרים קליניים מורשים הכוללים שימוש בסם, ומדענים מסתמכים לפעמים על דיווחים של אנשים בעקבות השימוש האישי שלהם במריחואנה. עוד דבר שישתנה כנראה הוא נטל המס גבוה מאוד שמוטל על תעשיית המריחואנה בארה"ב, ששווי השוק שלה מוערך עכשיו בכמעט 30 מיליארד דולר.