מהפכת אישור מחלה בלי חתימת רופא יוצאת לדרך בעוד שבוע (1 בספטמבר). אישורי מחלה אוטומטיים יונפקו באמצעות אתרי ואפליקציות קופות החולים בלי צורך בחתימת רופא ומהלך זה יקצר מאוד את משך ההמתנה לקבלת האישור. ואולם, מתברר שבקופת החולים מכבי, שרבע מהישראלים חברים בה, עדיין לא מתחייבים להתחיל את המהלך בזמן, בגלל התנגדות הרופאים העצמאים.
בהתאם לתקנות שנקבעו, מטופלים יוכלו לקבל עד ארבעה ימי מחלה לכל אישור בודד ועד ארבעה אישורים נפרדים בשנה. בסך הכול ניתן יהיה להפיק באופן עצמאי, ללא חתימת רופא.ה עד 10 ימי מחלה בשנה.
הבקשה לאישור תוגש דרך אתרי ואפליקציות קופות החולים או במוקד הטלפוני. מדוברות כללית נמסר כי האישור יופק אוטומטית תוך כרבע שעה מרגע הגשת הבקשה ויהיה זמין באזור האישי המקוון של המטופלים.
3 צפייה בגלריה
צינון חום מחלה
צינון חום מחלה
ניתן להפיק אישורי מחלה בקלות ובלי חתימת רופא
(צילום: shutterstock)
ד"ר אילן גרין, ראש תחום רפואת משפחה בלאומית שירותי בריאות, אומר כי "מ-1 בספטמבר, באפליקציה של לאומית תהיה אפשרות של המטופל להוציא לעצמו אישור מחלה מנהלתי. ניתן ללחוץ על הכפתור ולהפיק אישור של עד ארבעה ימי מחלה באופן מיידי. עד עכשיו כל יום מחלה הצריך אישור רופא. אישור של עד ארבעה ימים היה ניתן לביצוע מרחוק ומעבר לכך היה צריך להגיע באופן פיזי למרפאה. השינוי הוא שמהשבוע הבא - עד ארבעה ימים ניתן להוציא את האישור בלי צורך להגיע למרפאה ומבלי לדבר עם הרופא. אם מדובר על יותר מארבעה ימים רצופים, יש צורך באישור הרופא. ניתן לעשות זאת ארבע פעמים בשנה. בסך הכל ניתן להוציא 10 ימי מחלה בשנה באופן לא רצוף, עד ארבעה ימים בכל פעם".
לדברי ד"ר גרין, כיום 20 או 30 אחוזים מהפניות לרופאי משפחה הם ימי מחלה מהסוג הזה ולכן הנוהל החדש יכול לצמצם בצורה דרמטית את העומס במרפאות ולהקל גם על המטופלים. "לפעמים, כשאנחנו חולים אנחנו לא צריכים ללכת לרופא אלא בעיקר לנוח. אני לא חושש מניצול של האופציה הזו משום שכך או כך קל להוציא ימי מחלה. הרופאים אינם בלשים או שוטרים. אני מאמין למטופלים שלי, אז זה לא ישנה הרבה אלא רק יקל על העומס במרפאות".
פרופ' דורון נצר, ראש אגף רפואה בחטיבת הקהילה של כללית, אומר כי "מהלך זה נועד להקל ולפשט תהליכים למטופלים הנדרשים להציג אישור מחלה למקום העבודה ולצרכים נוספים. המהלך מפנה זמן יקר של הרופאים והרופאות לטובת טיפול ומעקב רפואי אחר מטופליהם. לצד אישורי המחלה האוטומטיים, ימשיכו להתקיים גם אישורי מחלה בעקבות ביקור רופא פרונטלי או וירטואלי עבור תקופות מחלה ארוכות יותר, וכן אישורים למקרים חריגים בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

סימני שאלה במכבי

ד״ר אנה גולחוב, מומחית ברפואת משפחה ממרפאת נוף הרצליה של כללית, הביעה שביעות רצון מהמהלך: "המעבר לאישור מחלה באופן מקוון זה שינוי שמשמעותי שעוזר גם למטופלים אבל גם לנו הרופאים והרופאות בקהילה. אני רואה במהלך הזה כלי מסייע שיוביל להורדה בעומס של פניות לצורך קבלת אישור מחלה ויאפשר לי כרופאה להתפנות למטופלים שמגיעים עם קושי וחולי ובמקביל לפעול יותר בתחום של רפואה מניעתית וקידום בריאות. כרופאה אני מברכת על השינוי הזה ורואה בו מהלך טבעי של שימוש בעזרים דיגיטליים לצורך ייעול מערכות הבריאות בקהילה".
3 צפייה בגלריה
רפואה בריאות
רפואה בריאות
חלק מהרופאים מברכים, אחרים חוששים מפגיעה בשכרם
(צילום: shutterstock)
אבל לא כולם מרוצים. הרופאים העצמאים במכבי מתנגדים לפגיעה בשכרם בגלל המהלך. רופא במכבי מסביר: "אני מקבל משכורת לפי מספר הכרטיסים שיש לי ברבעון. עבור מבוטח שמעביר 20 פעם כרטיס או פעם אחת - אני מקבל את אותו תשלום. אנשים צעירים ובריאים מבקשים אישור מחלה ועל כך אני מקבל תשלום. יכול מאוד להיות שתהיה פגיעה משמעותית בשכר שלי, ומדובר על הרבה כסף. זה באמת עלול לפגוע בשכר של הרופאים. בסך הכל זה מתקזז, המבוטחים שמגיעים אליי 20 פעמים ברבעון לעומת מי שביקש פעם אחת אישור מחלה ברבעון, וזה לא הוסדר עד עכשיו. אנחנו כמה ימים לתחילת הרפורמה ולמיטב ידיעתי זה לא נפתר".
ממכבי נמסר בתגובה: "מכבי תמכה במהלך בעת הדיונים בוועדת הבריאות ומקדמת אותו מאז לרווחת חבריה. השינוי הארגוני מצוי בימים אלו בהליכי פיתוח מואצים וצפוי להיכנס לתוקף במכבי בעת הקרובה, עדכון מסודר יישלח לחברים".

מדריך שאלות ותשובות

בקופת חולים לאומית עושים סדר במהלך החדש ועונים לכמה שאלות:
מהו אישור מחלה בהפקה עצמית? זהו אישור מחלה קצר מועד, עד ארבעה ימים, שניתן להפיק באופן עצמאי ללא צורך בפנייה לרופא.
מה היה עד היום? עד כה עובדים שנעדרו מעבודתם בגלל מחלה, היו זכאים על פי חוק לדמי מחלה, בכפוף להצגת תעודת מחלה ("אישור מחלה") חתומה על ידי רופא. ביוני אישרה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת את תקנת דמי המחלה שהגיש שר העבודה יואב בן צור המאפשרת לעובד להגיש למעסיק תעודת מחלה (אישור מחלה) שלא בחתימת הרופא.
כמה אישורי מחלה ניתן להפיק באופן עצמאי? ניתן להפיק כאמור עד ארבעה אישורים בכל שנה קלנדרית (ינואר-דצמבר). כל אישור למשך ארבעה ימים לכל היותר, ועד 10 ימים במצטבר בכל שנה.
3 צפייה בגלריה
בחינה לרופאים
בחינה לרופאים
אם חרגתם ממכסת האישורים, תצטרכו לפנות לרופא.ה
(צילום: shutterstock)
האם אפשר להפיק אישור מראש לקראת בדיקה? כן. ניתן גם להפיק אישור מחלה מראש במקרה של בדיקה מתוכננת.
ואם לא הגשתי את האישור למעסיק? אישור שהונפק באופן עצמאי נכלל במכסת מספר האישורים וימי המחלה הניתנים להנפקה באופן עצמאי, גם אם לא בוצע בו שימוש, משמע גם אם לא הוגש למעסיק.
איך מפיקים את האישור? תהליך הפקת האישור קל ופשוט במגוון ערוצי שירות: באפליקציה, באזור האישי באתר, באפליקציה ואף בפנייה לנציג השירות בסניפים ובמוקד.
מה עושים אם יש צורך באישורי מחלה נוספים? במקרה של חריגה ממכסת האישורים או ממכסת הימים של אישורים בהפקה עצמית, ניתן לפנות לרופא.ה. בכל מקרה, ניתן לפנות לרופא ולבקש אישור מחלה כפי שהיה נהוג עד כה.