ז', שבעוד חודש יחגוג יום הולדת 13, נהג לומר להוריו בשנתיים האחרונות, "אני לא מאבד תקווה, אני רוצה לעזור לעצמי". על המשפט הזה חזר בהתרגשות אביו של הנער לקראת טקס חנוכת המרכז לטיפול בהפרעות אכילה, שפתח הבוקר (ב') המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) בשטח המרכז הגריאטרי מלבן בראשון לציון.
קראו עוד:
הפרעות האכילה של ז' החלו עם פרוץ מגפת הקורונה. "שמנו לב שהוא פתאום מדלג על ארוחות ומחזיר סנדוויצ'ים מבית הספר, ופשוט לא בא לו לאכול", מספר האב. "זה פגע קשות בצמיחה שלו כילד, והגענו לטיפול אצל רופא שמטפל בבעיות גדילה. משם הפנו אותנו למרפאה להפרעות אכילה בקרב ילדים ומתבגרים בבית החולים שמיר".
ד"ר גד רייזלר, יו"ר חטיבת הילדים בשמיר, סיפר: "הילד החמוד הזה הגיע אלינו, והאבחנה הייתה שהוא סובל מהפרעת אכילה שבה יש קושי מתמשך להגיע לצריכה מספקת של רכיבי התזונה הדרושים לגוף, לצד חוסר עניין באכילה".
ד"ר גד רייזלר: "הטיפול בהפרעות אכילה לא מסתכם בלתת אוכל. צריך לאבחן היכן הבעיה התחילה. קורה שהיא החלה כבר בגיל ינקות, מסיבות שונות. בכל מקרה, הפרעת אכילה עלולה לפגוע בצמיחה, כך שצריך לטפל בה"
הילד נכנס לאשפוז יום של שנה וחצי, שבמהלכו לא הלך לבית הספר. האשפוז כלל פגישות עם דיאטנית וטיפולים פסיכיאטרי ופסיכולוגי. גם הוריו עברו טיפול שנועד לעזור להם לעזור לבנם. לאחרונה חזר הילד לספסל הלימודים, ואביו מספר שהוא מאושר. "ד"ר רייזלר והצוות שלו פשוט החזירו את הבן שלנו לחיים", אומר האב. "אובדן החשק לאכול השפיע על הגדילה הפיזית שלו ועל הקשרים החברתיים. זה פגע בו בכל מקום".
מוסיף ד"ר רייזלר: "הטיפול בהפרעות אכילה לא מסתכם בלתת אוכל. צריך לאבחן היכן הבעיה התחילה. קורה שהיא החלה כבר בגיל ינקות, מסיבות שונות. בכל מקרה, הפרעת אכילה עלולה לפגוע בצמיחה, כך שצריך לטפל בה".
1 צפייה בגלריה
לימור מגן תלם ניצן הורוביץ מרכז הפרעות אכילה אסף הרופא
לימור מגן תלם ניצן הורוביץ מרכז הפרעות אכילה אסף הרופא
ח"כ מגן תלם (מימין), השר הורוביץ וראש העיר קינסטליך בטקס חנוכת המרפאה
(צילום: מאיר תורג'מן)

"הצלחנו להציל את הבניינים"

במרכז החדש יש 18 מיטות אשפוז וכן חדרי טיפול, כיתות לימוד עבור מטופלים שהם תלמידים בבית ספר, ועוד. המבנה יועד להריסה, והשטח תוכנן להימכר ליזמי נדל"ן, אבל בעזרתה של ח"כ לימור מגן תלם (ישראל ביתנו) גויסו 30 מיליון שקל שאפשרו את הפיכת הבניין למרפאה חדשה.
ח"כ מגן תלם סיפרה בטקס שנושא הפרעות האכילה קרוב לליבה במיוחד. "הייתי דוגמנית, גדלתי על מודל היופי הרזה, וראיתי סביבי בנות רבות שסבלו מהפרעות אכילה", אמרה. "חייבים לטפל בבעיה הזו".
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, אמר: "ברגע האחרון הצלחנו להציל את בנייני המרכז הגריאטרי לקשישים והכנסנו אליהם נערים שסובלים מהפרעות אכילה. אני שמח ששר הבריאות ניצן הורוביץ נעתר לבקשתי. בעתיד ישתכנו כאן מחלקות נוספות של המרכז הרפואי שמיר".
ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת שמיר: "נער או נערה שנזקקים לאשפוז בשל הפרעות אכילה נאלצים להמתין כמעט שנה, וזה פשוט לא הגיוני. הנזק רק ילך ויגדל".