פרופ' שאול שאשא, ששימש מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה במשך 20 שנה, הלך בסוף השבוע לעולמו, בגיל 82, לאחר שהיה מאושפז בשבוע האחרון ביחידה לטיפול נמרץ לב. היה מנהל המרכז הרפואי לגליל בין השנים 2006-1987.
2 צפייה בגלריה
פרופ' שאול שאשא
פרופ' שאול שאשא
פרופ' שאול שאשא. הקים את הקמת בית חולים תת קרקעי במרכז הרפואי לגליל
פרופ' שאשא נולד בעיראק ועלה בשנת 1951 למעברה במחנה דוד בחיפה, ובהמשך התגורר בנהריה. בתו, ד"ר הדס לבסקי שאשא, סיפרה שכבר בילדותו חלם להיות רופא.
לאחר שירותו הצבאי החל ללמוד רפואה. בשנת 1969 הגיע למרכז הרפואי לגליל, כמתמחה במחלקה פנימית. בהמשך התמחה בנפרולוגיה והקים את היחידה למחלות כליה וניהל אותה. בשנת 1987 התמנה למנהל בית החולים, תפקיד בו כיהן עד 2006. אחת הפעולות שקידם הייתה הקמת בית חולים תת קרקעי, בו נעשה שימוש לראשונה במלחמת לבנון השנייה. הדבר הוביל להצלת חיים, כאשר טילים פגעו בבית החולים עצמו.

"איש שאין מספיק מילים כדי לתאר את עוצמתו"

"מה שאפיין אותו במיוחד היה הדאגה לרווחת החולים", סיפרה בתו. "הוא ביטל את הנוהג להעיר את היולדות בשעה 4:00 בבוקר כדי לערוך להן בדיקות, ואמר שאין שום הצדקה להפריע להן לישון. כשראה חולה מבוגרת יושבת על המיטה, ורגליה אינן נוגעות ברצפה, לימד את הצוותים להנמיך את המיטות, למרות שהדבר פחות נוח לאנשי הצוות, אבל יותר בטיחותי לחולים.
"הוא היה אבא וסבא נהדר", הוסיפה. "בתור ילדה הוא תמיד דאג להיות בבית כשצריך, היינו נוסעים לטיולים בארץ ובחו"ל, והייתה לי ילדות נהדרת".
2 צפייה בגלריה
פרופ' שאול שאשא ופרופ' מסעד ברהום
פרופ' שאול שאשא ופרופ' מסעד ברהום
פרופ' שאול שאשא ופרופ' מסעד ברהום
(צילום: רוני אלברט)
פרופ' שאשא התעניין בנושא הרפואה בתקופת השואה, זאת בעקבות היכרותו עם נושא המערכת הרפואית בגטו ורשה. למרות התנאים הנוראיים פעלה בגטו רשת מרפאות ואף בית חולים. השיא היה מחקר שערכו רופאים יהודים בגטו בנושא הרעב. כ-30 רופאים לקחו חלק במחקר, בהובלת ראש שירותי הרפואה בגטו, ד"ר ישראל מיליקובסקי. הוא העביר את המחקר לעמית פולני, ואחרי המלחמה הוא פורסם בצרפתית. עד היום הוא נחשב למחקר המקיף יותר בנושא.
לפני 21 שנה ייסד פרופ' שאשא כנס שנתי שעסק ברפואה בשואה. הכנס האחרון התקיים בחודש מאי השנה, ובו אמר למקורביו כי זהו הכנס האחרון בו ישתתף. במקביל עמל יחד עם "יד ושם" להוציא לאור את מחקר הרעב גם בעברית.
מנהל המרכז הרפואי, פרופ' מסעד ברהום: "אנחנו נפרדים ממנהיג שכמותו נדיר לפגוש. איבדתי חבר קרוב. איש שאין מספיק מילים כדי לתאר את עוצמתו, רוחו ורוחב ליבו. המרכז הרפואי כולו מרכין ראשו בצער ובדמעה עם לכתו. פרופ' שאשא היה אחד מעמודי התווך של הגליל, איש חזון ומעשה, שעיצב בשתי ידיו חלק גדול מהמציאות הקיימת היום במערכת הבריאות בגליל".
פרופ' שאול שאשא הותיר אחריו, אישה, דפנה, ארבעה ילדים ו-11 נכדים. הוא ייטמן היום (א') בשעה 14:00 בבית העלמין החדש של נהריה, סמוך לצומת כברי.