רופאי המרכז הרפואי וולפסון בחולון השתילו באחרונה קוצב לב זעיר, דומה לזה שהושתל בגופו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתושבת עזה בת 18. קוצב הלב הוחדר מווריד הצוואר.
הנערה הגיעה מעזה לטיפול בבית החולים וולפסון באמצעות "הצל לבו של ילד", אגודה הומניטרית בינלאומית שדואגת לטיפולי לב מצילי חיים ומעקב רפואי לילדים ממדינות מתפתחות, ללא הבדלי גזע, דת, לאום, מגדר או מצב כלכלי.
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל : הנערה מעזה ואמה, ד"ר אלונה ראוכר מנהלת היחידה לקרדיולוגיית ילדים במרכז הרפואי וולפסון, ד"ר מיכאל גייסט מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה וקוצבים במרכז הרפואי וולפסון
מימין לשמאל : הנערה מעזה ואמה, ד"ר אלונה ראוכר מנהלת היחידה לקרדיולוגיית ילדים במרכז הרפואי וולפסון, ד"ר מיכאל גייסט מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה וקוצבים במרכז הרפואי וולפסון
מימין לשמאל : הנערה מעזה ואמה, מנהלת היחידה לקרדיולוגיית ילדים במרכז הרפואי וולפסון ד"ר אלונה ראוכר ומנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה וקוצבים ד"ר מיכאל גייסט
(צילום: תומר נויברג)
עוד בנושא זה:
הנערה מטופלת מזה שנים ביחידה לקרדיולוגיית ילדים, לאחר שנולדה ללא חיבור של וריד ראשי אל לבה. כתוצאה מכך, נמנעת אספקת דם ישירה מהחלק התחתון של הגוף לעבר העלייה הימנית. מאחר שהיא סובלת גם מבעיה בפעילות החשמלית בלבה, עברה הנערה מספר השתלות קוצב לב רגיל, אלא שהקוצבים הרגילים שהושתלו דרך ורידי החזה הזדהמו פעמים רבות, ועל כן הצוות נאלץ להוציא את הקוצב הרגיל מגופה בהליך ניתוחי פעם אחר פעם.
לאחר אבחון מצבה וחוסר התוחלת בהשתלת קוצב לב רגיל נוסף, החליט צוות המשולב של מערך הלב וקרדיולוגית ילדים על פרוצדורה ניתוחית של הוצאת האלקטרודות הישנות ולאחר מכן השתלת קוצב חדיש של חברת מדטרוניק ללא אלקטרודות.
בשל מצבה הנדיר, הנערה נולדה עם חיבור לא רגיל של כלי דם מהחזה השמאלי ללב, והפרעה בניקוד הוורידי מהרגליים. לפיכך, הצוות הבין שלא יוכל להשתיל את הקוצב החדשני בטכניקת הצנתור הרגילה שמתבצעת דרך וריד המפשעה אלא דרך וריד הצוואר.

"שמחים שהצלחנו במשימה"

לדברי ד"ר מיכאל גייסט, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה וקוצבים בוופלסון, הפרוצדורה בוצעה פעמים מעטות בעולם: "מדובר בהליך לא פשוט שבו החדרנו בחדר הצנתורים צנתר רגיל מווריד הצוואר, דרכו הגענו ללב. לא היתה לנו ברירה במצבה של הנערה שלקתה שוב ושוב בזיהומים ונאלצנו להוציא את הקוצבים מגופה".
2 צפייה בגלריה
קוצב הלב מייקרה
קוצב הלב מייקרה
קוצב הלב מייקרה מתוצרת מדטרוניק מהסוג שהושתל לנתניהו
(צילום: מדטרוניק)
"בית החולים שלנו הוא דוגמה לכך שאנחנו לא מפלים אף אחד", אומר ד"ר גייסט, "הנערה קיבלה את הקוצב הכי יקר ומשוכלל, ממש כמו שראש הממשלה קיבל, פשוט כי זה היה מוצדק רפואי. אנחנו באמצעות עמותת הצל לבו של ילד מטפלים בכולם, גם מאפריקה, גם מעזה. כשאני עולה על המדים של בית החולים, אני לא רואה את צבע העור של המטופל או מהיכן הוא הגיע, ועושה כרופא את המיטב שלי כדי להציל אותו.
"זה אמנם לפעמים מרגיש טיפה בים, יש הרבה חולים באפריקה, בעזה, ובעוד מדינות עולם שלישי שזקוקים לנו. אבל אני לא יכול לפתור את כל בעיות העולם. כל אחד מנסה לעשות בחלקת אלוהים הקטנה שלנו את מה שהוא יכול, כדי שלכולם יהיה פה יותר טוב, ואנחנו שמחים שגם הפעם הצלחנו במשימה".