משרד הבריאות עדכן אחר הצהריים (יום ו') כי עד כה נפטרו 31 חולים מקדחת מערב הנילוס. מדובר בזינוק חד של יותר מ-70 אחוזים במספר הנפטרים שאובחנו עם הנגיף שעמד על 18 נפטרים רק לפני יומיים. יודגש כי חלק מהנתונים מגיע באיחור בגלל בדיקות המעבדה, והמשמעות היא שייתכן שאותם חולים נפטרו כבר לפני כמה ימים.
הנתונים החדשים מסמנים את המשך התחלואה החריגה בישראל בקדחת מערב הנילוס, בעיקר באזור המרכז. מחודש מאי מדווח על צבר מקרי תחלואה בישראל. רוב החולים שדווחו הם ממרכז הארץ, אך תחלואה מדווחת במספרים נמוכים גם באזורים נוספים. כך לפי נתוני מערך מודיעין בריאות של חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות.
1 צפייה בגלריה
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית עלולה להעביר את הנגיף, אך הוא אינו עובר מאדם לאדם
(צילום: shutterstock)
רוב החולים הם אנשים מבוגרים, בעיקר בני יותר מ-70, גברים יותר מנשים, אך מוכרים מקרים גם בילדים.
התפרצות התחלואה החלה השנה מוקדם מהרגיל. כמו כן, היקף המקרים, ובפרט היקף האשפוזים המדווחים בחודש יוני, מסתמנים כגבוהים באופן משמעותי מהממוצע הרב-שנתי לחודש זה ולתקופה זו של השנה. "היקף המקרים הכולל שדווח מתחילת השנה הוא גבוה באופן משמעותי מהממוצע הכלל שנתי, כפי שעולה מבחינת נתוני התחלואה בישראל לאורך השנים", אומרים במשרד הבריאות. מדוע היתושות מעדיפות אנשים מסוימים? צפו בהסבר:
ד"ר שי רייכר מהמשרד להגנת הסביבה מסביר את מי מעדיפות היתושות
( צילום: ירון ברנר)

המומחים אינם יודעים מהי הסיבה להקדמה של מקרי התחלואה ולהיקפיה החריגים לעונה זו. הסבר אפשרי אחד הוא שהתופעה נגרמה בשל סיבות אקלימיות, ובפרט מזג אוויר חם מהרגיל בתחילת עונת הקיץ. על פי נתוני השירות המטאורולוגי חודש יוני 2024 הוא החם ביותר שתועד בארץ, מתחילת המדידות. לחילופין, ייתכן שתנאים אקולוגיים-סביבתיים נוספים שהתקיימו השנה בישראל, ושכרגע אינם מובנים די הצורך, הם שעומדים בבסיס התחלואה החריגה.
עוד אומרים במשרד הבריאות, כי "חרף נתוני התחלואה החריגים ביותר לחודש יוני, לא ברור אם הקדמת התחלואה והיקפה הנרחב, כבר בתחילת הקיץ, משקפים צפי לתחלואה גבוהה בחודשים הבאים או שמא משקפים בעיקר שינוי בתזמון של המקרים בתוך עונת התחלואה. לפי שעה, לא זוהו באופן מובהק מאפיינים קליניים חריגים של מופעי המחלה בקרב החולים השנה ובכלל זאת שיעורי מאושפזים , תמותה ותסמינים נוירולוגיים, בהשוואה לעבר, אך הנושא עודנו בבחינה".
כ-80% מהנדבקים לא מפתחים תסמינים לקדחת מערב הנילוס. לכ-20% מהנדבקים יופיעו תסמינים ברמות חומרה משתנות, הכוללים חום, הרגשה כללית רעה, כאבי ראש או כאבים מפושטים בגוף, וסיבוכים נוירולוגיים יופיעו בפחות מ-1% מהנדבקים. חשוב לציין כי הנגיף לא עובר מאדם לאדם והמחלה לא עוברת בחזרה מהאדם ליתוש. הסיכון לתחלואה משמעותית היא בקרב מבוגרים ואנשים עם דיכוי חיסוני.
על מנת לצמצם את החשיפה ליתושים, ממליץ משרד הבריאות להשתמש בתכשירי דוחי יתושים ובאביזרים מתאימים להרחקת יתושים בחדרי המגורים, וכן להפעיל מאווררים במקום השהייה.