יבלות נגרמות לרוב בשל וירוסים או נגיפים ויכולות להופיע בכל איבר בגוף, אפילו במקומות אינטימיים. קיימים לא פחות ממאה סוגי יבלות. ובכן, מהי יבלת? מדובר בגידול עור קטן שמתפתח בגלל נגיף הפפילומה האנושי (HPV), החודר לשכבות העליונות של העור וגורם לתאים להתחלק במהירות - זה מה שיוצר את המראה המוכר של היבלת.
3 צפייה בגלריה
יבלת יבלות
יבלת יבלות
יבלת. יכולה להופיע בכל מקום בגוף
(צילום: shutterstock)

מה ההבדל בין סוגי היבלות השונות?

מראה חיצוני: יבלת יכולה להיות חלקה או מחוספסת, בצבע עור או בגוון כהה יותר. במקרים מסוימים יופיעו עליה נקודות שחורות במרכזה.
מיקום: היבלות יופיעו לרוב בכפות הרגליים, הידיים, האצבעות והפנים, אולם הן יכולות להופיע בכל מקום בגוף. בגלל שהעור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף, לפעמים ייקח זמן עד שנבחין בהן, במיוחד אם היבלות ממוקמות באזור פחות גלוי לעין.
גודל: יבלות יכולות להופיע בגדלים שונים. ישנן יבלות ממש קטנות בגודל של נקודה ועד יבלות גדולות ובולטות.

אלו היבלות הנפוצות ביותר

היבלת המצויה (Common Wart) היבלת הכי מוכרת ושכיחה. זו יבלת ויראלית המופיעה בדרך כלל בכפות הידיים. צורתה כגבשושית קטנה, מחוספסת, בצבע אפור או צהבהב. ברוב המקרים, היא לא כואבת אבל עלולה לגרום לגירוד או אי נוחות קלה, במיוחד כאשר היא נמצאת באזור שנחשף לחיכוך.
חשוב לדעת כי זו יבלת מידבקת ועוברת מאדם לאדם במגע ישיר עם האזור הנגוע, גם פציעות בעור, סדקים או חתכים קטנים בעור יכולים להוות נקודת כניסה לנגיף. בקרב מדוכאי חיסון, היא יכולה להופיע בכמויות גדולות יותר וגם באזור הפנים.
3 צפייה בגלריה
יבלת יבלות
יבלת יבלות
יבלת מצויה. יכולה להופיע בכל גודל
(צילום: shutterstock)
כדי להסיר את סוג היבלת הזו, ניתן לטפל בחנקן, בתכשירים שונים אחרים ואף ניתן להסירה בלייזר.
יבלת שטוחה (Plane Wart) תת קטגוריה של היבלת המצויה. היא קטנה יותר, מאופיינת במרקם חלק יותר, פחות מורמת מהעור ופחות בולטת, אולם ניתן לראותה במבט מהצד. היא לא כואבת, אך עלולה לגרום לאי נוחות. צבעה בצבע העור או חום בהיר ולרוב היא מופיעה על הפנים, הגב, הידיים והרגליים ובאזורים שסובלים מחיכוך או לחץ. זיעה וסביבה לחה יהוו תנאים מעולים להיווצרותה.
3 צפייה בגלריה
יבלת יבלות
יבלת יבלות
יבלת שטוחה. נפוצה באזורים שסובלים מחיכוך או לחץ
(צילום: shutterstock)
קונדילומה יבלת המופיעה באזור איברי המין ופי הטבעת (פין, שק האשכים, שפתיים, נרתיק, צוואר הרחם) ולעיתים גם בפה או בגרון. הקונדילומה עלולה להיות מסוכנת לנשים שכן היא עלולה לגרום לסרטן צוואר הרחם. בקרב גברים לרוב הבעיה תהיה אסתטית בלבד, אולם גם שם, חל סיכון נוסף לסרטן פי הטבעת.
קונדילומה יכולה להופיע כיבלת אחת או בקבוצות ויש לה מראה של "כרובית קטנה". היא יכולה להופיע בצבע עור או ורוד בהיר, ולהיות חלקה או מחוספסת. קונדילומה יכולה להופיע ללא תסמינים כלל, יחד עם זאת כאשר היבלת תהיה גדולה, הדבר עלול לגרום לגרד, צריבה או דימום קל.
גם הקונדילומה מידבקת מאוד, והיא מועברת בעיקר במגע מיני. מספיק מגע של עור בעור באזור איברי המין לצורך הדבקה.
הטיפול המקובל בקונדילומה כולל תכשירים המכילים חומרים שגורמים ליבלת להתייבש ולנשור. ניתן להסירה בהקפאה בשימוש בחנקן נוזלי. לעיתים יש צורך להסירה בניתוח קטן ומקומי אולם, טיפול בלייזר ותרופות דרך הפה היו פתרונות מיטיבים.
סרחי עור סרחי עור לא נחשבים כיבלות, אולם לעיתים הם נראים כיבלות, עד כי גם בדיקה מקצועית אצל רופא העור לא תספיק כדי להבדיל בין השניים, ויהיה צורך לשלוח דגימה לבדיקת מעבדה.
סרח עור הוא נגע בגדלים שונים, על פי רוב הוא יהיה קטן וייצא כמו "שפיץ" מהעור עצמו, בצורת טיפה שזלגה החוצה. סרחי עור מופיעים בגוון שונה מגוון העור, והם יופיעו בעיקר באזורים החשופים של הגוף: פנים וצוואר. לרוב הם לא מסוכנים, אבל רבים יבקשו להסירם בשל המראה הלא-אסתטי או בגלל אי-נוחות, שכן במגע עם תכשיט או בגד זה עלול להיפצע או להציק.
ד"ר סיון מרסרד"ר סיון מרסר
ניתן להסירם בקלות רבה אצל רופא עור, שידאג גם לשלוח לבדיקת מעבדה לוודא שהסרח שפיר.
ומה לגבי כאב? לפעמים רק מהמראה של היבלות אנחנו מתחילים לחוש כאב, אבל מבחינה פיזית רק חלק מהן יגרמו לכאב ו/או לאי נוחות. יבלות כואבות בעיקר אם הן מופיעות באזורים שיש עליהם לחץ חיצוני, כגון: הנעליים על כפות הרגליים.
לא תמיד יש טיפול לא כל יבלת דורשת טיפול. חלקן נעלמות מעצמן, ובכל מקרה יש להתייעץ עם רופא עור לקבלת אבחנה וטיפול מתאימים.
הכותבת היא מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר