ברקע מספר חולי הקורונה במה שמוגדר כבר כ"גל תחלואה חדש", נוצר מחסור בתרופה המרכזית לטיפול בסיבוכי המחלה בשם רמדסיביר שהוכחה כמצילת חיים עבור חולים במצב קשה. כך נודע ל-ynet. בבתי החולים מאושפזים כעת 89 בני אדם עם קורונה, 15 מהם במצב קשה. נדגיש כי זני הקורונה הנפוצים כיום פחות מסוכנים מבימי המגפה לרוב האוכלוסייה.
רופאים מומחים בזיהומים בבתי החולים בארץ מדווחים על כמות מוגבלת עד כדי מחסור בתרופה רמדסיביר שנרכשת באופן מרוכז על ידי משרד הבריאות ומחולקת לבתי החולים רק לאחר הזמנה שלהם. בניגוד לרוב המכריע של התרופות הניתנות בבתי החולים, התרופה אינה נכללת בסל הבריאות ומשרד הבריאות רוכש אותה בהתאם לתקציב ייעודי ונפרד מתקציב הסל הציבורי.
1 צפייה בגלריה
הכנת מתקן אשפוז חולי קורונה בית חולים אסותא אשדוד
הכנת מתקן אשפוז חולי קורונה בית חולים אסותא אשדוד
בית החולים אסותא אשדוד בימי המגפה. ארכיון
(צילום: AFP)
בדומה לתרופה נוספת בשם פקסלוביד, גם רמדיסיביר מיועדת לחולים עם סיבוכים מורכבים בלבד ולא לכל חולי הקורונה המגיעים לאשפוז בבתי החולים או במרפאות הקהילה. בינואר האחרון נחשף ב-ynet כי התרופה חסרה בחלק ניכר מבתי החולים בשל מדיניות הרכש שלה. על פי הדוח השבועי של מערך מודיעין הבריאות של חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות, "נמשכת מגמת העלייה במספר המאושפזים והמונשמים בקורונה". בהמשך צוין כי "נמשכת מגמת העלייה בהיקף התחלואה מקורונה, הן באשפוזים (כולל מונשמים) והן בקהילה, לכדי גל תחלואה חדש". עם זאת, יש להדגיש כי על פי נתוני משרד הבריאות הרשמיים – מספר המאושפזים שומר על יציבות ובהשוואה ליום ראשון שעבר, פחות חולים מאושפזים בבתי החולים.

רופא האשים: "התרופה לא בסל, מנסים לחסוך"

בחלק מבתי החולים ניכרת עלייה במספר המאושפזים – והרופאים מותחים ביקורת על המחסור בתרופה. "אנחנו רואים בפירוש עלייה במספר המקרים, גם המאושפזים וגם מדוכאי החיסון עם קורונה", אומר רופא בכיר באחד מבתי החולים. "אנחנו נקראים לייעוץ במחלקות ונדרשים להמליץ על טיפול משום שגם רמדסיביר וגם פקסלוביד הן תרופות שיכולות למנוע בסיכון גבוה תמותה, ויש מחסור. האספקה של התרופה תלויה בהזמנה ממשרד הבריאות ובבית החולים שלנו היום הודיעו לפני כמה ימים שאין יותר רמדסיביר והתמונה נכונה לכל בתי החולים".
אותו רופא העריך שזו תהיה תמונת המצב גם לגבי התרופה פקסלוביד, "כי הרכש הוא אותו דבר, ולכן זה בטח יהיה עניין של כמה ימים ונשמע את אותו הדבר. מכיוון שהתרופה לא בסל, מנסים לחסוך בה". הוא הסביר כי "לפעמים אי אפשר לתת פקסלוביד משום שזו תרופה שיש לה הרבה אינטראקציות עם תרופות אחרות והתוצאה היא שאנחנו לא יכולים להציע טיפול תרופתי למטופלים האלה. במחקרים קליניים הראו שאם נותנים את הרמדסיביר מוקדם לחולים עם גורמי סיכון – הסיכוי לתמותה יורד ב-90 אחוזים. לא יכול להיות ששוכבים מטופלים בבתי חולים שצריכים תרופה שיכולה למנוע מהם להידרדר – ואי אפשר להציע להם טיפול. לא משנה מה הסיבות לכך".
ד"ר טל ברוש: "רמדסיביר הוכחה בהרבה מאוד מחקרים כתרופה שמונעת הידרדרות של המחלה. רוב המידע מצביע על יעילות של רמדסיביר במניעת הידרדרות של חולי קורונה במצב קשה"
ד"ר טל ברוש, ראש היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד, מסביר: "יש כיום שלוש תרופות אנטי-ויראליות נגד קורונה ורמדסיביר היא אחת מהן. זו תרופה שניתנת דרך הווריד והיא התרופה היחידה מבין השלוש שהוכחה כיעילה בחולי קורונה מאושפזים כולל מאושפזים במצב קשה. אנחנו נותנים אותה בחולים שמתאשפזים בבתי החולים עם קורונה במצב קשה, קוצר נשימה וירידה ברוויון החמצן בדם. היא הוכחה בהרבה מאוד מחקרים כתרופה שמונעת הידרדרות של המחלה. רוב המידע מצביע על יעילות של רמדסיביר במניעת הידרדרות של חולי קורונה במצב קשה".
טל ברושד"ר טל ברוש
עוד אמר כי "זו האופציה היחידה לטיפול אנטי-ויראלי בחולה המאושפז. התרופות האחרות ניתנות בקהילה דרך הפה לקורונה קלה, והן מצליחות למנוע אשפוזים. אנחנו נותנים אותן לחולים בסיכון גבוה בקהילה כדי שלא יגיעו לאשפוז. מרגע שהוא זקוק לאשפוז, התרופה האנטי-ויראלית היחידה היא רמדסיביר. אנחנו נותנים גם סטרואידים לקורונה, אבל צריכים לשלב עם טיפול אנטי-ויראלי. ברור שזו תקופה יקרה יותר, אבל זהו הטיפול שיש לנו לקורונה ואנחנו רואים הרבה חולים עכשיו שצריכים לתת להם רמדסיביר".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות מבצע רכש מרכזי של תרופות לקורונה ומחלק אותן לבתי החולים ולקופות החולים בהתאם לצרכים השונים. נוכח הצורך בתרופות רמדסיביר, אישר המשרד רכש נוסף שצפוי להתקבל במוסדות השונים בימים הקרובים. המשרד פועל להסדרת מתן התרופות, הגדלת המלאים ורכישתן במנגנונים המקובלים במערכת הבריאות, כך שלא יחסרו תרופות קורונה".