טיפול בעזרת רדיוליגנדים (Radioligand Therapy, RLT) הוא אחת מההתפתחויות המרתקות ביותר בתחום האונקולוגיה בשנים האחרונות. מדובר בגישה טיפולית מתקדמת המשלבת רדיותרפיה עם תרפיה מולקולרית ממוקדת, שנועדה לפגוע באופן ממוקד בתאים סרטניים ולהשמיד אותם באמצעות קרינה רדיואקטיבית.
הטיפול משתמש במולקולות קטנות המכונות "ליגנדים", שהן ספציפיות לקולטנים המתבטאים על פני שטח התאים הסרטניים. לליגנדים הללו מוצמדים חומרים רדיואקטיביים הפולטים קרינה, ואלו מובילים את הקרינה ישירות אל הגידול הסרטני, ובכך משמידים אותו תוך מזעור הנזק לרקמות הבריאות הסמוכות.
1 צפייה בגלריה
סרטן תאים טיפול ממוקד
סרטן תאים טיפול ממוקד
להשמיד את הסרטן באמצעות קרינה רדיואקטיבית
(צילום: shutterstock)
הטיפול ברדיוליגנדים מוכר בעיקר בזכות ההצלחה שלו בטיפול בגידולים נוירואנדוקריניים, כמו גידולים ממקור לבלבי או גידולים של מערכת העיכול.
אחד מהטיפולים הידועים הוא טיפול עם Lu-DOTATATE177, המוכר גם בשמו המסחרי Lutathera. בטיפול זה, ליגנד המתחבר לקולטן הסומטוסטטין הנמצא בתאים נוירואנדוקריניים, משמש להובלת קרינה רדיואקטיבית אל התאים הסרטניים. הדיוק המולקולרי מאפשר להשמיד את התאים הסרטניים תוך שמירה יחסית על התאים הבריאים שנמצאים מסביב.
"בעידן שבו הרפואה הופכת יותר ויותר מותאמת אישית, טיפול זה מתאים במיוחד במקרים שבהם קיים ביטוי יתר של קולטנים מסוימים על פני הגידול. התאמה אישית של הליגנדים למטופלים השונים ולסוג הגידול תאפשר להגדיל את היעילות הטיפולית ותפחית את תופעות הלוואי"
יתרון נוסף של הטיפול ברדיוליגנדים הוא האפשרות לשלבו עם טיפולים אחרים, כגון כימותרפיה, אימונותרפיה, או טיפולים ביולוגיים. השילוב הזה יוצר סינרגיה טיפולית שעשויה לשפר את היעילות הכוללת של הטיפול ולהאריך את הישרדותם של החולים, ובעיקר גם לשפר את איכות חייהם של המטופלים על ידי צמצום משמעותי של תופעות הלוואי. בנוסף, הטיפול הרדיוליגנדי מספק מענה טיפולי לחולים שהמחלה שלהם אינה מגיבה לטיפולים סטנדרטיים אחרים, כמו במקרים של סרטן ערמונית גרורתי מתקדם.

טיפול בהתאמה אישית

חשוב להבין כי בעידן שבו הרפואה הופכת יותר ויותר מותאמת אישית, לרדיוליגנדים יש פוטנציאל משמעותי לשמש ככלי מרכזי באסטרטגיות טיפוליות מותאמות לחולה. טיפול זה מתאים במיוחד במקרים שבהם קיים ביטוי יתר של קולטנים מסוימים על פני הגידול. התאמה אישית של הליגנדים למטופלים השונים ולסוג הגידול תאפשר להגדיל את היעילות הטיפולית, תפחית את תופעות הלוואי ואת הפגיעה המשנית בתאי הרקמה הבריאים הנמצאים בסמיכות לגידול הסרטני.
פרופ' עידו וולף מנהל המערך האונקולוגי באיכילובפרופ' עידו וולףצילום: מירי גטניו דוברות איכילוב
עם זאת, כמו בכל טיפול רפואי חדשני, ישנם גם אתגרים שצריך להתמודד עימם, כולל זמינות הטכנולוגיה, גישה שווה לחולים, ועלויות גבוהות. הטיפול בעזרת רדיוליגנדים דורש כיום תשתית מורכבת של ייצור, הובלה ושימוש בחומרים רדיואקטיביים, ולכן יש צורך בהקצאת משאבים ובפיקוח קפדני לשם הבטחת בטיחות החולים והצוות הרפואי.
טיפול ברדיוליגנדים הוא תחום מתקדם ומבטיח מאוד באונקולוגיה, המספק פתרונות חדשניים לטיפול במגוון סוגי סרטן, עם פוטנציאל להוות אבן דרך בטיפול המותאם אישית של העתיד.
הכותב הוא מנהל המערך האונקולוגי, בית החולים איכילוב