"ניקוי רעלים" הוא מונח הנמצא בשימוש שכיח בתקשורת ובמדיה החברתית בהקשר לטיפול בבעיות בריאות שונות. עם זאת, השימוש השגור בו מתייחס לרוב לטיפולים ללא תועלת מוכחת, שחלקם עלולים לגרום לנזק ממשי.
קראו עוד:
אצל אנשים בריאים, פינוי וניקוי חומרים שעלולים להזיק לגוף ("רעלים") מתבצע ביעילות על ידי הגוף עצמו, בעיקר בכבד. הכבד מפרק את אותם החומרים המגיעים אליו ממחזור הדם, והם מפונים דרך המרה אל מערכת העיכול ומופרשים בצואה, או דרך הכליות ומופרשים בשתן.
ברפואה, המונח "ניקוי רעלים" מתייחס לטיפולים שנועדו לעזור לפנות מהגוף רעלים שאינם מתפנים באופן טבעי. מקרים שבהם טיפול כזה עלול להידרש, הם למשל חשיפה למתכות כבדות (עופרת, ארסן או כספית) כחלק מטיפול תומך בתהליך גמילה מסמים ומאלכוהול, או עודפי ברזל בדם. פרקטיקות אלו אינן נטולות סיכונים, ויש לבצע אותן תחת השגחה רפואית צמודה. לדוגמה, שימוש עודף או לא נכון בחוקנים המכילים חומרים בטוחים לכאורה, יכול לגרום להקאות, להפרעות במאזן המלחים, להתעלפויות ולהתייבשות.
הפרקטיקות האלו אינן נטולות סיכונים, ויש לבצע אותן תחת השגחה רפואית. לדוגמה, שימוש עודף או לא נכון בחוקנים המכילים חומרים בטוחים לכאורה, יכול לגרום להקאות, להפרעות במאזן המלחים, להתעלפויות ולהתייבשות
גישות שונות ברפואה משלימה מציעות מגוון פרקטיקות המכונות "ניקוי רעלים" וכוללות לרוב שינוי תזונתי קצר טווח או חוקנים שונים. ההנחה בבסיסן היא ש"רעלים" שהצטברו בגוף גורמים לבעיה הבריאותית המסוימת, אך עם זאת, אין בידי הממליצים על שיטות אלו כל הוכחה לכך שרעלים לא ידועים אלו גורמים לבעיות רפואיות, או שהטיפולים שעליהם הם ממליצים יועילו לפתרונן של הבעיות.
1 צפייה בגלריה
שייק
שייק
הגוף שלנו מיומן ומנוסה בניקוי תוצרים לא רצויים בעצמו, ואם אתם סובלים מבעיה גופנית, גשו לרופא המשפחה והתייעצו עמו
(צילום: shutterstock)
מתן טיפול בלתי יעיל עלול במקרה הטוב להסתכם בנזק כלכלי, ובמקרים רבים למנוע מן המטופל לפנות לטיפול מוכח; לפי מחקר שפורסם בכתב העת JAMA, חולי סרטן שפנו לטיפול אלטרנטיבי נטו להימנע מטיפולים בעלי יעילות מוכחת, והתמותה שלהם ממחלתם הייתה גבוהה יותר.
בנוסף, חלק מן השיטות - דוגמת ביצוע חוקן שאינו רפואי, ושלעיתים אף מכיל חומרים שלא נועדו לכך כמו אקונומיקה או קפה - עלולות להזיק לבריאות ואף לסכן חיים. גם חוקן רפואי יכול להזיק בשימוש לא נכון, ופעולות כאלו מסוכנות במיוחד בילדים. ניקוי רעלים לעיתים משווק כטיפול באוטיזם, וכולל טיפולים מסכני חיים כמו טיפולי כלציה (קשירה של מתכות בגוף לצורך ניטרולן) ללא הצדקה רפואית או חוקני אקונומיקה שעלולים לגרום לפגיעה בריאותית קשה ואף למוות.
ניקוי הרעלים מוזכר לעיתים גם בהקשר של סיוע לירידה במשקל, אך גם טיפולים אלה אינם יעילים במיוחד, ואין מחקר איכותי המדגים את התועלת שבהם. תהליכים אלו כוללים הגבלה קלורית משמעותית המביאה לירידה במשקל, עם כל הסיכונים הקיימים והנזק המוכח מ"דיאטות כאסח", ולרוב יובילו לעלייה במשקל עם החזרה לתפריט הקודם.
לסיכום – טיפולים כגון אלו המתוארים כאן אינם רפואיים מאושרים. הגוף שלנו מיומן ומנוסה בניקוי תוצרים לא רצויים בעצמו, ואם אתם סובלים מבעיה גופנית, גשו לרופא המשפחה והתייעצו עמו.
יאן יגורוב הוא בוגר תואר שני בביוטכנולוגיה וחבר בעמותת מדעת