בשיתוף PEACE NATURALS
כ-10000 חולי טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis) חיים כיום בישראל ובעולם כולו יש כ-4 מיליון חולים במחלה. המחלה המורכבת מתאפיינת במוקדי דלקת אשר פוגעים במיאלין - הרקמה השומנית העוטפת את סיבי העצבים במערכת המרכזית של הגוף, כאשר לעיתים פוגעת הדלקת בשלוחות עצמן ולא רק במעטפת.
8 צפייה בגלריה
סריקת מוח
סריקת מוח
סריקת מוח
(צילום: Shutterstock)
עם התמשכות המחלה נוצרים יותר ויותר מוקדי דלקת שמפוזרים במח ובחוט השדרה ופוגעים בתפקודה התקין של מערכת העצבים המרכזית שבגופו של החולה תוך שהם גורמים למגבלות פיזיות שונות ובמצבים החמורים יותר, לנכות. הטרשת הנפוצה נחשבת למחלה אוטואימונית קשה אך המחקר סביבה רחב היקף ובעשורים האחרונים חלו מספר פריצות דרך שהביאו למצב כיום בו ניתן לעצור את המחלה ההתקפית עם הפוגות בחלק לא מבוטל מהמטופלים.
"המחקר אודות גורמי ואופני הטיפול במחלה ממשיך בעוז והחוקרים עמלים מדי יום על פיתוח תכשירים וששיטות טיפול חדשניות בעלי יעילות גבוהה נגד המנגנון הדלקתי לצד פיתוח תכשירים להגברת ריפוי המיאלין ושלוחות העצב", מעיד ד"ר ארנון קרני, מנהל היחידה לנוירואימונולוגיה וטרשת נפוצה במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב). "נכון להיום נבחנים עשרות רבות של תכשירים בשלבי מחקר שונים שכוללים הן תכשירים ביולוגים, מולקולות קטנות וטיפול שמבוסס על תאים ועוד", הוא מוסיף.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במקביל למחקרים הנעשים בתחום הפארמה על מנת לקדם תכשירים וטיפולים מתאימים לטרשת נפוצה, בשנים האחרונות אושר גם השימוש בקנאביס רפואי כטיפול משלים להקלה על תסמינים שונים של המחלה, כשמשרד הבריאות כלל את טרשת נפוצה ברשימת המחלות הנמצאות בהתוויות הרפואיות המוכרות לקבלת אישור שימוש בקנאביס רפואי. חולים רבים מספרים על הקלה בכאבים שנובעים מטיפולים שונים ובעיקר מעידים על היכולת לישון ללא הפרעות, כמו גם מאפשר שקט נפשי. השימוש בקנאביס רפואי אצל חולי טרשת נפוצה עוזר גם, כך על פי חולים בפורומים שונים ברשת, להתמודדות עם ספסטיות, כאב נוירופתי וכאמור, בעיות שינה.
8 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
(צילום: Shutterstock)

מתאי גזע ועד להשתלת מח עצם ממקור עצמי – חדשנות בטיפול בטרשת נפוצה

"אחד מתחומי הטיפול המבטיחים קשור לתאי הגזע שאלו תאים בעלי יכולת התמיינות גבוהה לתאים שמתפקדים ברקמות", מסביר ד"ר קרני. "תא הגזע הבסיסי ביותר הינו ביצית מופרית שיש בה את הפוטנציאל להתפתח לכל אחד מסוגי התאים בגוף. ברקמות השונות ישנם תאי גזע ספציפיים לאותה רקמה ואשר באופן טבעי עשויים להתמיין לאחד מהתאים של אותה רקמה. כך, למשל, במערכת העצבים ישנם תאי גזע שיכולים להתמיין לתאי עצב (נוירונים), תאים מייצרי מיאלין או תאים התומכים במערכת העצבים. ישנם תאי גזע נוספים וכאלו שמפותחים במעבדה ומטרת החוקרים היא להצליח לתקן באמצעותם את המיאלין שנפגע וכמו כן להגביל את אפקט הדלקת שמזיקה לחולים.
"תחום טיפול מבטיח נוסף הוא השתלת מח עצם ממקור עצמי. מחקרים שונים הצביעו על יעילות גבוהה בעצירת המחלה ותוך סיכון נמוך ממה שהיה מוכר בעבר כך ששיטת טיפול עוצמתית זו חוזרת להיות רלוונטית ויתכן שתהווה אופציה טיפולית במקרים של מחלה עקשנית ופעילה במיוחד."
8 צפייה בגלריה
mri מוח
mri מוח
mri מוח
(צילום: shutterstock)
בנוסף, מציין ד"ר קרני את פיתוחו של חיסון מבוסס mRNA נגד מחלת הקורונה שפתח גם אופקים למציאת חיסון למחלות אוטואימוניות שונות וביניהם טרשת נפוצה וישנם פרסומים ראשונים בכיוון זה. "מעבר לכך ישנה קבוצה הולכת וגדלה של תכשירים שונים שאמורים לתרום לריפוי של יצירת מיאלין מחדש. מדובר בקבוצה מגוונת של תכשירים אשר נבחנים בשלבים שונים של הפיתוח התרופתי, ביניהם ניתן להזכיר את התרופה נוגדת האלרגיה clemastine ותכשיר ביולוגי בדם opicinumab שמצויים כיום בשלבים מתקדמים של המחקר.
לדברי ד"ר קרני שני תחומים נוספים בהם עוסקים החוקרים מבוססים על הקשר בין תזונה למחלה וכן על השפעת חיידקי המעיים על החולים. "הקשר בין תזונה למחלה נבדק בשנים עברו ואנו נוהגים כיום להמליץ על טיפול בוויטמין D כתוסף לטיפולים נגד המחלה במטרה למתן את פעילות מערכת החיסון".. יתירה מכך אנו עדים בשנים האחרונות להתפתחות תחום מחקרי חדש ורחב היקף שעוסק באפיון והשפעת הרכב חיידקי המעיים על חולי הטרשת הנפוצה. תחום זה נקרה מיקרוביום ואנו עשויים להבין באמצעותו טוב יותר עד כמה קיים קשר בין הרכב המיקורביום והתפתחות טרשת נפוצה ובהתאם עשויים להיחשף לגישות טיפוליות מותאמות."
8 צפייה בגלריה
פרופ' ארנון קרני
פרופ' ארנון קרני
ד"ר ארנון קרני
יש התפתחויות גם באשר לטיפולים עבור תלונות ותסמינים ספציפיים של המחלה?
"בהחלט. אם נתחיל באחת התלונות הנפוצות על ספסטיות (נוקשות שרירים) הרי שבקרב חולי הטרשת הנפוצה היא פוגעת בעיקר בגפיים התחתונות. מעבר לנוקשות השרירים המוגברת ייתכנו גם התכווצויות שרירים כואבות (ספאזם) בעיקר בלילה. קיימים טיפולים תרופתיים ופיזיותרפיים להקלת תופעות אלו, אך יש לזכור כי חולים עם חולשת שרירי רגליים במידה בינונית עד קשה נעזרים בנוקשות השרירים כדי להישאר יציבים, כך שטיפול מרפה שרירים עלול להרע את כושר ההליכה של אותו מטופל. לפיכך יש לשמור על איזון נכון בין המידה של נוקשות השרירים לזו של החולשה הנגרמת מהטיפול.
"הטיפולים התרופתיים המקובלים כיום פועלים לעיכוב נטיית השריר להתכווץ. מקצתם פועלים על ידי הגברת העיכוב על הפעילות העצבית או על ידי עיכוב התכווצות השריר. ראוי לציין כי הקנאביס רשום במשרד הבריאות כתכשיר עבור ספסטיות של טרשת נפוצה. הוא עוזר להרבה חולי טרשת נפוצה גם לבעיות בשינה ובכאבים.
8 צפייה בגלריה
התכווצות שרירים
התכווצות שרירים
התכווצות שרירים
(צילום: Shutterstock)
"תסמין נפוץ נוסף הוא כאבים שונים. ישנן כיום מגוון תרופות ייעודיות לטיפולים נגד כאב ומעבר לכך הטיפול יכול לכלול תכשירים מקובלים נגד כאב, שניתנים לרכישה ללא מרשם שהם גם אנטי-דלקתיים, כמו אספירין ואיבופרופן, משככי כאבים כאקמול ואופטלגין ואף תכשירים שכוללים מרכיבים נרקוטיים, שכמובן רצוי מאד להימנע מהם ככל הניתן."
חולים רבים מתלוננים על עייפות מוגברת, מה ניתן לעשות במקרה זה?
"עייפות בלתי סבירה היא תלונה שכיחה מאוד בקרב חולי טרשת נפוצה, אשר עלולה להיות בעלת השלכות תפקודיות. הסיבה לתלונה זו אינה ידועה, ויש שמייחסים אותה לנוכחות מוגברת במוח של גורמי דלקת הטיפול בתסמין זה כולל מנוחה וטיפול תרופתי."
8 צפייה בגלריה
עייפות מתמשכת
עייפות מתמשכת
עייפות מתמשכת
(צילום: Shutterstock)

טרשת נפוצה והיריון

נוכח העובדה כי המחלה פוגעת יותר בנשים ובגיל הפוריות, ההשלכה המידית על חלק ניכר מהחולות נוגעת לרצונן להיכנס להיריון. הדילמות שעולות הן אם מומלץ להיכנס להיריון, אם יש להיריון השלכות על מהלך המחלה, האם המחלה יכולה להחמיר, האם ישנן השלכות על העובר, מה קורה בלידה עצמה, ועוד.
על רקע השאלות והדאגות המרובות בנושא כאוב זה מכריז ד"ר קרני כי "בראש ובראשונה ידוע כי ניתן להיכנס להיריון בלי סיכון להחמרת המחלה. יתרה מכך, במחקרים נמצא כי היריון מגן מפני החמרת המחלה בעיקר בשלישים השני והשלישי. יחד עם זאת, בשלושת החודשים שלאחר הלידה הסיכוי להחמרה גובר וכשמביאים בחשבון את תקופת ההיריון עם התקופה שאחריו, נמצא כי בסך הכול סיכויי ההחמרה במחלה לאורך שנת ההיריון (9 חודשי היריון + 3 חודשים אחריו) אינם שונים מכפי שהיו לולא ההיריון. לכן המסקנה וההמלצה בדרך כלל הן שאין סיבה להימנע מהיריון, אולם רצוי לתזמן אותו לתקופות של רגיעה של המחלה.
8 צפייה בגלריה
אישה בהיריון בהריון היריון הריון
אישה בהיריון בהריון היריון הריון
(צילום: shutterstock)
ומה בנוגע לעובר?
"לעובר לא נשקפת סכנה מוגברת ממחלת אמו שכן הסיכויים לחלות בטרשת של צאצא להורה שחולה בטרשת הם נמוכים מאוד ועומדים על כ-3 אחוזים בלבד."
מה בנוגע להנקה?
"אין כל בעיה שחולת טרשת נפוצה תניק את תינוקה, כששאר ההנחיות הטיפוליות תוך כדי הנקה דומות לאלו שביחס לזמן ההיריון. במקרים מסוימים מחליפים עבור האישה ההרה את התרופות אותן היא נוטלת ומטפלים בה בתכשירים שנמצאו בטוחים לתקופת ההיריון או ע"ש שימוש בתכשירים שניתנים בפרקי זמן קצרים והשפעתם היא ארוכת טווח, כל זאת כמובן תוך התייעצות וליווי של הנוירולוג המטפל."
*תוכן אתר זה נועד למטרות מידע בלבד, לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לאבחנה או לטיפול מקצועי ואינו מחליף אותם. הנתונים באתר אינם תוצאות של מחקרים ו/או ניסויים, ואין להשתמש בהם לכל מטרה שהיא.
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS
פורסם לראשונה: 08:00, 09.06.21