פריצת דרך נוספת במניעת הדבקה בנגיף ה-HIV: חברת התרופות GSK מפרסמת כי הזריקה האנטי ויראלית שפיתחה, שכבר הראתה הצלחה במניעת הדבקה ב-HIV בגברים, מונעת הדבקה בנגיף גם בנשים, ביעילות גבוהה מזו של התרופה טרובדה שנלקחת מדי יום.
הזריקה החדשה קבוטגראוויר, פועלת על אנזים של נגיף ה-HIV, הנקרא אינטגראז, החיוני לצורך שכפול הנגיף.
2 צפייה בגלריה
זריקה נגד HIV. פועלת על אנזים החיוני לשכפול הנגיף
זריקה נגד HIV. פועלת על אנזים החיוני לשכפול הנגיף
זריקה נגד HIV. פועלת על אנזים החיוני לשכפול הנגיף
(צילום: shutterstock)
במחקר החדש נבדקו 3,223 נשים בגילאי 18 עד 45 שהיו בסיכון גבוה להידבק ב-HIV, בעשרים ערים בשבע מדינות אפריקה: בוצוואנה, מלאווי, דרום אפריקה, אוגנדה וזימבאבווה. הנבדקות חולקו לכמה קבוצות שקיבלו את הזריקה אחת לשמונה שבועות או את הגלולה הנלקחת דרך פה או תרופת פלצבו בזריקה או בכדור – שאינה מכילה חומר פעיל.
התוצאות הראו כי שיעור ההדבקה בקרב הנשים שקיבלו את הזריקה החדשה עמד על 0.21 אחוזים בממוצע, בעוד ששיעור ההדבקה בקרב הנשים שנטלו גלולה כל יום עמד על 1.79%. בעוד ששתי התוצאות נחשבות לטובות במניעת הדבקה, הקבוצה שקיבלה את הזריקה אחת לחודשיים הייתה אפקטיבית ב-89% יותר מהגלולה.
שני הטיפולים המונעים, בגלולה ובזריקה, לא גרמו לתופעות משמעותיות, אם כי בקרב אלה שנטלו את הגלולה היו מעט יותר תלונות על בחילות. אף אחת מהנשים לא הפסיקה את הטיפול באמצע המחקר.
מחקר קודם בזריקה שפורסם במאי השנה, כבר הראה כי הזריקה יעילה גם בגברים: המחקר שהחל בשנת 2016 וכלל 4,500 משתתפים מרחבי העולם, הראה כי שיעור ההדבקה בקרב גברים שקיבלו את הזריקה עמד על 0.38%, בעוד ששיעור ההדבקה בקרב אלה שנטלו את הגלולה טרובדה עמד על 1.21%, 69% יותר ממקבלי הזריקה.
מספר מחקרים בעבר כבר הראו כי אלה שנטלו את הגלולה טרובדה, כטיפול PrEP למניעת הדבקה ב-HIV, נדבקו משום שלא נטלו את הטיפול מדי יום. התקווה היא שזריקה אנטי ויראלית תסייע להפחית את סיכון ההדבקה, בלי הצורך ליטול טיפול מונע כל יום.
בארגון הבריאות העולמי הגיבו למחקר ואמרו: "טיפול בגלולות למניעת איידס הוכח כיעיל מאוד במחקרים רבים. עם זאת, הוא דורש הקפדה על נטילה יומיומית של הגלולה. גם הפסקה קצרה עלולה להגביר את סיכון ההדבקה. זריקה המשפיעה לטווח ארוך עשויה לסייע לנשים שאינן רוצות להיאבק יום יום בסיכון להידבק".