העולם כולו ממתין לחיסון שיבלום את התפשטות מגפת הקורונה שכבר גבתה מעל למיליון קורבנות. עם זאת, ובעיקר משיקולי בטיחות, תהליך מציאתו אורך זמן רב. חברות התרופות וארגוני הבריאות חוששים מתופעות לא ידועות שעשויות להגיע מהחיסונים, אך בסין לא מחכים למערב - עוד לפני תום הניסויים שנמצאים בישורת האחרונה, חוסנו שם מאות אלפים.

לקבלת החיסון של חברת "סינופארם" ממתינים כאלף איש מדי יום, והביקוש רק הולך ועולה. היוצאים לחו"ל מסין הם עיקר המתחסנים, לצד אנשי רפואה וצוותי חירום. לפני דיווחי העיתונות המקומית בסין חוסנו בחיסון החדש כבר מעל ל-350 אלף איש, בנוסף ל-40 אלף האנשים המשתתפים בניסוי שלב 3 של החיסון.
בסין, כאמור, החליטו שלא להמתין לסיום השלב ה-3, ולאור התוצאות החיוביות מהניסויים בשלב 1 ו-2, החליטו להתחיל לחסן את המעוניינים בכך שנמצאים בסיכון הדבקה גבוה במקביל לשלב הניסוי הסופי. לדברי חברת "סינופארם", החיסון החדש ניתן בשתי מנות. המנה השנייה מוזרקת חודש לאחר הראשונה בכדי "להקפיץ" את רמות הנוגדנים עד לרמה גבוהה מספיק שתצליח למנוע הדבקה. החיסון, הם אומרים, יגן מפני נגיף הקורונה למשך שנה עד 3 שנים. עדיין מוקדם לצפות את משך ההגנה, אבל מדובר בפרק זמן סביר, שמקביל לחיסונים רבים אחרים שאנו מכירים.
2 צפייה בגלריה
חיסון סין קורונה
חיסון סין קורונה
חיסון מאות אלפי תושבי סין: "מהלך פזיז ומסוכן"
(רויטרס)
בחברה הודיעו כי ארגון הבריאות העולמי מודע לכך שהחלה לחסן את התושבים, וטוענים כי הוא לא הביע התנגדות לכך. בין שההחלטה אחראית ובין שלא, סין מרחיבה למעשה את ניסוי השלב ה-3 לטווח עצום של משתתפים, יותר מכמות המשתתפים בכל החיסונים לקורונה בעולם. עם זאת, הכמות הגדולה, במקביל, עשויה להקשות על איסוף נתונים בכל הקשור לתופעות לוואי, אם קיימות.
על פי הדיווחים מסין, המדענים טוענים כי עד כה לא נרשמו תופעות לוואי יוצאות דופן: בין היתר דיווחו המתחסנים על עליית חום זמנית, רגישות במקום ההזרקה או אדמומיות שחולפים תוך זמן קצר, וכאבי גרון. חלק מהמתחסנים דיווחו גם על סחרחורת קלה שחולפת. עד כה לא דווח על אף מקרה הדבקה בקורונה בקרב המשתתפים. דיווחים אלה מקבילים לדיווחים בעולם משאר חברת החיסון.
זהו לא החיסון היחיד שעליו עובדת סין. חברה אחרת, "סינוואק", כבר הזריקה את החיסון החדש מתוצרתה ל-90% מעובדיה ובני משפחותיהם, סך של כ-3,000 איש, רובם תחת "תקנות שימוש חירום", שאיפשרו גם את מתן החיסון של "סינופארם". ככל הנראה שבשבועות הקרובים תמשיך סין במגמת חיסון התושבים המעוניינים בכך, תחת בקרות מחמירות ומעקב מתמיד.
2 צפייה בגלריה
סינוואק סין חיסון קורונה
סינוואק סין חיסון קורונה
סינוואק: כ-3,000 איש כבר חוסנו תחת "תקנות שימוש חירום"
(רויטרס)
"זהו מהלך פזיז ומסוכן", אמר לאתר החדשות של קול אמריקה ד"ר ארתור קפלן, ראש מחלקת אתיקה רפואית באוניברסיטת ניו-יורק. "משמעות המהלך הוא לסכן המונים מבלי לבדוק מחקרית את הבטיחות והיעילות של החיסון". בדבריו הסביר שכדי לחסן את הציבור, נדרש לעבור כראוי את השלב השלישי לניסויים הקליניים. עד אז, לא ניתן לקבל את הביטחון המלא לכך שהחיסון בטוח.
"חיסון אוכלוסייה לפני סיום השלב השלישי יכול לעלות מחיר כבד. ראשית זה עשוי להוביל לחוסר אמון בחיסון ולגרום לפחות אנשים להשתמש בו אם יאושר", אמרה לקול אמריקה ד"ר ג'ניפר האנג-ביואי, אפידמיולוגית ומחמחית לסין. "שנית, השימוש בחיסון לפני שבטיחותו מוכחת יכול לגרום לסיבוכים ולנזקים בריאותיים".
סין היא לא היחידה שלא ממתינה להחלטות הרגולציה הקפדניות של המערב: גם באיחוד האמירויות החלו לחסן את התושבים נגד קורונה, ובשבוע שעבר חוסן לעיני המצלמות שר הבריאות של האיחוד. 30 אלף תושבים, רובם מקרב אנשי צוותים רפואיים, כבר חוסנו. ההחלטה של חלק מהמדינות לחסן על דעת עצמן תושבים לפני מתן האישורים המקובלים מדאיגה רבים - לפני כשבועיים התאגדו יצרניות החיסון המערביות והצהירו כי לא יאפשרו מתן החיסונים לפני תום הניסויים הקליניים והבטחה בנוגע לרמת בטיחות נאותה.