בשיתוף העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית
מחלות מעי דלקתיות מאובחנות לרוב בגיל צעיר, והמטופלים נזקקים לטיפול תרופתי ארוך טווח על מנת ליהנות מאיכות חיים מיטבית ולהימנע מסיבוכים. התרופות הביולוגיות שינו את הטיפול במחלות מעי דלקתיות, אולם עדיין עולות סוגיות הקשורות ליכולת לשמור על ההשפעה המיטיבה לאורך זמן ועל בטיחות הטיפול.
בכנס החברה האירופית לגסטרואנטרולוגיה (UEGW) לשנת 2020, שמוכר ככנס המרכזי בתחום זה באירופה ואחד הגדולים והנצפים ביותר בעולם, הוצגו נתונים מעודדים על יעילותם ובטיחותם של טיפולים תרופתיים לטווח הארוך.
בכנס, הציג פרופ' סנדבורן מאוניברסיטת סן דייגו, נתונים על טיפול לאורך חמש שנים במטופלים עם מחלת קרוהן (מדובר בחולים שהשתתפו במחקר ה-IM-UNITI-). כ-60% מהמטופלים שהשיגו הפוגה בתחילת הטיפול, שמרו עליה לאורך 5 שנים, ללא טיפול בסטרואידים וכמעט ללא התפתחות נוגדנים (כ-5% מהמטופלים).
שיעור בטיחות הטיפול היה גבוה ושיעור הזיהומים נמוך לעומת קבוצת המטופלים שקיבלו תרופת דמה (פלצבו). פרופ' ורמייר מבלגיה סיפרה על תוצאות מחקר ה-VISIBLE בתרופה אנטיביו במתן תת עורי, לפיהם ניכרת יעילות טובה לטיפול לאורך שנתיים במטופלים עם קוליטיס כיבית.
המטופלים חוו שיפור בטיפול בעירוי והועברו לטיפול בזריקות תת עוריות פעם בשבועיים, מטעמי נוחות. המטופלים הצליחו לשמר הפוגה מהמחלה במשך שנתיים. בטיחות הטיפול נמצאה טובה מאוד, ללא עליה בזיהומים או בתופעות לוואי אחרות בהשוואה למטופלים בקבוצת הדמה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מחלות מעי דלקתיות מאובחנות בגיל צעיר

הריון ופוריות מהווים, אף הם, נושאים חשובים בכנסים מאחר ומחלות מעי דלקתיות מאובחנות בגיל צעיר בשיעור שווה בגברים ובנשים. מחקר צרפתי, בהשתתפות מספר הנשים הגדול ביותר שנבדק עד היום, כ-36,000 נשים שהרו, הראה שאצל נשים עם מחלות מעי דלקתיות יש סיכוי מוגבר לסיבוכי הריון, כמו: לידה מוקדמת, משקל עובר נמוך וניתוח קיסרי. הסיכון היה מוגבר משמעותית במטופלות עם מחלת מעי פעילה, אצלן היה גם היה סיכון מוגבר ללידה שקטה.
המחקר אישר את ממצאיהם של מחקרים קטנים קודמים שנעשו עם תוצאות דומות. המחקר מחזק את ההמלצות להגיע להריון בהפוגה ולשמור עליה במהלך ההיריון, על ידי מעקב וטיפול.
חשיבות הטיפול התרופתי בהריון מעלה את שאלת בטיחות הטיפול בהריון. מנתונים שנאספו בקנדה ודנמרק על 44 נשים עם מחלות מעי דלקתיות, שטופלו בתרופות, נראה כי הטיפול בהריון בטוח. במחקר נראה שהתרופה עוברת בחודשי ההריון דרך השליה לעובר ומתפנה מהדם בהמשך. התפתחות העוברים ומהלך ההריון היו תקינים. לא נצפתה עליה בשיעור הזיהומים והתפתחות התינוקות בשנה הראשונה לחייהם טובה מאוד.

הטיפול במחלות מעי דלקתיות בקורונה

ברוח הזמן, הכנס נפתח בעדכון על הטיפול במחלות מעי דלקתיות בזמן פנדמיית הקורונה. פרופ' רן מאוניברסיטת שנחאי הציג נתונים מכל העולם, על מטופלים עם מחלות מעי דלקתיות שחלו בקורונה. הנתונים נאספו במסגרת רשם שנקרא SECURE. תסמיני הקורונה יכולים להיות דומים מאוד להתלקחות של מחלת מעי עם כאבי בטן, שלשולים וירידה במשקל, ללא תסמינים נשימתיים. לכן מומלץ לבצע בדיקת קורונה למטופלים בהתלקחות.
לפי הנתונים, מטופלים רבים מביעים חשש מהשפעת הטיפול תרופתי על הסיכון להידבק, או לפתח מחלה קשה בתקופת הקורונה. פרופ' רן הדגיש, כי בעוד שטיפול בסטרואידים נמצא קשור למחלה קשה יותר, כולל אשפוז בטיפול נמרץ, הזדקקות לתמיכה נשימתית ואף תמותה, הטיפולים האחרים נמצאו בטוחים, וישנן אף עדויות שלחלק מהטיפולים הביולוגיים השפעה מגינה. התמדה בטיפול בתקופת הקורונה ושמירה על כללי הזהירות תקטין את הסיכוי להתלקחות וצורך בטיפול בסטרואידים.

מהלך המחלה והתגובה לטיפול משתנים ממטופל למטופל

כל מטופל עם מחלות מעי דלקתיות יודע לומר שמהלך המחלה והתגובה לטיפול משתנים ממטופל למשנהו. חומרת המחלה היא בעצם ספקטרום רחב שנע בין מחלה קלה שמצריכה מעקב בלבד או שניתן להסתפק בה בטיפול תזונתי ועד מחלה משמעותית שדורשת טיפול תרופתי מיטבי, שמטרתו להפחית את הסיכון לסיבוכים.
סנונית ראשונה לסגנון חדש של רפואה, הנקרא "רפואה מדויקת", הוא תבחין שפותח על ידי חוקרים בריטיים ונקרא IBD PREDICTSURE. התבחין בוחן סדרה של גנים בתאי דלקת מסוג לימפוציטים CD8 ומסווג את המטופל לקבוצת המטופלים עם מהלך מחלה עתידי: קל או מורכב. בימים אלו מתבצע מחקר רחב יריעה בבתי חולים רבים בבריטניה, במטרה לאשש את ממצאי המחקר, למנוע בעתיד טיפול מיותר במחלה קלה ולהאיץ טיפול במחלה קשה על מנת למנוע סיבוכים עתידיים.
למרות ההתקדמות המתמדת בטיפול התרופתי, מטופלים רבים עם מחלות מעי דלקתיות עדיין סובלים ממחלה פעילה ולא מצליחים להשיג את ההפוגה המיוחלת. ניתן להתעודד מכך שבכנס האחרון הוצגו מספר תרופות חדשות, עם מנגנוני פעולה חדשים ונתונים ראשוניים מבטיחים של יעילות ובטיחות.
בין התרופות, משפחת מעכבי ה-JAK עם upadicitinib וfilgotinib שהראו נתונים מקדמיים טובים, מבחינת יעילות ובטיחות למחלת קרוהן וקוליטיס לטווח של עד שנתיים. בנוסף, הוצגה משפחת תרופות עם מנגנון פעילות חדש, מעכבי S1P כמו ozanimod וetrasimod, המונעות מתאי הדלקת (לימפוציטים) מלהגיע ליעדם.
שני הטיפולים הראו יעילות ובטיחות כטיפול לקוליטיס כיבית למשך עד שנתיים. תרופות נוספות נמצאות בשלבים מתקדמים של פיתוח ויעמדו לרשות המטפלים והמטופלים בקרוב.
הכותב הוא גסטרואנטרולוג בכיר ביחידה למחלות מעי דלקתיות, המרכז הרפואי ע"ש סוראסקי תל אביב
בשיתוף העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית
פורסם לראשונה: 09:23, 09.12.20