פרופ' גרוטו: לאפשר תו סגול במקומות פתוחים; מבין את המתמחים
(צילום: משי בן עמי)
פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, סבור שאפשר להחליט על הקלות במדיניות התו הירוק לאור המגמה החיובית של הירידה בתחלואה. "הירידה היא חד משמעית", הוא אומר היום (ב') לאולפן ynet. "אני לא חושב שהקלות קטנות יגרמו לעלייה בתחלואה. התו הירוק הוא מוצלח, אבל הוא טוב לתקופה קצרה, לא לכל החיים".
קראו עוד:
לשאלה, על אילו הקלות הוא ממליץ, השיב פרופ' גרוטו: "אני חושב שפעילויות שמתקיימות בחוץ אפשר להעביר לתו סגול".
1 צפייה בגלריה
צועדים לעבר ביתו של ניצן הורוביץ
צועדים לעבר ביתו של ניצן הורוביץ
הפגנת הרופאים המתמחים במוצ"ש בתל אביב. "צריך למצוא את שביל הזהב, לשבת וליצור שיח", אומר פרופ' גרוטו
(צילום: עידו ארז)
פרופ' גרוטו גם נשאל מה עמדתו בסוגיית הבידוד לתלמידים, והשיב: "אם לבית הספר יש את הכלים הלוגיסטיים לביצוע בדיקות, אפשר להמשיך ללמוד בו גם אם יש חולה - כשהילדים האחרים עוברים בדיקות. זה הרעיון שנוסה בפיילוט של בית חולים שיבא ושל משרד הבריאות. צריך לבצע פעולות הדרגתיות, וזה מה שעושים. הגל הרביעי בדעיכה, והדעיכה שלו תימשך. זה בדיוק הזמן להתאמן, לבחון כל מיני פיילוטים".
נושא נוסף שעלה בריאיון הוא מאבק המתמחים על שיפור תנאי עבודתם והחלטתם להתפטר. פרופ' גרוטו נשאל מה דעתו בסוגיה, וענה: "אני חושב שהמתמחים צודקים. הקורונה ביטאה את העובדה שמערכת הבריאות כולה מיובשת כבר הרבה שנים, ותנאי העבודה של המתמחים הם חלק מהבעיה. אני בהחלט מבין את המאבק של המתמחים וחושב שצריך למצוא פתרון, אבל זה לא יהיה פתרון של 'זבנג וגמרנו'. צריך לסגור תוכנית לטווח ארוך, לראות איך מביאים יותר רופאים למערכת הבריאות - וגם אחים ואחיות".
"אפשר, למשל, לסכם על הקמת ועדה שתבחן את הנושא ותגיש מסקנות מהר מאוד. צריך לפעול באמצעים הקיימים ואחר כך להוסיף משאבים, כי בלי תוספת משאבים, תוספת כסף, תוספת תקנים - כל מערכת הבריאות לא תוכל לשרוד זמן ממושך"
על עצם ההתפטרות של המתמחים, אמר: "התפטרות היא צעד חריף מדי, גם אם האמירות שלהם צודקות. גם רבים מהמתמחים עצמם חושבים שצריך לעשות דברים ולשנות, אבל בדרך פחות אגרסיבית. צריך למצוא את שביל הזהב, לשבת וליצור שיח, ובשיח הזה חייבים להיות מעורבים לא רק המתמחים, אלא גם מומחים. הפתרון צריך להיות כולל ולשלב את כל הגורמים במערכת הבריאות.
"אפשר, למשל, לסכם על הקמת ועדה שתבחן את הנושא ותגיש מסקנות מהר מאוד. צריך לפעול באמצעים הקיימים ואחר כך להוסיף משאבים, כי בלי תוספת משאבים, תוספת כסף, תוספת תקנים - כל מערכת הבריאות לא תוכל לשרוד זמן ממושך".