יותר מאלף רופאות ורופאים בכירים במערכת הבריאות, מתריעים כי "ללא שוויון ביטחוני ואזרחי בנטל, קיימת סכנה ממשית לקיומה של מדינת ישראל". בנייר עמדה שפרסמו הבוקר (יום א'), כתבו: "בחודשים האחרונים, נוכח העתיד הצפוי למדינה, אנו עדים לעזיבת רופאות ורופאים את הארץ. מדובר בתופעה 'שקטה' אך מורגשת היטב במסדרונות מערכת הבריאות ואף מחוצה לה, בסקטורים הטכנולוגיים, העסקיים והאקדמיים".
  • לקריאת המכתב המלא - ובו שמות החותמים - לחצו כאן
במכתב, שהופץ זמן קצר לפני דיון בבג"ץ בהרכב של תשעה שופטים לקראת הכרעה בגיוס החרדים לצה"ל, קראו הרופאים נחרצות לממשלה, לכנסת ולכל קברניטי המדינה, "לחדול מיד מפעילות הרסנית לעתידנו כאן, ולפעול בנחישות ליישום אסטרטגיה חברתית-לאומית-כלכלית שתחזיר את המדינה לתוואי בר-קיימא".
2 צפייה בגלריה
בית החולים ברזילי באשקלון ב-7 באוקטובר
בית החולים ברזילי באשקלון ב-7 באוקטובר
המיון בבית החולים ברזילי בשעות הקריטיות של 7 באוקטובר. ארכיון
(צילום: דוברות המרכז הרפואי ברזילי)
לדברי אנשי הרפואה שחתמו על המכתב, "גם בשעתה הקשה ביותר של מדינת ישראל, מערכת הבריאות ממשיכה להוות משענת איתנה הפועלת ללא לאות להבטחת שלומם ובריאותם של אזרחי ישראל. אך לא לעולם חוסן - איתנותם של המשק, השירות הציבורי, והכלכלה בישראל מוטלים כיום בספק נוכח האי-שוויון ההולך וגובר בנטל השירות הביטחוני, השירות הציבורי ותשלומי המיסים. המשך קיומה של המדינה, נוכח האיומים הביטחוניים והאתגרים האזרחיים העומדים לפתחה, תלוי במידה רבה בהשתתפות כל קבוצות האוכלוסייה בנטל החובות האזרחיות.
"אנו, רופאות ורופאים בכירים במערכת הבריאות, מתנגדים בתוקף ליוזמת החקיקה שתנציח את אי-השוויון בנטל, ותגדיל משמעותית את מספר ימי המילואים של הציבור המשרת. לפי תזכיר החוק שהוגש לאחרונה, מספר ימי המילואים השנתיים צפוי לגדול משמעותית – עד 42 ימים בשנה לחוגרים עד גיל 45 (לעומת 18 יום עד גיל 40), ועד 55 ימי מילואים בשנה לקצינים עד גיל 50 ורופאים עד גיל 52 (לעומת 28 ימים עד גיל 45). כמחצית מהסטודנטים לרפואה, המתמחים והבכירים הצעירים הם משרתי מילואים פעילים".
אזהרת הרופאים: "קיימת סכנה ממשית כי האוכלוסיה שתיוותר בישראל תהיה פחות משכילה ופחות יצרנית וכך במנגנון של 'ספירלת קריסה' תעודד הגירה נוספת של הציבור המשכיל והעובד, עד לריקון המדינה ממשאבים אנושיים ההכרחיים להמשך קיומה"
לדבריהם, "ציבור מסור זה הוא עמוד השדרה של מערכת הבריאות בפרט ושל החברה הישראלית בכלל. בימי שגרה תורם מזמנו ומרצו לקידום חברה טובה וצודקת יותר, ובשעת חירום, מסכן את עצמו למען הכלל. הארכת שירות המילואים תפגע קשות בזמינות רופאים/ות מומחים במערכת הבריאות ובהכשרת פרחי רפואה - סטודנטים ומתמחים".
2 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
מי נושא בנטל הביטחון והכלכלה? חיילי צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
בין הרופאים שחתמו על המכתב הנוקב, מנהלים ובכירים במערכת הבריאות, בהם ראש בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב פרופ' עידו וולף מאיכילוב, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, מנהל מערך ההרדמה בשיבא פרופ חיים ברקנשטט, פרופ' גילי רגב-יוחאי, רופאה בכירה בשיבא, פרופ' אמיליה חודק, בכירה בבילינסון, יו"ר האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה פרופ' רוני מימון, מנהלת מכון הלב במרכז הרפואי שניידר פרופ' עינת בירק, ד"ר צבי פישל, מנהל מחלקה במרכז הרפואי גהה ועוד רופאות ורופאים בכירים נוספים.
הם הזהירו כי "שוויון בנטל הוא אבן יסוד בחברה דמוקרטית וצודקת, ומהווה תנאי הכרחי לסולידריות חברתית ולקיומה של מדינת ישראל. תהליכים אלו הם הרסניים. בחודשים האחרונים, נוכח העתיד הצפוי למדינה, אנו עדים לעזיבת רופאות ורופאים את הארץ. מדובר בתופעה 'שקטה' אך מורגשת היטב במסדרונות מערכת הבריאות ואף מחוצה לה, בסקטורים הטכנולוגיים, העסקיים והאקדמיים. קיימת סכנה ממשית כי האוכלוסיה שתיוותר בישראל תהיה פחות משכילה ופחות יצרנית וכך במנגנון של 'ספירלת קריסה' תעודד הגירה נוספת של הציבור המשכיל והעובד, עד לריקון המדינה ממשאבים אנושיים ההכרחיים להמשך קיומה".