הפרויקט הזה התחיל לפני כשנה וחצי, כשמנהל מכון הריאות במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, פרופ' גבריאל איזביצקי, נסע לאי זנזיבר שבטנזניה, לטיול ששילב ביקור בשני בתי חולים ומתן הרצאות על מחלות ריאה, בעיקר אסתמה ו-COPD.
קראו עוד:
"אחד מבתי החולים היה אל-רחמה, שבו גם נתתי הרצאה", מספר פרופ' איזביצקי. "התרשמתי שאנשי הצוות מבינים די טוב בסוגי המחלות, הטיפולים והמשאפים, אבל כששאלתי אם הם עושים בדיקות על מנת לאבחן אסתמה ו-COPD, הם אמרו לי שלא. הופתעתי. שאלתי אותם אם הם מפנים את המטופלים לבדיקות בבית חולים אחר, והם שוב השיבו בשלילה ואמרו שאין להם מכשור רפואי לבדיקות. מתברר שבזנזיבר יש מיליון וחצי תושבים, אבל אין שם מכשיר בסיסי לבדיקות של תפקוד הריאות כמו ספירומטר – מכשיר בגודל של טלפון נייד שמחברים למחשב".
3 צפייה בגלריה
פרופ' גבריאל איזביצקי רופאים זנזיבר
פרופ' גבריאל איזביצקי רופאים זנזיבר
ד"ר בוקורו נסטורי לומד בשערי צדק איך עושים בדיקת ריאות. "זו הייתה הפעם הראשונה שהם יצאו מטנזניה"
(צילום: באדיבות בית החולים שערי צדק)
לדברי פרופ' איזביצקי, אי אפשר לאבחן מחלות ריאות בלי המכשיר הזה. טיפול כזה עלול להחמיר את המחלה עד כדי התקפים חמורים ואפילו מוות. "בזנזיבר המכשיר לא קיים כי אין שם כסף", אומר הרופא הישראלי.
במהלך הביקור הוא ראה שרוב הציוד בבתי החולים הוא ישן, אבל יש גם ציוד חדש ומשוכלל שנתרם לבתי החולים אבל נשאר באריזות משום שהצוותים הרפואיים לא יודעים להשתמש בו. "מכאן הבנתי שאם נתרום להם מכשור, נצטרך לתת להם גם הדרכה ותמיכה", אומר פרופ' איזביצקי.
כשחזר לארץ, פנה לחברת התרופות בהרינגר-אינגלהיים ישראל, שהסכימה לתמוך כלכלית בפרויקט. הוא גם ארגן ביקור בארץ של רופא ואח מזנזיבר, ד"ר בוקורו נסטורי וג'ומה קאסים. אלו הגיעו לישראל לפני שבועיים, ובמשך ארבעה ימים למדו איך לתפעל את המכשירים, מה עושים אם יש באגים, וכיצד מפענחים את תוצאות הבדיקות.
3 צפייה בגלריה
פרופ' גבריאל איזביצקי רופאים זנזיבר
פרופ' גבריאל איזביצקי רופאים זנזיבר
פרופ' גבריאל איזביצקי (מימין) ופרופ' עופר מרין, מנכ"ל שערי צדק, עם האורחים מזנזיבר וצוות שגרירות טנזניה בישראל
(צילום: באדיבות בית החולים שערי צדק)
הרופא והאח מזנזיבר מעולם לא עלו על מטוס קודם לכן. "זו הייתה הפעם הראשונה שהם בכלל יצאו מטנזניה, הם לא ראו משהו אחר", מספר פרופ' איזביצקי. "במהלך הביקור גם עשינו להם סיור בירושלים והזמנו אותם לארוחת ערב עם שגריר טנזניה בישראל".
ד"ר נסטורי אמר בסוף הביקור: "אנחנו מודים לכולם מכל הלב. זאת תרומה משמעותית ומרגשת, ואנחנו מעריכים אותה מאוד. אנחנו חוזרים לזנזיבר עם ציוד וידע משמעותי בבדיקת מחלות ריאות. התרשמנו והתרגשנו מהדרך שבה מתייחסים למטופלים בישראל. זהו שיעור חשוב עבורנו. נעשה הכול כדי להיות טובים עבור החולים שלנו, ונעביר לרופאים אחרים את הידע החשוב שלמדנו פה".

שמים את הבריאות בקדמת הבמה

מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת הטובות והיעילות בעולם, ובמובנים מסוימים היא אף מעוררת קנאה. החוזקות שלה הם העוגנים החשובים ביותר המספקים למדינה יציבות וחוסן. אלא שלצד היתרונות, יש גם לא מעט אתגרים ובעיות שזקוקות לטיפול בהן: אי השוויון, המחסור בכוח האדם, שעות עבודה מרובות, תורים ארוכים, שחיקת תקציבים ועוד.
ועידת הבריאות השנתית של ynet ו-"ידיעות אחרונות" שתיערך מחר, 1 באוגוסט, תעסוק בכל אלו, מתוך ההבנה שבריאות אישית ולאומית היא המפתח לחיים טובים ושפויים יותר.
בוועידה, שתועבר בשידור חי ב-ynet, יתארחו שר הבריאות משה ארבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל פרופ' ציון חגי, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו'"ר הר"י ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים השרון פרופ' דרור דיקר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, מנהל מחלקת נשים ויולדות, מרכז רפואי שמיר ויו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, פרופ' רוני מימון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.