שכיחותן של מחלות מעי דלקתיות בישראל היא מהגבוהות בעולם: בישראל חיים כ-50 אלף מתמודדים עם מחלות מעי דלקתיות, קרוהן וקוליטיס כיבית. מחציתן נשים שמאובחנות בגיל צעיר ומתמודדות עם המחלה הכרונית לאורך כל חייהן. למחלות מעי דלקתיות יש ביטויים מיוחדים בנערות ובנשים. הנה כמה עובדות, ידועות פחות, שכדאי לנשים לדעת.
קראו עוד:

נשים רבות חוות דיכאון ופחדים מפני העתיד

בגלל הופעתן של המחלות בגיל צעיר, פעמים רבות המתמודדות חוות פגיעה קשה בדימוי הגוף ובחוסנן הנפשי. רבות מהחולות מדווחות על דיכאון וחשש מהבאות, למשל איזו השפעה תהיה למחלה על קיום זוגיות תקינה. הבשורות הטובות הן שנשים רבות חיות חיי משפחה תקינים עם מחלת מעי דלקתית וגם הפוריות שלהן לא נפגעת.
חשוב שתדעי: אנשי מקצוע שונים ומגוונים מטפלים כיום במתמודדות עם מחלות מעי דלקתיות ומומלץ לפנות לייעוץ בכל פעם שמתעורר חשש מטריד.

את נמצאת בסיכון לתסמיני מחזור חמורים יותר

בשנים האחרונות התפרסמו מספר מאמרים שבדקו את השפעת המחזור החודשי בנשים עם מחלת מעי דלקתית, ומסתבר שנשים עם קרוהן או קוליטיס כיבית מתמודדות עם תסמיני מחזור חמורים יותר, כמו כאבי בטן וגב, לעומת נשים בריאות.
במחקר מ-2020 שעשינו במכון הגסטרואנטרולוגי בבית החולים שיבא, בחנו את תסמיני המחזור ב-139 נשים בגילים 18-50 שחולות במחלות מעי דלקתית, מתוכן 100 חולות קרוהן ו-39 חולות קוליטיס כיבית, בהשוואה ל-258 נשים בריאות. גילינו שנשים עם מחלת מעי דלקתית מדווחות על תסמינים חמורים יותר בזמן המחזור, בהשוואה לנשים שאינן חולות.
הנשים עם מחלות מעי דלקתיות דיווחו על חוסר מנוחה, עצבנות, כאבי ראש, חרדה, בחילות, הקאות, נפיחות ברגליים, כאבי גב תחתון, עצירות, מתן שתן תכוף, כאבי בטן ועייפות. גורמי הסיכון שנמצאו כקשורים להחמרת התסמינים היו עישון, ניתוחי בטן קודמים ומחלה קשה יותר המטופלת בתרופות ביולוגיות.
2 צפייה בגלריה
עיכול טוב
עיכול טוב
במקרים של מחלה קשה עם ירידה קיצונית במשקל, המחזור עלול להיפסק לחלוטין
(צילום: Shutterstock)
חשוב שתדעי: כשהמחלה מחמירה יתכן שתחווי שינויים בתדירות המחזור החודשי. במקרים של מחלה קשה עם ירידה קיצונית במשקל, המחזור עלול להיפסק לחלוטין. לרוב, המחזור חוזר לסדרו כשהמחלה בהפוגה. וכשאת בוחרת טיפול, ספרי לרופא/ה על תסמיני המחזור, ורק אז תתאימו ביחד טיפול.

יתכן שאת לא מכוסה ב-100 אחוז עם גלולות למניעת הריון

אבחונן של מחלות מעי דלקתיות נעשה לרוב בגיל צעיר. חשוב לערוך התאמה אישית של אמצעי המניעה, כדי שזה לא יושפע מהמחלה או ישפיע עליה. בהתאמת גלולות למניעת הריון חשוב שתדעי שיעילותן עשויה להיות פחותה עקב ספיגה לא מלאה במעי הדק, בגלל הדלקת, הכיבים שנוצרו או כתוצאה ממעבר מהיר במעי הדק אחרי ניתוח.

את בסיכון גבוה גם לקרישיות יתר

תופעת לוואי ידועה של הגלולות היא עלייה בקרישיות הדם ונטייה לקרישים בכלל ובוורידי הרגליים בפרט. כשהמחלה פעילה, מתעוררת נטייה דומה. אם בנשים באוכלוסייה הכללית הסיכון לקרישיות בעת נטילת גלולות עומד על חצי אחוז, בנשים עם מחלת מעי דלקתית הסיכון גובר לפי 1.9. בנוסף, עישון מעל ל-10 שנים אצל חולות קרוהן, מעלה את הסיכון פי 8.6 ללא קשר למחלות נוספות. יחד עם זאת, אם המחלה נמצאת ברגיעה (רמיסיה), נשים שנוטלות גלולות לא מצויות בסיכון מוגבר לקרישיות יתר, בהשוואה לנשים בריאות.

שימוש בהתקן תוך רחמי עלול להחמיר את המצב

השימוש בהתקן תוך רחמי בזמן טיפול במחלה, שמדכא את מערכת חיסון, שנוי במחלוקת בשל החשש לעלייה בזיהומים באגן. מחקרים בחולות "מדוכאות מערכת חיסון" לא מצאו עלייה בזיהומים באגן בעת שימוש בהתקן תוך רחמי. יחד עם זאת, מספר מחקרים מדווחים על החמרה במחלת מעי דלקתית לאחר החדרת התקן תוך רחמי. חשוב לדעת, שסיבוכים מההתקן יכולים להתפרש, בטעות, כהחמרה במחלת המעי במקום זיהום אפשרי באגן.
2 צפייה בגלריה
סיבוכים מההתקן יכולים להתפרש, בטעות, כהחמרה במחלת המעי במקום זיהום אפשרי באגן
סיבוכים מההתקן יכולים להתפרש, בטעות, כהחמרה במחלת המעי במקום זיהום אפשרי באגן
סיבוכים מההתקן יכולים להתפרש, בטעות, כהחמרה במחלת המעי במקום זיהום אפשרי באגן
(צילום: shutterstock)
חשוב שתדעי: מומלץ להתאים עם הרופא/ה את אמצעי המניעה על פי העדפותייך. ספרי לרופא/ת הנשים על אופי המחלה אצלך, על מחלות או נטיות נוספות, כמו נטייה משפחתית לקרישיות יתר, על הטיפול הקבוע שאת מקבלת ועל התוכניות העתידיות שלך בנושא הקמת משפחה.

כדאי שתבדקי את צפיפות העצם שלך אחת לשנה

אוסטאופורוזיס היא מחלת עצמות שגורמת לירידה בחוזק העצם ולסיכון מוגבר לשברים. אוסטאופניה היא מחלה שמאופיינת בירידה קלה יותר בצפיפות העצם, בלי סיכון מוגבר לשברים. הסיכון לשברים בחולים עם מחלות מעי דלקתיות עומד על 40-20 אחוז וגבוה מזה של האוכלוסייה הכללית. נשים עם מחלת מעי דלקתית עלולות לסבול מנטייה לאוסטאופורוזיס גם בגיל הצעיר מסיבות שונות, בהן: מחסור בוויטמין D וסידן, משקל נמוך, פעילות גופנית ירודה, חומרים דלקתיים בכמות גבוהה בדם וטיפול בסטרואידים נוגדי דלקת.
למרות שבאוכלוסייה הכללית עיקר הסובלים מאוסטאופורוזיס הן נשים לאחר גיל המעבר, אצל חולים במחלות מעי דלקתיות הסיכון לאוסטיאופורוזיס ושברים שווה בגברים ובנשים ומומלץ לכל החולים במחלות מעי דלקתית לבדוק צפיפות עצם אחת לשנה. כמו כן, מומלץ לבדוק צפיפות עצם אצל חולים שטופלו או מטופלים בסטרואידים, עם היסטוריה של שברים או עם חשד לתת-ספיגה של מזון.
חשוב שתדעי: כדי למנוע את התופעה אני ממליצה על תזונה מרובת סידן: לחולים עם מחלת מעי דלקתית מומלץ לצרוך 1,000 מ"ג סידן ליום עד גיל 50, ו-1,500 מ"ג ביום מעל גיל 50. מומלץ לשים לב לרמות תקינות של ויטמין D ובמקרים של חוסר ליטול מינונים קבועים של 400-800 מ"ג ליום. בנוסף, טיפול בתרופות הנקראות ביספוספונטים הוכח כיעיל במניעה וטיפול באוסטאופורוזיס, כתוצאה מנטילת סטרואידים לתקופה של יותר משלושה חודשים.

גיל המעבר דווקא טוב בשבילך

גיל הפסקת המחזור (גיל המעבר) משתנה בין אישה לאישה, ומתרחש לרוב בין הגילאים 55-45. המעבר נמשך באופן טבעי כשלוש שנים וכולל שינויים בתכיפות ובעוצמת המחזור. התהליך יכול להיות חד ומהיר, או הדרגתי ומלווה בסימנים נוספים, כמו: גלי חום, עייפות, קשיים בריכוז, עצבנות וקשיי שינה. על מנת להקל על התסמינים מקובל לטפל בנשים בטיפול הורמונלי חליפי, המביא לאיזון הורמונלי.
חולות במחלות מעי דלקתיות שטופלו בטיפול הורמונלי חליפי נהנו מ-82 אחוז פחות התלקחויות של המחלה בהשוואה לנשים שלא טופלו בשנתיים הראשונות לגיל המעבר
במחקרים קיים מידע סותר בשאלה האם מחלת המעי הדלקתית גורמת להקדמת גיל המעבר. יחד עם זאת, מחקרים מוכיחים שלטיפול הורמונלי חליפי יש השפעה מטיבה על מחלת המעי הדלקתית. חולות במחלות מעי דלקתיות שטופלו בטיפול הורמונלי חליפי נהנו מ-82 אחוז פחות התלקחויות של המחלה בהשוואה לנשים שלא טופלו בשנתיים הראשונות לגיל המעבר. הסיבה לכך יכולה להיות ההשפעה המיטיבה של הטיפול ההורמונלי החליפי על רמת המתח אצל נשים.

חשוב שתערכי בדיקות לסרטן צוואר הרחם

סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן הרביעי בשכיחותו בנשים בעולם. בישראל סרטן זה אינו נפוץ, ושיעורי המחלה הם בין הנמוכים במדינות המערב. קיים מידע סותר במחקרים לגבי הסיכון לשינויים ברירית צוואר הרחם בחולות עם מחלות מעי דלקתיות. מספר מחקרים הראו סיכון מעט מוגבר לסרטן צוואר הרחם, לעומת אחרים שלא הצביעו על שינוי בסיכון.
עם זאת, הסיכון עולה בנשים מעשנות ובחולות שטופלו בסטרואידים ובתרופות המדכאות את מערכת החיסון, שיכולים לגרום לשינויים ברירית צוואר הרחם. ההמלצות היום הן לבצע בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם בנשים עם מחלות מעי דלקתיות, וכן חיסון בגילים המקובלים, כמו באוכלוסייה הכללית.
מתמודדים עם קרוהן וקוליטיס? אל תתמודדו לבד. העמותה לחולי קרוהן וקוליטיס מעניקה שירותי תמיכה בקו חם שפועל בטלפון 03-7441391
ד"ר עדי להט היא רופאה בכירה במכון למחלות דרכי העיכול (גסטרואנטרולוגיה), בבית חולים תל השומר