עומר ביח - מדריך עמידת ידיים
בטיקטוק, ביוטיוב בחוף הים ובגינות הציבוריות: בשנים האחרונות ניתן לראות במרחב הציבורי לא מעט אנשים המבצעים תרגילי כושר המאתגרים את חוקי המשיכה – נתלים, מושכים, קופצים, נעמדים על הידיים ומדגימים שליטה גופנית מרשימה.
קראו עוד:
השם הוא קליסטניקס - שיטת אימון שצברה בשנים האחרונות פופולריות עצומה, הרבה אודות לרשתות החברתיות. אם טרם יצא לכם להתוודע, אולי זה הזמן. מוכנים לאתגר את עצמכם? מאמן הכושר עומר ביח, מסביר איך גם אתם, עם התמדה נכונה כמובן, תוכלו בקרוב לעשות עמידת ידיים.
קודם כל, מה זה קליסטניקס? זוהי שיטת אימון המבוססת על אימון משקל גוף, אשר צוברת פופולריות גדולה בעשור האחרון. הגוף משמש לנו כמשקולת, ובאמצעות תרגילים מסוימים וניצול נכון של כל מפרקי הגוף, ניתן לשחק עם העומסים במנופים השונים. למעשה, בקליסטניקס כל מפרק בגוף משמש לנו כמשקולת, ועל ידי מניפולציות שונות ניתן להעלות או להוריד את רמת העומס.
הרעיון בקליסטניקס הוא שליטה בכל שריר ושריר בגוף בצורה אבסולוטית ונקייה, עם פיתוח מודעות באילו שרירים אנו משתמשים בכל עת ועת.
ישנו מבחר רב של תרגילים מרשימים שדורשים אימונים רבים וארוכים בכדי להגיע אליהם כמו Planche או Back lever, אשר בכולם המטרה היא לשלוט בגוף כנגד כוח המשיכה, בהחזקה סטטית, בסוג של ריחוף מעל הקרקע. עם זאת, התרגיל האהוב והנחשק מכולם הוא עמידת הידיים.
4 צפייה בגלריה
עומר ביח מדריך עמידת ידיים
עומר ביח מדריך עמידת ידיים
כל אחד יכול, גם אתם. תרגיל עמידת ידיים
מה היתרונות של ביצוע קליסטניקס? בנוסף ליתרונות הברורים מאליהם של ביצוע פעילות גופנית כמו צמצום הסיכון למחלות והגדלת תוחלת החיים, תרגול קליסטניקס תורם לשיפור ההבנה התנועתית של הגוף, דבר המסייע בשיפור איכות החיים. התנוחות ההפוכות מאיצות את זרימת הדם בגוף, דבר המייעל את הפעילות של מערכות הגוף (קחו דוגמא מאיש חכם ושמו בן גוריון). בנוסף, האימונים תורמים לבניית כוח, המסייע בביצוע מטלות היום-יום ולשיפור חוסנו של הגוף.
האם כל אחד יכול ללמוד לעשות עמידת ידיים? בוודאי. כל עוד אתם בריאים ושלמים, ואין כל מגבלה רפואית המונעת מכם, אין סיבה שלא תוכלו לפתח את המיומנות הזו ולצאת למסע המרגש לעבר עמידת הידיים. יכולים להיות כל מיני בלת"מים בדרך, לפעמים קצת נתקעים. אך כמו שאומרים: אין קיצורי דרך בחיים, וכדי להשיג את המטרה, צריך לרצות להתמיד ולהזיע.
אילו שרירים מעורבים בפעולה הזאת? בעמידת הידיים יש צורך בסנכרון מספר רב של שרירים: שרירי כף היד והאצבעות, המכופפים והמיישרים, שרירי הכתף, השכמה, הבטן האגן והרגליים. בעצם כמעט כל הגוף נכנס לפעולה. גם השרירים הפאסיביים מתגייסים כדי לאפשר לשרירים הפעילים להתכווץ ללא הפרעה.
4 צפייה בגלריה
עומר ביח מדריך עמידת ידיים
עומר ביח מדריך עמידת ידיים
תרגיל אחד, מספר רב של שרירים הפועלים בו-זמנית
האם אפשר לעבוד על זה בבית? כן! כך תעשו את זה: על עמידות ידיים אפשר לעבוד בכל הזמן ובכל מקום. בין הדברים החשובים ביותר שחייבים לפתח כדי להגיע לעמידת הידיים המושלמת, הוא גמישות, וזאת על מנת להגיע למנח המדויק, שבו כל המפרקים שלנו אחד מעל השני בקו ישר.
לא מדובר בתורה מסיני, בסופו של דבר גם מתיחות ניתן לתרגל כמעט בכל מקום. ניתן למתוח את הכתפיים והשכמות על הרצפה (בדומה לתנוחת "כלב מביט מטה" ביוגה), ובנוסף לשלב מתיחות סטטיות ודינמיות. מתיחה שאני אוהב, היא לשים את המרפקים על הגבהה שנוחה לכם עם ברכיים על הרצפה - ממקמים את הראש בין הידיים ושואפים להגיע עם החזה לרצפה בהרפיה.
4 צפייה בגלריה
עומר ביח מדריך עמידת ידיים
עומר ביח מדריך עמידת ידיים
כוח חשוב, אך גמישות לא פחות
בנוסף, אין ספק שדרוש גם לפתח כוח בכתפיים על מנת לעמוד על הידיים. אחת הדרכים היעילות והנוחות היא בעזרת קיר - חברו הטוב ביותר של כל מתחיל בדרך לעמידת הידיים.
אם אתם לא מרגישים בנוח עם הקיר, תוכלו לשים את הרגליים על הגבהה כלשהי כמו מדרגה/כיסא/שולחן/דלפק (כמובן שבטיחות לפני הכל), במנח שבו אתם מנסים למקם את מפרקי שורש כף היד, המרפק, הכתף והאגן בקו ישר. בשלב מתקדם יותר אפשר לנסות לנתק רגל אחת. אם נתקלתם בבעיה של חוסר גמישות בירך האחורית, אפשר לקפל מעט את הברכיים.
כך בהדרגה תוכלו לבנות את הכוח הדרוש בכתפיים, ועם הזמן להרגיש בטוחים יותר לעלות שלב ולנסות לטפס עם הרגליים על הקיר. זכרו שהתרגול כמעט ולא דורש ציוד וניתן לתרגל אותו בכל מקום ובכל זמן. למעשה בכל רגע תוכלו לאלתר ולנצל את הזמן המת שלכם לתרגול - כל תנועה תוביל אתכם עוד צעד אל המטרה.
4 צפייה בגלריה
עומר ביח מדריך עמידת ידיים
עומר ביח מדריך עמידת ידיים
הקיר הוא חברו הטוב של כל מתרגל מתחיל
כמובן שבשביל לעלות צריך לדעת גם לרדת. לדעת ליפול היא יכולת חשובה על מנת לצמצם את הסיכון לפציעות ולשבור פחדים ומחסומים. תוכלו להתנסות ולתרגל על ידי ביצוע תרגול "גלגלון", שעוזר להבין כיצד ליפול מעמידת ידיים.
מפחדים להתמסר לגלגלון? אפשר להתחיל רק בניתורים מצד לצד בהישענות על הידיים, עם העברת משקל מצד לצד. עם הזמן והתרגול, הגוף ילמד את התנועה ותוכלו להמשיך לשלב הבא. ודבר חשוב אחרון: זכרו שכל אחד מתקדם בקצב שלו ולפי רמתו האישית. ככל שתבלו יותר זמן על הידיים, כך תוכלו להתקדם מהר יותר. שיהיה לכם בהצלחה.
עומר ביח הוא מאמן כושר מוסמך מטעם ווינגייט לקבוצות, זוגות ויחידים