בשיתוף פורום Reboot
משבר הקורונה הפך מושגים אפידמיולוגיים כמו גידול אקספוננציאלי, חסינות עדר, מקדם הדבקה, שרשראות הדבקה, ריחוק סוציאלי ועוד, למושגים שגורים בפי כל.
העולם, וכמובן מדינת ישראל, ניצבו בפני אחד האתגרים הגדולים של העת החדשה. לא רק בריאותית אלא גם (ואולי בעיקר) כלכלית. בתוך המציאות המאתגרת הזאת, הגיבורים החדשים הם אנשי הרפואה המאיישים את העמדות בחזית, חברות התרופות הפועלות למציאת חיסון יעיל ובטוח וקובעי המדיניות שמנסים לנווט בין עובדות בשטח לבין שיקולים פוליטיים.
אין ספק שהחדשנות והיזמות חייבות לשחק תפקיד מרכזי בזמן שכזה. עיניים רבות בעולם נשואות אלינו, כאומת הסטרטאפ וכמקור פוטנציאלי לפתרונות משני מצב.
בתקופה זו, נרשמה פעילות מואצת שהתאפיינה בשילוב כוחות של הסקטור הפרטי, הציבורי והאקדמי, שילוב של חברות סטרטאפ קטנות ותעשייה גדולה ואף שחקנים שאינם מעולמות הרפואה המסורתיים, כגון מערכת הביטחון.
חוזקות התעשייה הישראלית בעולם ההייטק והדיגיטל מיקדו את מרבית המאמצים לפתרונות בתחומים כגון דיאגנוסטיקה מהירה, פתרונות טלה-רפואה המאפשרים להנגיש טיפול רפואי בבתי המטופלים, מערכות שליטה ובקרה המסייעות בין השאר לבצע מעקב אחר מגעים ולנהל מידע רפואי בצורה טובה יותר, ועוד.
מגוון השחקנים אשר נרתם למאמץ עצום. הפעילות החלה מיד עם תחילת המגיפה וממשיכה גם בימים אלה.
בתי החולים המובילים בארץ ניצבו גם בתחום החדשנות בחזית הפעילות. בחלק מהמקרים על ידי הגדרת הצרכים אל מול האתגרים או כאתרי ניסוי לפתרונות שהתגבשו. בכך, עבדו מול מערכת הביטחון שהתגייסה למשימה, כולל גופים כמפא"ת, צה"ל, המוסד והשב"כ ואף התעשיות הביטחוניות כתעשייה האווירית, אלביט ורפאל.
אין ספק שהיכולת להביא חשיבה אחרת לתוך עולמות הרפואה, והניסיון במחקר ופיתוח, אפילו מעולמות שונים לחלוטין, הביאו פתרונות אפשריים חדשים להתמודדות עם הפנדמיה. בחלק מבתי החולים התקיימה אף פעילות של חדשנות מבפנים, על בסיס יכולות שפותחו עוד טרם המגיפה.
שילוב זה של תשתית קיימת של יוזמה וחדשנות יחד עם יצירת שיתופי פעולה בספקטרום רחב, באה לידי ביטוי באופן מיטבי במרכז הרפואי שיבא, עם תכנית החדשנות, ARC (Accelerate Redesign and Collaborate), הבנויה על עקרונות של חדשנות פתוחה, שיתוף פעולה עם סטרטאפים, שותפים אסטרטגים מהתעשייה, מרכזים רפואיים מובילים בעולם, עם האקדמיה, ובניית תשתית פיזית, תשתית מידע ותשתית רגולטורית שתאפשרנה האצת תהליכי חדשנות. כל זאת, במיקוד בעולמות הרפואה הדיגיטאלית – בינה מלאכותית, טלה-רפואה, רפואה מותאמת אישית וכלי מציאות מדומה ורבודה. ARC הוא למעשה אקו-סיסטם גלובלי, הפועל בימים כתיקונם להשפיע על עיצוב עתיד הרפואה בישראל ואף בעולם.
בתחילת ההתמודדות עם המגיפה, התקבלה החלטה במרכז הרפואי שיבא, כי גם ARC נכנס לעמדות קרב ולמעשה יתמקד בפעילות המוכוונת לקורונה בלבד. בתוך זמן קצר נקבעו שותפים חדשים ונוצר אקו-סיסטם חדש אשר הוביל כבר בסיכום הגל הראשון של המגיפה ליותר מארבעים המצאות בשלל תחומים. חלקן המצאות חדשות, וחלקן בהסבת פתרונות קיימים ליישום חדש כגון פיתוח מכונת הנשמה המותאמת ספציפית לחולי קורונה על ידי הסבת מכשיר הנשמה שאינו פולשני (BIPAP), התאמת טכנולוגיה קיימת של זיהוי פנים בתצלומי וידאו, לכלי שעוזר לבצע תחקירים אפידמיולוגים בתוך בתי החולים באופן פשוט ומהיר, זיהוי מהיר ביותר של הווירוס (תוך שניות בודדות) ועוד....
אין ספק כי תשתיות ייזום וחדשנות שהיו קיימות עוד טרם פרוץ הפנדמיה, סייעו רבות לגופים רבים במדינה, לפתח פיתוחים מסייעים, חלקם משני מצב. ככול הנראה, בפיתוח חיסון יעיל ובטוח, ישראל לא תהיה בראש המרוץ, אך בתחומים רבים, בעיקר בעולמות בהם אנו כה חזקים כהייטק ודיגיטל, אנו נצבים במקום מוביל ברמה הגלובלית.
צפו בשיחת הבריאות של ד"ר איל צימליכמן:
ד"ר איל צימליכמן הוא סגן מנהל המרכז הרפואי לרפואה וחדשנות, המרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום ריבוט המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot