בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן
סרטן המעי הגס והחלחולת הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל (לאחר סרטן השד בנשים, וסרטן הערמונית והריאה, בגברים). מכלל התמותה ממחלות הסרטן, סרטן המעי הגס הוא גורם המוות השני בשכיחותו ברוב קבוצות האוכלוסייה בישראל (בנשים יהודיות הוא גורם המוות השלישי בשכיחותו).
על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, מצב זה לא מחויב המציאות: גילוי מוקדם מאפשר לאתר פוליפים בשלב טרום ממאיר, או לגלות גידול סרטני בשלב מוקדם וכך למנוע את התפתחות הסרטן ו/או להעלות את סיכויי הריפוי. 
2 צפייה בגלריה
גילוי מוקדם עשוי להציל חיים. סרטן המעי הגס
גילוי מוקדם עשוי להציל חיים. סרטן המעי הגס
גילוי מוקדם עשוי להציל חיים. סרטן המעי הגס
(צילום: shutterstock)

מה עושים?

  • מגיל 50 חשוב לנשים ולגברים לבצע בדיקת דם סמוי בצואה פעם בשנה כדי למנוע התפתחות של סרטן המעי הגס או לגלות אותו בשלב מוקדם.
  • אם התוצאה חיובית, כלומר נמצא דם בצואה, חייבים להמשיך את הבירור בהתאם להמלצת הרופא.
  • בכל גיל, אם מבחינים בתסמינים כלשהם שאינם חולפים במערכת העיכול - חשוב לפנות לרופא.
  • על קרובי משפחה מדרגה ראשונה של אדם שחלה בסרטן המעי הגס לבצע קולונוסקופיה.

כיצד ניתן להפחית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס?

שמירה על תזונה מאוזנת – חשוב להרבות באכילת מזונות צמחיים שלמים - ירקות ופירות טריים, דגנים מלאים, קטניות – בין היתר על מנת לעמוד בצריכת הסיבים התזונתיים המומלצת (כ-25 גר'); להגביל צריכת בשר אדום ולהימנע מצריכת בשר מעובד; להימנע מצריכת מזון אולטרה מעובד, מטוגן, מומלח ומשומר; להפחית צריכת מזון העשוי על גריל גחלים; להעדיף שתיית מים על פני משקאות ממותקים.
שמירה על משקל תקין – עודף משקל והשמנת יתר מעלים את הסיכון לסוגי סרטן שונים, כולל סרטן המעי הגס. שמירה על משקל גוף תקין, באמצעות תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה, מפחיתה את הסיכון לסרטן.
הגבלת צריכת האלכוהול - להפחתת הסיכון לסרטן עדיף להימנע מצריכת אלכוהול. אם בכל זאת שותים, יש להגביל את הכמות לעד מנה אחת ליום לאישה ועד שתי מנות ליום לגבר (מנה = כוס בירה/כוס יין/ כוסית קטנה של משקה חריף).
הימנעות מעישון - עישון מגביר את הסיכון להתפתחות גידולים טרום סרטניים (פוליפים) וסרטניים במעי הגס. כמו כן, ידוע כי העישון מגביר את הסיכון להישנות סרטן המעי הגס.
ניהול אורח חיים פעיל - חשוב להקפיד על פעילות גופנית סדירה ולהימנע מאורח חיים יושבני (ישיבה ממושכת בעבודה, מול טלוויזיה וכו').
הסרת נגעים טרום סרטניים - באמצעות הסרה של פוליפים, שהם נגעים טרום-סרטניים, ניתן להפחית באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס.
בדיקת סקר - מחקרים הוכיחו שהשתתפות בתוכנית מסודרת של בדיקה לגילוי דם סמוי בצואה אחת לשנה מגיל 50, מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לסרטן ובוודאי שאת הסיכון לתמותה מסרטן המעי הגס (כאשר הגילוי הוא בשלב ראשוני ללא גרורות).
תסמונת גנטית - באנשים עם סיכון מוגבר ניתן לזהות את קיומה של תסמונת משפחתית. חשוב לבצע בדיקות לקיום הגן במשפחה ולהקפיד על מעקב מוגבר במטרה למנוע סרטן, או לאתר אותו בשלב ראשוני. ניתן גם למנוע העברת הגן לדור הבא בסיוע רופאי פריון.
2 צפייה בגלריה
סרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס
חודש המאבק בסרטן המעי הגס
(האגודה למלחמה בסרטן)

חשיבות העירנות לסימנים ולתסמינים של סרטן המעי הגס

חשוב ביותר לשים לב לסימנים ולשינויים בגוף אשר עשויים להעיד על הימצאות סרטן המעי הגס. סרטן מסוג זה יכול שלא לגרום לכל תלונות בתחילה, אך הוא יכול גם לגרום לאחד מהתסמינים הבאים:
  • שינוי בהרגלי היציאות, כמו שלשול, יציאות רכות וריריות, עצירות, שינוי בקוטר היציאה אשר נמשך יותר ממספר ימים.
  • תחושה של חוסר התפנות.
  • דימום רקטלי או דם מעורב בצואה, הדם יכול להיות אדום או בצבע אגוז ואף נוטה לשחור.
  • כאבי בטן.
  • חולשה/אנמיה על רקע חסר ברזל.
  • ירידה במשקל.
הופעת אחד מהסימנים מחייבת פנייה לרופא המשפחה. במקרים אלו הרופא ישקול הפניה לבדיקת קולונוסקופיה. בדיקות דם סמוי אינן מיועדות לאנשים עם תלונות אלו, אלא לאנשים ללא תסמינים, כחלק מבדיקות הסריקה.

בדיקות סריקה לגילוי סרטן המעי הגס

בדיקות הסריקה נחלקות לשלושה סוגים:
בדיקת דם סמוי בצואה - מאחר וגידולים ופוליפים נוטים לדמם, בבדיקות אלו מגלים שרידי דם בצואה. הוראות הביצוע מצורפות לכל אחת משיטות הבדיקה. הרגישויות של בדיקות דם סמוי תלויות בביצוע קפדני ובסוג הבדיקה, ועומדות על כ-80-60% לבדיקה.
אם נמצא דם בצואה, יש חשיבות רבה לביצוע בדיקת קולונוסקופיה בהקדם האפשרי, שכן יש סיכוי גבוה מאוד להימצאות פוליפ מתקדם או גידול סרטני. לעתים תיתכן תשובה שלילית על אף הימצאותו של גידול. לכן, גם אם התקבלה תשובה שלילית, חשוב להיות ערניים לסימנים המוקדמים, ולפנות לרופא אם הם מופיעים. במחקרים שפורסמו לאחרונה נמצא כי באמצעות ביצוע בדיקה לנוכחות דם סמוי בצואה בצורה שיטתית אחת לשנה, מגיל 74-50, ניתן להפחית את התמותה מסרטן באופן משמעותי. בדיקת דם סמוי מיועדת לאנשים ללא כל תלונות וללא סיפור משפחתי של סרטן המעי.
בדיקת קולונוסקופיה - בישראל קולונוסקופיה נמצאת בסל הבריאות לאנשים בעלי סיפור משפחתי של סרטן המעי או בעקבות תלונות (דוגמת שינוי בהרגלי היציאה, דימום רקטלי, כאבי בטן) או למי שהתגלה אצלו דם סמוי בצואה. הקולונוסקופ הוא מכשיר ארוך וגמיש המאפשר את בדיקת המעי הגס לכל אורכו. הבדיקה אינה מחייבת אשפוז, אך מצריכה הכנה מוקדמת באמצעות שתיית חומר משלשל ו/או חוקן ניקוי. הבדיקה נעשית בטשטוש ונמשכת כ-20 דקות. יתרונה של הבדיקה הוא שיש אפשרות לכרות פוליפים שפירים בזמן הבדיקה, כדי למנוע מהם להפוך לסרטניים.
בדיקת CT קולוגרפי-וירטואלי (קולונוסקופיה וירטואלית) - ההכנה דומה להכנה לבדיקת קולונוסקופיה. לאחר החדרת צינור קטן לפי הטבעת מנפחים את המעי באוויר ומבצעים בדיקת CT. רגישות הבדיקה לגילוי של פוליפים או גידולים היא גבוהה, עם זאת, אם מגלים ממצא, לא ניתן להסירו במהלך הבדיקה ונדרשת הכנה נוספת לקראת ביצוע בדיקת קולונוסקופיה, המאפשרת גם לכרות ממצאים שהתגלו.

הנחיות לגילוי מוקדם

  • אנשים בסיכון רגיל (ללא תלונות על תסמינים וללא סיפור משפחתי) - מגיל 50 יש לבצע בדיקת דם סמוי בצואה אחת לשנה, על פי הסוג הנהוג בקופת החולים של המבוטח.
  • אנשים בעלי סיפור משפחתי של סרטן במעי הגס (קרוב מדרגה ראשונה או שני קרובים מדרגה שנייה) - ביצוע קולונוסקופיה מגיל 40, או 10 שנים לפני גיל אבחון המחלה אצל קרוב המשפחה. אם הבדיקה תקינה, יתבצעו בדיקות מעקב אחת ל-5 שנים, או על פי המלצות הרופא.
  • אנשים שאובחנו כחולים בסרטן המעי הגס - מומלץ שייבדקו לאיתור אפשרי של תסמונת לינץ', מידע שהוא חשוב לבני משפחתם בדרגת קרבה ראשונה.
  • אנשים בעלי סיפור משפחתי מוגבר, כלומר ריבוי מקרי ממאירות במשפחה במעי הגס או ברחם, בגיל צעיר, או כשידוע על תסמונת לינץ' או פוליפוזיס משפחתי או חשד למקרים אלו - יש לפנות בכל גיל אל אחת מהמרפאות לגילוי מוקדם בהקדם האפשרי לצורך בירור.
  • אנשים בעלי גורמי סיכון אחרים, כגון מחלת מעי דלקתית, פוליפים במעי בעבר או פוליפים אצל קרובי משפחה - יש להתייעץ עם רופא לגבי הגיל שבו יש לבצע קולונוסקופיה ותדירות הבדיקות.
האגודה למלחמה בסרטן בישראל פועלת במטרה להפחית את התחלואה והתמותה ממחלת הסרטן, להעלות את המודעות לאימוץ אורח חיים בריא ולחשיבות האבחון המוקדם, לקידום חקר מחלות סרטן ולשיפור דרכי הטיפול, השיקום ואיכות חיי החולים והמחלימים בישראל.
  • כל פעילויות האגודה מתקיימות הודות לתרומות בלבד, והן מוצעות לציבור ללא כל תשלום.
  • למידע מפורט, מענה על שאלות וקבלת חומרי הסברה ניתן להתקשר ל'טלמידע' של האגודה למלחמה בסרטן 1-800-599-995 או להיכנס לאתר
בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן