בעוד מספר ימים נסב סביב שולחן החג, ועד אז רבים מאיתנו עסוקים בהכנות לקראת הפסח. את ליל הסדר השנה, בניגוד לשנה שעברה, נחגוג בחיק המשפחה המורחבת ואת הימים הנותרים עד כניסת החג, כנראה שרובנו ינצלו על מנת לבשל, לנקות ולאוורר את הבית לאחר תקופת החורף והסגרים. יחד עם זאת, ישנן כמה סכנות בחג ובהכנות לקראתו שכדאי להכיר ולהיזהר מהן, בעיקר בכל הקשור לילדים ולסובלים מאלרגיות.

1. ניעור שטיחים, מצעים ומזרונים: אחד משבעה סובלים

אלרגיה היא תגובה לא מידתית של מערכת החיסון כלפי חומרים המכונים "אלרגנים" המזוהים על ידי מערכת החיסון כגוף זר, פולש ומזיק ולכן היא תוקפת אותם. אלרגנים נפוצים הם למשל הפרשות קרדית האבק, חלבוני אבקני צמחים או חלבונים של מזונות שונים.
4 צפייה בגלריה
את המצעים והווילונות יש לכבס בטמפרטורה של 60 מעלות לפחות
את המצעים והווילונות יש לכבס בטמפרטורה של 60 מעלות לפחות
את המצעים והווילונות יש לכבס בטמפרטורה של 60 מעלות לפחות
(צילום: shutterstock)

התגובה האלרגית היא למעשה תגובה של מערכת החיסון כנגד אותם אלרגנים ואינה נגרמת ישירות מהאלרגנים עצמם. מקובל להניח שבין 15 ל-20 אחוז מהאוכלוסייה סובלים בצורה זו או אחרת מאלרגיה ולכן התופעה נפוצה במיוחד.
כחלק מניקיונות הפסח, אנשים רבים מנערים שטיחים, מצעים ומזרונים ומגבירים את חשיפתם לקרדית אבק הבית, מה שמביא להחמרה בתסמיני האלרגיה
כחלק מניקיונות הפסח, אנשים רבים מנערים שטיחים, מצעים ומזרונים ומגבירים את חשיפתם לקרדית אבק הבית, מה שמביא להחמרה בתסמיני האלרגיה.
מה עושים? יש להימנע ככל הניתן מניעור וילונות או שטיחים אשר מהווים בית גידול לקרדית אבק הבית ולהקפיד על שאיבת אבק באופן תדיר. את המצעים והווילונות יש לכבס בטמפרטורה של 60 מעלות לפחות.

2. חומרי ניקוי מזהמים: אווררו ושימו מסכה

אצל מי שסובלים מאלרגיה של דרכי הנשימה, התסמינים עשויים להתחיל או להחמיר בעקבות חשיפה לגורמים מעוררים מסוימים, הידועים בשם "גורמים איריטנטיים". סוגים רבים ושונים של חומרים מגרים אלו יכולים לזהם את האוויר בתוך הבית ולגרום לגירוי בדרכי הנשימה. המקורות לגורמי גירוי ביתיים הם מגוונים ואפשר למצוא אותם במוצרים רבים כגון: צבעים, לכות, שעווה חומרים ממיסים, מוצרי ניקוי ותכשירים קוסמטיים.

4 צפייה בגלריה
איש מנקה
איש מנקה
לאנשים עם רגישויות שונות מומלץ להשתמש בחומרים עדינים יותר
(צילום: Shutterstock)
מה עושים? נוכחות של אותם חומרי ניקוי, שהם בעלי ריח חזק ומגרה, עלולה להביא להתקפים של קוצר נשימה, שיעול והתעטשות ולכן מומלץ לעבוד במקום מאוורר היטב. במידת הצורך מומלץ אפילו להשתמש במסכה שתמנע חשיפה לאותם חומרים נדיפים. בנוסף, מומלץ לאנשים עם רגישויות שונות להשתמש בחומרים עדינים יותר כדי להימנע מתגובות נשימתיות קשות.

3. סכנת הרעלה: לא רק הילדים חשופים

סיבה נוספת לדאגה במהלך חג הפסח קשורה לילדים, אך לא רק. הרעלות מחומרי ניקוי עלולות לסכן את בני הבית אך ניתן להימנע מהן בעזרת כמה פעולות פשוטות: יש להקפיד לעבוד עם חומרי הניקוי בהתאם להוראות המפורטות על המוצר, לעבוד בסביבה מאווררת היטב, להימנע מהעברת תכולת חומרי ניקוי מהבקבוק המקורי לבקבוקי שתייה, על מנת למנוע בלבול, וכמובן לשמור את חומרי הניקוי הרחק מהישג ידם של ילדים.

4 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
לשמור את חומרי הניקוי הרחק מהישג ידם של ילדים
(צילום: Shutterstock)

מה עושים? במקרה של בליעה או שאיפה של חומרי ניקיון יש לשטוף את המקום היטב במים זורמים ולפנות למרכז לרעלים בטלפון 04-7771900. מומלץ לשמור את האריזה המקורית של החומר כדי שניתן יהיה לעדכן את הגורם המטפל בהרכב. במקרה של תגובה קשה או משמעותית עד כדי איבוד הכרה או קוצר נשימה, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי דחוף. בכל מקרה לא מומלץ לגרום לילד להקאה, מפני שהיא עלולה להחמיר את המצב.

4. כוויות וצריבות: נקו עם כפפות

מי שבא במגע עם חומרי ניקוי שונים עלול לפתח תגובות מקומיות קלות כגון אדמומיות וגרד ועד תגובות קשות - שלפוחיות ואקזמה קשה עד כדי קילופי עור והגבלה בתפקוד. חלק מחומרי הניקוי מכילים חומרים משמרים שעלולים לפתח אליהם תגובה אלרגית גם לאחר שימוש ממושך.
מה עושים? מומלץ למנוע כל מגע לא מוגן של העור עם חומרי הניקוי ולהקפיד לנקות עם כפפות.

5. טיולים בחיק הטבע: היזהרו מהאבקנים

בתקופת האביב רבים יוצאים לטייל בחיק הטבע עם חברים ובני משפחה. עונת האביב בישראל מתאפיינת בפריחה עשירה של עצים, צמחים ופרחים. אולם לכמיליון בני אדם התקופה הזו עלולה להתאפיין בהופעת אירועים חוזרים של נזלת מימית שקופה, גודש באף, התעטשויות, גרד באף, בעיניים, בחך, בלוע ובאוזניים ודלקת אלרגית של רירית האף.
4 צפייה בגלריה
קדחת השחת". רגישות לאלרגנים ששכיחים בתקופת האביב
קדחת השחת". רגישות לאלרגנים ששכיחים בתקופת האביב
קדחת השחת". רגישות לאלרגנים ששכיחים בתקופת האביב
(צילום: shutterstock)
מדובר בתופעה המכונה "קדחת השחת" והיא מתפתחת בעקבות רגישות לאלרגנים ששכיחים בתקופת האביב כמו אבקנים של עצים, דשא ועשבים.
למי שסובל קבוע מהחמרה בתסמינים בתקופת האביב, מומלץ לא להמתין לבואה אלא להתחיל טיפול מונע מבעוד מועד
מה עושים? למי שסובל קבוע מהחמרה בתסמינים בתקופת האביב, מומלץ לא להמתין לבואה אלא להתחיל טיפול מונע מבעוד מועד. ישנם טיפולים עם יעילות גבוהה מאוד הזמינים גם ללא מרשם רופא ומבוססים על תרופות אנטיהיסטמיניות הניתנות דרך הפה או בעזרת תרופות סטרואידיליות לאף. חשוב לזכור שתמיד קל יותר לטפל באלרגיה כשהיא רק מתחילה, מאשר כשהיא בשיאה ואז ההתלקחות היא חזקה מאוד.

6. אלרגיה לדגים וסכנת חנק מהאגוזים

בפסח אנחנו נוהגים להתארח אצל קרובי משפחה לארוחת ליל הסדר ולכן יש לשים לב שילדים ומבוגרים הסובלים מאלרגיה למזון מכירים את מרכיבי המנות מבעוד מועד. לרוב האלרגיה לא נגרמת מהרחה או ממגע, אך יש מקרים חריגים כמו למשל במקרה של מי שאלרגי לדגים ועלול לסבול לעיתים מסימפטומים כמו גרד וקוצר נשימה גם בהרחה של הדג.
מה עושים? כאשר יוצאים למסעדות או לאולמות אירועים בקשו לדעת את ההרכב המדויק של המנה וכמובן יש להצטייד במזרק אפיפן בהישג יד. מעבר לכך, חשוב לזכור שגם לילדים מתחת לגיל 5 שאינם אלרגים, אין לתת פיצוחים שונים כגון: אגוזים, בוטנים וגרעינים, עקב סכנת השתנקות וחנק.
הכותב הינו מומחה לרופאת ילדים ואלרגולוגיה בבית החולים שניידר