אחרי הפרסום אתמול (ב') ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" התקבלו דיווחים נוספים ופרטים נוספים על מקרים שבהם ילדים שנדבקו באומיקרון סובלים מתופעות נוירולוגיות משמעותיות. בסך הכל, על פי דיווחים מהיחידות לטיפול נמרץ ילדים בארץ, בשבועיים האחרונים אובחנו כ-20 מקרים של תופעות כאלה בילדים שחלו או החלימו מהנגיף.
1 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים
ילדים מתחסנים
חיסון קורונה לילדים. דיווחים על נזקים נוירולוגיים בילדים שחלו
(צילום: שאטרסטוק)
עוד על נזקי הקורונה בילדים:
כך, למשל, בבית החולים הדסה בירושלים נאלצו הרופאים לבצע הליך מורכב של החלפת דם בילדה בת 12 שסבלה מסיבוך נוירולוגי קשה. הילדה, מחלימת קורונה, הגיעה לפני שבועיים להדסה בעקבות ירידה משמעותית במצב ההכרה שלה. בבדיקות הדמיה נמצאה דלקת מוח חריפה, שעשויה לאפיין מצב של אחרי זיהום. היא טופלה באמצעים שונים אך ללא הטבה במצבה, ובעקבות זאת הוחלט לבצע טיפול של פלסמה פרזיס, החלפת נוזל הפלסמה בדם, כדי לנקות ממנו את הנוגדנים שלוקחים חלק בתהליך הדלקתי. אחרי כמה טיפולים כאלה מצבה של הילדה השתפר דרמטית.
"הילדה מאושפזת כעת במחלקת ילדים ובקרוב תשתחרר לביתה", סיפר אתמול מנהל המערך לטיפול נמרץ ילדים בהדסה, ד"ר אורי פולק. "כל מקרה כזה הוא מאוד דרמטי. פרט לילדה הזו יש עוד שני מקרים של ילדים חולי קורונה שטופלו אצלנו בימים האחרונים בגלל תסמינים נוירולוגיים. יש בהחלט רושם לעלייה במספר המקרים האלה, אבל בינתיים קשה לנו לכמת אותה. עם זאת צריך לקחת בחשבון שמדובר במקרים נדירים".
גם מנהל היחידה לטיפול נמרץ ילדים בשיבא, ד"ר איתי פסח, אישר שלשום כי נראה שיש עלייה בסיבוכים הנוירולוגיים בעקבות האומיקרון. רופא בכיר מבית חולים גדול במרכז הארץ הוסיף אתמול: "הדיווחים האלה, על תופעות נוירולוגיות בילדים, לא נשמעו כאן בשנתיים האחרונות. אפשר לטמון את הראש בחול ולומר 'זה כלום'. אבל עובדה שאיש לא דיבר על בעיות נוירולוגיות עד השבועיים האחרונים. התופעה הזו חדשה לגמרי, היא לא היתה שם עד האומיקרון".
האזינו לפודקאסט על תופעות הלונג קוביד:
לעומת זאת, יו"ר האיגוד לטיפול נמרץ בילדים, ד"ר יוסי בן ארי מרמב"ם, לא רואה בינתיים עלייה בסיבוכים נוירולוגיים בילדים. "סך הכל יש מעט ילדים שמאושפזים בטיפול נמרץ בגלל קורונה, בהם חמישה מונשמים שחציים לא על רקע הווירוס", הסביר. "עם זאת אני לא מקל ראש בתופעה הזו. בימים הקרובים נדע האם מדובר במגמה, וכן כמה מקרי פימס יש בווריאנט הנוכחי".
יו"ר איגוד רופאי הילדים, פרופ צחי גרוסמן, שב וקרא אתמול להורים לחסן את ילדיהם נגד המחלה. "קורונה היא מחלה מפתיעה", אמר. "אנחנו לומדים על פימס ועל התופעות הנוירלוגיות שתוארו בספרות ורואים אותן בארץ ובעולם. הדרך היחידה למנוע את סיבוכי המחלה היא באמצעות חיסון".
דיווחים של PIMS בישראל בקרב ילדים מחלימי אומיקרון
(צילום: חגי דקל)
ממטה ההסברה הלאומי למאבק בקורונה נמסר: "בשבוע וחצי האחרונים אושפזו בילדים שבעה ילדים עם PIMS ועוד שלושה חשודים כמי שסובלים מהמחלה. במהלך התקופה הזו אושפזו גם חמישה ילדים עם דלקת מוח. בנוסף, אנו מקבלים עדכונים מרופאים בעולם שיש עלייה באבחנה זו, אך עדיין מוקדם לקבוע את משמעותה".