ארגון הבריאות העולמי אישר אמש (יום ו') שפעוטה בת שנתיים מאוסטרליה נדבקה בתת-זן של שפעת העופות A(H5N1) כנראה בטיול להודו. הפעוטה נזקקה לאשפוז בטיפול נמרץ בגלל התסמינים הקשים, אך החלימה לחלוטין מאז.
"אף שמקור החשיפה לווירוס הזה אינו ברור לעת עתה, החשיפה התרחשה כנראה בהודו, לשם נסעה הילדה, ושם אותרו בעבר זני הווירוס הללו בעופות בעבר", נמסר בהודעת ארגון הבריאות העולמי.
2 צפייה בגלריה
שפעת העופות
שפעת העופות
בדיקה לשפעת העופות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הילדה ממדינת המחוז ויקטוריה שהתה בקולקטה מ-12 ועד 19 בפברואר. היא אושפזה ב-2 במרץ למשך שבועיים והחלימה כאמור לגמרי. דגימות מדמה נלקחו לעוד בדיקות לאחר שאובחנה כחולת שפעת, ובבדיקות הנוספות עלה שנדבקה בתת-זן A(H5N1). זו הפעם הראשונה שאזרח אוסטרלי אובחן לאחר שנדבק בתת-זן הזה. אף בן משפחה של הילדה באוסטרליה ובהודו לא פיתח תסמינים מאז, "המשפחה לא נחשפה לאנשים חולים או לבעלי חיים חולים בעת שהותה בהודו", נמסר. הרשויות בהודו הונחו לבצע חקירה אפידמיולוגית כדי לבדוק שרשרות הדבקה אפשריות.
נציבת הבריאות של מדינת ויקטוריה, קלייר לוקר, אמרה שמקור ההדבקה לא ברור, אבל בדרך כלל אנשים נדבקים בנגיף H5N1 מעופות, "לעתים נדבקים גם מטיפול בבשר או בביצים של עופות נגועים". ד"ר עאמש אדלג'ה, מומחה למחלות זיהומיות ("זיהומולוג") במרכז ג'ונס הופקינס בארה"ב אמר כי "וירוס H5N1 אינו עובר באופן יעיל בין בני אדם, ולכן אני סבור שחשיפה לבעל חיים כלשהו הובילה להדבקה".
בארגון הבריאות העולמי מזהירים כי נגיף שפעת העופות עלול לגרום "מחלה קשה" והוא מתאפיין בשיעור תמותה גבוה. בין 2003 ל-2023 אובחנו 246 בני אדם שנדבקו ב-H5N1 בארבע מדינות במערב האוקיינוס השקט (אחד משישה אזורים בכדור הארץ לפי חלוקת ארגון הבריאות, שכולל בין היתר את סין ומונגוליה בצפון עד ניו זילנד בדרום), מהם מתו 138 בני אדם. בארגון הבריאות העולמי אומרים כי בהתבסס על מה שידוע כעת, אין סיבות להגבלות תנועה או מסחר, אך הם ממליצים לציבור להימנע מהגעה לאזורים כמו חוות חקלאיות או שווקים שבהם נמכר בשר.
2 צפייה בגלריה
פרות עדרי בקר קליפורניה ארה"ב התפשטות שפעת העופות
פרות עדרי בקר קליפורניה ארה"ב התפשטות שפעת העופות
בארגון הבריאות העולמי ממליצים לציבור להימנע מהגעה לחוות חקלאיות
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
וגם איתות מרגיע: אתמול הודיע דובר ארגון הבריאות העולמי, כריסטיאן לינדמאייר, כי מותו של האזרח המקסיקני (59), הראשון שנדבק בנגיף H5N2 של שפעת העופות, לא היה קשור לשפעת העופות. האיש סבל מבעיות בריאותיות שונות שבגללן מצבו הידרדר במשך שלושה שבועות. לפי מה שידוע, הוא לא נחשף לעופות חולים או לבעלי חיים אחרים.
בחודש שעבר דווח על מקרה שני בארה"ב בתוך חודשיים של אדם שנדבק בשפעת העופות לאחר שנחשף לפרות חולות בחווה חקלאית. משרד הבריאות במדינת מישיגן דיווח על עובד חווה שנדבק מפרות. הוא סבל מתסמינים קלים והחלים. מאז שאובחן לראשונה נגיף H5N1 ב-1997, זוהו 900 מקרים ברחבי העולם של בני אדם שנדבקו. יותר מ-50% מהם מתו, כך לפי ה-CDC (המרכזים לבקרת מחלות ולמניעתן). ואולם, יש להניח ששיעור זה מוגזם משום שמקרים רבים מתבטאים בתחלואה קלה ואינם מאובחנים כלל.
קראו עוד בנושא: