מזה זמן רב מקובל לחשוב ששתיית מים נחשבת כמסייעת לירידה במשקל. למעשה, 60-30 אחוז מהמבוגרים בארה"ב המנסים לרדת במשקל מגדילים את צריכת המים שלהם. ואכן, מחקרים רבים מראים כי שתיית מים רבה יותר עשויה להועיל לירידה במשקל ולשמירה על התוצאות. אתר הבריאות האמריקאי healthline.com סקר את המחקרים שנערכו בנושא בשנים האחרונות כדי להבין כיצד בדיוק המים עוזרים לנו להרזיה.
קראו עוד:

שתיית מים יכולה לגרום לכם לשרוף יותר קלוריות

הוצאה אנרגטית במנוחה - RMR, ראשי תיבות של Resting Metabolic Rate - קובעת כמה קלוריות אדם "שורף" בכל יום מבלי לבצע פעילות כלשהי מלבד התהליכים הבסיסיים שהגוף חייב לבצע לצורך קיומו, כלומר במנוחה מוחלטת.
מרבית המחקרים בנושא בחנו את ההשפעה של שתיית שתי כוסות מים (חצי ליטר) ונמצא כי היא מגדילה את כמות הקלוריות הנשרפות בזמן מנוחה. אצל מבוגרים נמצא שהשריפה הקלורית במנוחה עולה ב-30-24 אחוז תוך עשר דקות לאחר שתיית מים ונמשכת לפחות 60 דקות. תומך בכך מחקר שנערך בקרב ילדים הסובלים מעודף משקל שמצא עלייה של 25 אחוז בהוצאה האנרגטית שלהם במנוחה, לאחר שתיית מים קרים.
שתיית חצי ליטר מים גורמת לשרפה נוספת של 23 קלוריות. על בסיס שנתי, זה מסתכם בכ-17 אלף קלוריות - או מעל שני ק"ג שומן
מחקר אחר, שנערך בקרב נשים עם עודף משקל, בחן את ההשפעות של הגדלת צריכת המים ליותר מליטר אחד ליום. התברר כי לאורך 12 חודשים הדבר הביא לירידה של שני ק"ג במשקל. תוצאות אלו מרשימות מאוד, מכיוון שהמשתתפות שנבדקו לא ביצעו שינויים באורח החיים פרט להגדלת כמות המים.
בנוסף, שני המחקרים הללו מצביעים על כך ששתיית חצי ליטר מים גורמת לשרפה נוספת של 23 קלוריות. על בסיס שנתי, זה מסתכם בכ-17 אלף קלוריות - או מעל שני ק"ג שומן.

1 צפייה בגלריה
מים
מים
ירידה של שני קילו בשנה בזכות שתיית מים מספקת
(צילום: Shutterstock)
כמה מחקרים אחרים עקבו אחר אנשים הסובלים מעודף משקל ששתו בין ליטר לליטר וחצי מים מדי יום במשך כמה שבועות. הם מצאו ירידה משמעותית במשקל, במדד מסת הגוף (BMI), בהיקף המותניים ובשומן בגוף. תוצאות אלו עשויות להיות מרשימות עוד יותר כאשר המים קרים, מכיוון שהגוף משתמש בקלוריות נוספות כדי לחמם את המים לטמפרטורת הגוף.

שתיית מים לפני הארוחות יכולה להפחית את התיאבון

יש אנשים שטוענים ששתיית מים לפני הארוחה מפחיתה את התיאבון. נראה שיש בזה מן האמת, אך הדבר נכון יותר בקרב מבוגרים וקשישים.
מחקרים שנערכו על אנשים מבוגרים הראו כי שתיית מים לפני כל ארוחה עשויה להגדיל את הירידה במשקל בשני ק"ג במשך 12 שבועות. במחקר אחד, משתתפים בגיל העמידה ובעלי השמנת יתר ששתו מים לפני כל ארוחה, ירדו בממוצע 44 אחוז יותר במשקל, בהשוואה לקבוצה שלא הגדילה את צריכת המים. מחקר אחר הראה גם כי שתיית מים לפני ארוחת הבוקר הפחיתה את כמות הקלוריות הנצרכת במהלך הארוחה ב-13 אחוז.
מחקרים על אנשים צעירים יותר לא הראו את אותה הפחתה מרשימה בצריכת הקלוריות.

שתיית יותר מים קשורה לצריכת קלוריות מופחתת ולסיכון נמוך יותר לעלייה במשקל

מכיוון שהמים נטולי קלוריות, הם קשורים בדרך כלל לצריכת קלוריות מופחתת, בעיקר בגלל ששותים אותם במקום משקאות אחרים, שלעתים קרובות עשירים בקלוריות ובסוכר. מחקרי תצפית הראו שאצל אנשים ששותים בעיקר מים צריכת הקלוריות היומית נמוכה בכ-200 קלוריות ביום. שתיית מים עשויה גם לסייע במניעת עלייה במשקל לאורך זמן.
באופן כללי, האדם הממוצע צובר כ -1.45 ק"ג כל ארבע שנים. עלייה זו במשקל הגוף עשוי להיות מופחתת על ידי:
  • הוספת כוס מים אחת: הגדלת צריכת המים היומית שלך בכוס אחת עשויה להפחית את העלייה במשקל ב -130 גרם.
  • החלפת משקאות אחרים במים: החלפת מנה של משקה ממותק בכוס מים אחת עשויה להפחית את העלייה הארבע שנתית במשקל בחצי ק"ג.
חשוב במיוחד לעודד ילדים לשתות מים, מכיוון שהדבר עשוי לסייע במניעת עודף משקל או השמנת יתר. מחקר שנערך בבתי ספר יסודיים בגרמניה, הותקנו ברזיות ב-17 בתי ספר ובכיתות ב' ו-ג' נערכה הסברה בדבר חשיבות השתייה. נמצא כי לאחר שנת לימודים אחת, הסיכון להשמנת יתר הצטמצם בכ-30 אחוז בבתי הספר בהם גדלה צריכת המים.

כמה מים כדאי לשתות?

ההמלצה עומדת על שמונה כוסות מים, כשני ליטר, וכמות זו אמורה להספיק כדי לסייע לירידה במשקל, במיוחד כאשר הם נצרכים לפני הארוחות. עם זאת, כמו בכל כך הרבה דברים אחרים, זה תלוי במשתנים נוספים. אנשים מסוימים עשויים להזדקק לפחות, בעוד שלאחרים מומלץ להגדיל את צריכת המים מעבר להמלצה הכללית.
למשל, אנשים שמזיעים הרבה או מתאמנים באופן קבוע עשויים להזדקק ליותר מים מאלה שאינם פעילים במיוחד. גם אנשים מבוגרים ואמהות מניקות צריכים לעקוב מקרוב אחר צריכת המים שלהם. צריך לזכור גם שאנחנו צורכים מים גם ממאכלים ומשקאות רבים, כגון קפה, תה, חלב ובעיקר פירות וירקות.
כלל אצבע טוב: לשתות מים כשאתם צמאים, ולשתות מספיק כדי להרוות את הצמא. אם אתם נוטים לכאבי ראש, מצב רוח רע, תחושת רעב מתמשכת או קשיים בריכוז – ייתכן מאוד שאתם סובלים מהתייבשות קלה. שתיית מים נוספת עשויה לפתור את הבעיה.
שימו לב: לא מומלץ לשתות יותר מדי מים מכיוון שהדבר עלול לגרום להרעלת מים ואף למוות במקרים קיצוניים.
השורה התחתונה: הם נטולי קלוריות, עוזרים לשרוף יותר קלוריות (במיוחד כשותים אותם קרים) ואף לדכא את התיאבון אם שותים לפני הארוחות. היתרונות גדלים עוד יותר כאשר מחליפים משקאות ממותקים במים. שתו לרוויה!