פרשת סם "נייס גיא" בצפון: ריאיון עם אחד המאושפזים והרופא המטפל
(צילום: שמיר אלבז, שחר גולדשטיין)
"יש לנו עכשיו תשעה מאושפזים שנפגעו מהסם 'נייס גאי', ואחד לצערנו נפטר. בכל הארץ יש 20 נפגעים", אמר היום (ד') לאולפן ynet ד"ר רון הופמן, מומחה לבעיות קרישת דם במכון ההמוטולוגי של בית החולים רמב"ם בחיפה. הפרשה נחשפה בתחילת השבוע, עם מעצרם של שלושה מתושבי הצפון בחשד שהפיצו את הסם עם רעל עכברים ובכך סיכנו את המשתמשים.
עוד על הפרשה:
ד"ר הופמן אמר שלא ברור מדוע החשודים הוסיפו רעל עכברים לסם, שנמכר בפיצוציות ומהווה סכנה בפני עצמה. "יכול להיות שרעל העכברים מגביר את ההשפעה של הסם ויוצר הרגשה של 'היי' יותר ממושכת", אמר. "יכול להיות שהחשודים רצו שיהיה יותר נפח לסם, ואז הם ירוויחו יותר כסף ממכירתו. זה כבר קרה בעבר: לפני שלוש שנים היו דיווחים על ערבוב של רעל עכברים עם 'נייס גאי', וזה פורסם בעיתונות המקצועית הרפואית".
1 צפייה בגלריה
סם "נייס גאי". יכול להיות שרעל העכברים מגביר את ההשפעה של הסם ויוצר הרגשה של 'היי' יותר ממושכת", אומר ד"ר הופמן
סם "נייס גאי". יכול להיות שרעל העכברים מגביר את ההשפעה של הסם ויוצר הרגשה של 'היי' יותר ממושכת", אומר ד"ר הופמן
סם "נייס גאי". יכול להיות שרעל העכברים מגביר את ההשפעה של הסם ויוצר הרגשה של 'היי' יותר ממושכת", אומר ד"ר הופמן
(צילום: דוברת משטרת ישראל)
בריאיון השתתף גם מיכאל ברייטמן, מנפגעי הפרשה. "היום אני מרגיש הרבה יותר טוב, ברוך השם", אמר. "אני חזרתי מעולם המתים. אני מאושפז כבר חמישה-שישה ימים. הסוחרים שמו לנו רעל עכברים, והחומר הזה פשוט הורג אנשים".
לשאלה, מדוע הוא משתמש ב"נייס גאי", שהוא סם מסוכן גם בלי שמוסיפים לו רעל עכברים, השיב ברייטמן: "אני לוחם, אני לוחם של צה"ל, היום אני כבר בגמלאות, אבל עשיתי 30-20 שנה מילואים, וניסיתי לפנות למשרד הביטחון כדי לצאת מהלם הקרב שלי. אני השתתפתי בקרבות, עשיתי מילואים, נאלצתי לעשות מלאכה שחורה וראיתי שאני לא מצליח לחיות עם זה כמו שצריך. כשפניתי למשרד הביטחון, לא קיבלתי שיתוף פעולה, אלא להפך, הפנו לי גב.
ד"ר הופמן: "רעל עכברים משתחרר מהרקמות לאט-לאט ועושה את הפעילות האנטי-קרישתית שלו לתקופה ממושכת, ואז החולים מתייצבים במיון עם דימומים מסכני חיים: דימום במוח, דימום בדרכי העיכול, דימום בדרכי השתן. החולים האלו נמצאים בסכנה זמן רב"
"לא ניתן כל הזמן ללכת ולקנות סחורה טובה וגראס רפואי, אז אתה פשוט הולך ויורד לרחוב, והרחוב הורג אותך. מה שמעניין את הרחוב זה הכסף: לא מעניינים אותו הלוחמים, לא מעניין אותו הדגל, לא מעניין אותו כלום. בשביל דברים כאלו פותח הקנאביס הרפואי, אבל לא ניתן לקבל אותו".
בהמשך הסביר ד"ר הופמן את הסכנה הטמונה ברעל עכברים. "יש בו נוגד קרישה, מדלל דם שרופאים נותנים אותו כדי למנוע קרישי דם בגוף במצבים רפואיים שונים, במניעת אירועים מוחיים ואירועי לב. התרופה הזאת נקראת קומדין, והיא תרופה מאוד ידועה כבר 70-60 שנה. אם החולה מפסיק לקחת אותה, ההשפעה שלה חולפת אחרי שלושה ימים.
"רעל עכברים הוא כמו קומדין ארוך טווח. הוא משתחרר מהרקמות לאט-לאט ועושה את הפעילות האנטי-קרישתית שלו, החזקה יותר מקומדין, לתקופה ממושכת, ואז החולים מתייצבים במיון עם דימומים מסכני חיים: דימום במוח, דימום בדרכי העיכול, דימום בדרכי השתן. החולים האלו נמצאים בסכנה זמן רב".
משרד הביטחון מסר בתגובה לטענות ברייטמן: "מר ברייטמן זכאי לטיפול רפואי מלא במימון משרד הביטחון מיום שהגיש הבקשה. הבוקר אגף השיקום יצר איתו קשר על מנת לקדם הטיפול בבקשתו, וכן לדאוג שיקבל את כל הסיוע הנפשי המגיע לו".