כמו בתחומי כושר רבים, גם תחום רכיבת האופניים בסטודיו (Indoor cycling) החל מתוך צורך אמיתי. במקרה זה, זה היה הצורך של אתלטיים מקצועיים בארצות הברית באימון רציף ומאתגר בכל עונות השנה. מכיוון שמזג האוויר ההפכפך לא אפשר דרך קבע אימונים מחוץ לבית, חורפים גשומים וקיצים לוהטים תמיד היוו עקב אכילס בשגרת האימונים של רוכבי אופניים תחרותיים.
בעיה נוספת לא פחות מורכבת הייתה מציאת מקומות אימון מאתגרים. רוכבי אופניים מקצועיים אשר התגוררו באזורים עם מאפיינים גיאוגרפיים לא מגוונים, נתקלו בקושי להתאמן באופן תדיר אל מול מאפייני דרך שונים. ניתן לקחת כדוגמא את מדינת אילינוי בארצות הברית המאופיינת בשטח שטוח: לרוכבי האופניים הגרים בה קיים קושי אמיתי להתאמן לקראת תחרויות הכוללות רכיבת הרים.
כתבות נוספות:
בשנות ה-90 המוקדמות רוכב האופניים התחרותי ג'וני גולדברג חיפש פתרון לבעיה ובנה במרתף ביתו אופניים סטטיים המדמים אופני רכיבת חוץ. שם הוא החל להתאמן על בסיס יומי בחורפים הקשים.
במהלך הזמן הוא שכלל את האופניים כך שיתאימו בדיוק לתחושה של רוכב שטח רק בסביבה החמימה והמוגנת של ביתו. עם הזמן הוא צירף אליו את חבריו הרוכבים ויצר קבוצת רכיבת סטודיו, המשלבת מוזיקה עם מקצבים שונים שידמו קצבי רכיבה משתנים. כך למעשה נולד תחום הסייקלינג.
תוך שנה הטרנד שיצר גולדברג בשילוב עם חברת האופניים המפורסמת Schwinn סחף את חדרי הכושר בארצות הברית ובעולם כולו. באיחור קל הוא גם הגיע לישראל וכבש את הקהל המקומי. היה בו משהו חדש שהקהל הישראלי טרם נתקל בו. במשך 60 דקות מתאמנים ומתאמנות זכו להתנתק משגרת יומם ובעזרת מדריכ/ה ומוזיקה מתאימה להביא את גופם לאימון בעצימות גבוהה.
ועם זאת, ועל אף הסטטוס הבלתי מעורער של תחום הסייקלינג באותם שנים, בעשר השנים האחרונות צצו מגוון טרנדים בעולם הפיטנס שתפסו את מקומו. לפתע מועדוני כושר השקיעו פחות בחדרי הסייקלינג שלהם: האופניים לא חודשו או תוקנו, מערכות השמע נזנחו ובארץ ניכרה תחושה של דעיכה באיכות ענף ספורט זה.
1 צפייה בגלריה
אימון סייקלינג
אימון סייקלינג
מוזיקה, צבעים ועצימות גבוהה. אימון סייקלינג
(שי הנסב)

ואז, התחילה מגפת הקורונה

הווירוס הסיני השאיר את כל תושבי ישראל בבתים ומנע מרבים את שגרת הכושר הכה אהובה עליהם ובפרט את הביקור התדיר בחדרי הכושר ואימוני הכושר הקבוצתיים.
בעקבות תחושת חוסר הוודאות שאפיינה את תחילת המגפה, מתאמנים רבים שכרו או רכשו אופני סייקלינג לביתם. הדבר הביא להופעה של מאות שיעורי סייקלינג חינמיים ברשת אך לא רשם הצלחה משמעותית: אחד מהמרכיבים הבולטים החסרים היה המרכיב החברתי. התברר שללא קבוצה, איכות ההנאה מהאימון יורדת וכך גם איכות האימון עצמו. וכך, ברגע שהסגרים השתחררו וחדרי הכושר והסטודיו נפתחו, עלה הביקוש מחדש לשיעורי הסייקלינג.
מה יש בסוג אימון זה שקורץ לכל כך הרבה מתאמנים? הוא ניחן ביתרונות רבים, פיזיים ופסיכולוגיים כאחד. הוא אימון אירובי בבסיסו ולכן מאמן ומשפר את סיבולת המערכת הקרדיווסקולרית (הלב וכלי הדם). העבודה על דפקי אימון גבוהים לאורך זמן מלמדת את הלב לפמפם דם מחומצן לשרירי הרגליים, ומאפשרת לכלי הדם להיות בטונוס שיאפשר את החימצון השרירי הנחוץ ללא עלייה מסוכנת בלחץ הדם.
האימון גם מלמד את הריאות לספק את כמות החמצן הנדרשת לאימון אינטנסיבי, ולפנות את הפחמן הדו-חמצני באופן יעיל. כמו כן העבודה המסונכרנת של כ-85% משרירי פלג הגוף התחתון מביאה לשיפור ניכר ביעילות עבודת השריר, בגודלו (היפרטרופיה) ומכך גם בנראות שלו.
איך נראה אימון סייקלינג בשנת 2021? צפו עכשיו:
צילום: אייל מרילוס
סייקלינג הוא גם כלי אפקטיבי בשליטה על משקל גוף תקין בקרב מתאמנים עם רמות כושר שונות, בשל היכולת לשלוט על עצימות האימון. עבודות רבות הוכיחו שאימוני סייקלינג תורמים לאיכות שינה טובה יותר ומכאן לאיכות חיים טובה יותר.
חשוב לזכור כי האנרגיה לשעת אימון סייקלינג אחת מגיעה קודם כל מהסוכרים הזמינים לנו בדם בדקות הראשונות לאימון, לאחר מכן מהגליקוגן (המאגר הפחמימתי) האגור בשרירי השלד ובכבד, ולבסוף מחימצון חומצות שומן המגיעות ממאגרי השומן של המתאמן. מסיבה זו מספר אימוני סייקלינג בשבוע בשילוב עם מאזן קלורי שלילי יובילו לירידה באחוז השומן ולירידה גלובלית במשקל.
בנוסף, כאימון בעל עצימות גבוהה, אימון סייקלינג לא יוצר עומס על המפרקים בשל מנח הגוף על האופניים. לא נדיר למצוא אופני כושר במכוני פיזיותרפיה ככלי יעיל לשיקום הגוף ומפרקי השלד.
יש לו גם יתרונות פסיכולוגיים לא מעטים. מחקרים הוכיחו כי אימוני סייקלינג תורמים להפחתת סטרס וחרדה תוך שימור ועלייה במצב הרוח. זהו האפקט האנדורפיני של האימון, אשר בפני עצמו תורם להפחתה בסיכון לפתח דיכאון מינורי ומג'ורי בקרב מתאמנים. וכמובן, אימון בקבוצה תורם להנאה של המתאמנים, ליכולות החברתיות שלהם לתחושת השייכות ולהתמדה. אין ספק כי חזרתו של תחום כושר זה לחיינו ברוכה.
הכותב הוא רופא ורכז הכשרות סייקלינג ב-Fit House.