מומחי קורונה פרופ' דרור מבורך פרופ' דורון גזית
(צילום: שמוליק דודפור)
האם מדינת ישראל עומדת בפתח גל נוסף של הקורונה? שני מומחים שהתראיינו היום (ד') לאולפן ynet מספקים נתונים מדאיגים. "בשבועות האחרונים יש הדבקות בעיקר אצל אנשים לא מחוסנים עד גיל 40, ובשבוע האחרון זה קורה הרבה בקרב ילדים עד גיל 12", אומר פרופ' דורון גזית מצוות ניטור המגפה של האוניברסיטה העברית בירושלים. "זה קרה כנראה בגלל החזרה לשגרה".
קראו עוד:
השאלה הגדולה, לדבריו, היא האם ניתן לעשות משהו כדי למנוע החמרה בלי להטיל הגבלות נוספות. הוא גם נתן תשובה. "באירועי חנוכה צריך להקפיד על תו ירוק, לוודא שהילדים נבדקו", אמר פרופ' גזית. "אני אישית מנסה לקחת את ילדיי לאירועים שנערכים במקומות פתוחים".
1 צפייה בגלריה
קירל בפסטיגל
קירל בפסטיגל
נועה קירל בפסטיגל. "צריך לוודא שהילדים נבדקו"
(צילום: באדיבות סולן הפקות)
משתתף נוסף בדיון היה פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, שדיווח על עלייה במספר חולי הקורונה המאושפזים במחלקתו. "הבוקר הגענו לשמונה חולים, כשלפני שבועיים-שלושה היינו עם חולה אחד או שניים בלבד. רוב החולים לא מחוסנים, אבל לאחרונה יש גם מחוסנים, כולל בוסטר - בעיקר קשישים, שהמערכת החיסונית שלהם פחות טובה. הנתונים האלו הם סימנים ראשונים לכך שהמגפה מתגברת".
פרופ' מבורך אמר שהוא מסכים עם דבריו של פרופ' גזית על מופעי חנוכה. "לא הייתי הולך עם נכדיי לאירועים המוניים שבהם אין מסכות, ולא שמים לב, ויש הרבה אפשרויות של הדבקה", אמר. "יש כאן מגפה שאנחנו צריכים ללמוד לחיות איתה, וזה אומר, לקחת אחריות אישית, להקפיד על התנהלות אישית".
פרופ' גזית: "בשבועות האחרונים יש הדבקות בעיקר אצל אנשים לא מחוסנים עד גיל 40, ובשבוע האחרון זה קורה הרבה בקרב ילדים עד גיל 12. זה קרה כנראה בגלל החזרה לשגרה"
בהמשך נשאל פרופ' גזית מתי תצטרך המדינה להתערב ולנקוט צעדים. תשובתו: "זה יקרה אם שוב יהיו אלפי מאומתים ליום, וכתוצאה מזה תהיה גם עלייה במספר האשפוזים. אבל המדינה יכולה להיות אקטיבית כבר עכשיו: למשל, לטפל בנושא האוורור בכיתות, שיכול לצמצם הדבקות".
משתתפת נוספת בדיון באולפן ynet, ד"ר שרון גינת, רופאת ילדים במחוז מרכז של קופת חולים כללית, התייחסה גם היא לסיכוני ההדבקות בקרב ילדים. "חשוב לחסן אותם כמה שיותר מהר", אמרה. "הילדים הם האוכלוסייה שמועדת לפורענות עכשיו מבחינת תחלואה. ככל שנחסן אותם יותר מהר, נוכל לחזור לשגרה".
ד"ר גינת הוסיפה שבמרפאה במודיעין שבה היא עובדת יש היענות גדולה לחיסוני הילדים. צפו בדבריה:
רופאת הילדים ד"ר שרון גינת מתייחסת לחיידק הטורף בקפריסין וחיסוני ילדים
(צילום: שמוליק דודפור)