בלי ידיעת ההורים וללא תיאום מלא עם אחיות בריאות הציבור, החל משרד הבריאות לאחרונה להוסיף תורים נוספים של תינוקות בתחנות טיפות החלב באזור המרכז לאלו הקיימים - ולעיתים באותה השעה. כך נודע ל-ynet. לטענת האחיות, רישום היתר (overbooking) מוביל לא פעם למצב שבו הורים מוזמנים לאותה שעה והן אף מכנות את המדיניות "תינוק בהמתנה".
מנגד, במשרד הבריאות מבהירים כי המהלך נועד לתת מענה לבעיית היעדר ההגעה ("no show") של הורים רבים לתורים שנקבעו להם, ובפועל - כך מסבירים - ההחלטה נועדה לקצר את זמני ההמתנה הארוכים לתורים לתחנות. ברקע המשבר, שלטענת האחיות גורם למתיחות ולעוינות בין ההורים לאחיות שאמונות על חיסון התינוקות ובדיקות מעקב והתפתחות, הן מכריזות על סכסוך עבודה עד שהנושא ייפתר.
1 צפייה בגלריה
שני תינוקות באותה השעה. אוברבוקינג
שני תינוקות באותה השעה. אוברבוקינג
שני תינוקות באותה השעה. אוברבוקינג
(צילום: shutterstock)
"האחיות פועלות כבר שנים רבות ללא כוח אדם התואם את הגידול באוכלוסייה ותוספת המטלות החדשות במסגרת תפקידן", כתבה רינה טיורי, יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור בהסתדרות האחיות, במכתב בנושא ששוגר לאחיות בתחנות ושנלח גם לד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות. "מצב זה מייצר עומסים הולכים וגדלים על התורים לבריאות הציבור, והורים מתקשים לקבוע תורים בזמן סביר לבדיקות, חיסונים, מעקב התפתחותי ועוד. ואולם, במקום להקצות את המשאבים הנדרשים ולגייס אחיות נוספות למערך בריאות הציבור, החליטה המדינה במחוז המרכז להתחיל בנוהל 'תינוק בהמתנה' ויצרה רישום כפול של תורים להורים מבלי ליידע אותם על כך.
"נוהל 'תינוק בהמתנה' לא רק שמחמיר את העומסים על אחיות בריאות הציבור, הוא מייצר מצב של פגיעה באיכות הטיפול בנקודות הקריטיות שבהן אחיות בריאות הציבור נדרשות לתת מענה מיידי ולהאריך את המפגש עם ההורים והתינוק כדוגמת איתור ליקוי התפתחותי אצל התינוק, איתור דיכאון אחרי לידה אצל האם, איתור סימני אלימות או אפילו התמודדות עם הססני חיסונים. אם לא די בכל אלה, נוהל 'תינוק בהמתנה', שנכפה על הציבור והאחיות והחל להיות מיושם במחוז המרכז, העלה בצורה משמעותית את רמת האלימות המילולית והפיזית כלפי אחיות בריאות הציבור, ועוד היד נטויה".
קראו עוד:

כוח האדם יורד, המשימות מתרבות

לדבריה של אחת האחיות בתחנת טיפות חלב, "כוח האדם בתחנות יורד לאט-לאט והמשימות רק מתרבות, מעבר לקבלת הקהל. העומס הזה מתיש את האחיות. מעבר לעומס השגרתי, הוסיפו לנו גם תורים כפולים. ההרגשה היא שאנחנו עבדים רק עם חדר במזגן. אנחנו לא יכולות ללכת לשירותים לעיתים בגלל העומס. לכל מטופל מוקצב זמן של חצי שעה. לעיתים אמא לתאומים נכנסת לחדר ומיד מגיעה אמא נוספת שהוזמנה לאותה שעה. איפה אני משלבת את כולם? אנחנו מגיעות הביתה מותשות".
עוד אמרה כי "אנשים לא תמיד מגיעים בזמן שנקבע להם ולעתים יש גם דברים רגשיים שעולים וזה מצריך זמן. לשמוע את האמא שמדברת על דיכאון או אלימות או כל דבר אחר, אנחנו צריכות להכיל את זה. צריך להיות שם כדי לראות את הדינמיקה שאנחנו מתמודדות איתה. כולנו באנו ממקום של נתינה, ולוקחים את זה מאיתנו. אנחנו נשחקות, וזה עצוב". לדבריה, "היה לי אירוע שבמסגרת בעלה של אחת המטופלות צעק וכעס בתחנה ושאל איך יכול להיות שיש מישהו אחר על חשבון הזמן שלו. הוא בא בגישה מאוד אלימה. חששנו לחיים שלנו".
"לשמוע את האמא שמדברת על דיכאון או אלימות או כל דבר אחר, אנחנו צריכות להכיל את זה. צריך להיות שם כדי לראות את הדינמיקה שאנחנו מתמודדות איתה. כולנו באנו ממקום של נתינה, ולוקחים את זה מאיתנו. אנחנו נשחקות, וזה עצוב"
רק לאחרונה פורסם ב-ynet על מצבן הקשה של התחנות לבריאות המשפחה, ועל זמני המתנה ארוכים במיוחד מצד הורים לתורים בתחנות, וזאת במקביל לפעילות תחנות טיפות החלב. מנתונים שהעביר משרד הבריאות, שאחראי על כ-70% מתחנות טיפת חלב ברחבי הארץ, עולה כי בחלקן לא נוספה ולו אחות אחת בשלוש השנים האחרונות. עוד פורסם כי תקינת כוח האדם אף אינה תואמת את שיעורי הילודה ואת עומס המטלות של כאלף אחיות בריאות הציבור שעובדות בתחנות.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות פועל כל העת לשיפור השירותים לאזרחים ובכלל זה את השירות שניתן בטיפות החלב. לאחר ניתוח של זמינות התורים וניצולם במחוז מרכז, נמצא כי יש אחוז גבוה יחסית של תורים שלא מגיעים אליהם. המשרד פועל בשתי דרכים - האחת, הסברה להורים על חשיבות הטיפול בטיפות החלב והשנייה, ניצול מרבי של התורים. המשרד ביצע פיילוט במספר תחנות טיפות חלב במחוז מרכז, על מנת להבטיח ניצול מירבי ומיטבי של כוח האדם המצוין בטיפות החלב, כפי שמקובל בכל מערכת זימון תורים".
במשרד הבריאות הסבירו כי "מהלך זה, שמקובל במערכות רבות בהן ניצול התורים אינו מיטבי, שיפר משמעותית את זמינות התורים לציבור. לאור הצלחת הפיילוט, המהלך הורחב לשאר התחנות במחוז מרכז בהן לא קיים ניצול מיטבי של התורים. במשרד הבריאות לא התקבלו תלונות הנוגעות לאלימות במחוז מרכז כתוצאה מהמהלך האמור. התקבל מספר קטן מאוד של תלונות בשל הצורך בהמתנה של זמן קצר לתור".