בשיתוף בילינסון

ברוב המכריע של המקרים, ההיתקלות שלנו עם עולם הרפואה מתרחשת בתגובה לתופעה, מחלה או מקרה שאירע בחיים שלנו. בין אם מדובר בזיהום, שבר, דלקת או פציעה - התפקיד הנפוץ ביותר של הצוותים הרפואיים הוא להגיב, לטפל ולעזור לנו לחזור למצב בריא ותקין.
לצד תגובתיות זו, קיים עולם שלם ומגוון של רפואה מונעת, שמטרתה היא מניעת או הקטנת ההסתברות מראש שהאירוע הרפואי יקרה, או שתוצאותיו יהיו חמורות. "לרפואה מונעת יש הרבה צורות", אומר ד"ר עופר כספי, מנהל הרפואה האינטגרטיבית והיחידה לרפואה משלימה בסרטן בבית חולים בילינסון. "דוגמא מוכרת והגיונית לכולנו היא ההמלצה לא לטפס על סולם בגיל המבוגר, אם בשל בעיית שיווי משקל, יש סכנה מוגברת לשבר או דמם מנפילה".
עם זאת, ישנה גישה הלוקחת את הרפואה המונעת שלב אחד קדימה, אומר ד"ר כספי. "ישנה גישה שלמה בעולם הרפואה המכונה Pre-habilitation (לפני), או Pro-habilitation (מקדמת) - 'שיקום' לפני הטיפול, בהשוואה לשיקום לאחר האירוע, או Re-habilitation(בתגובה ל). "תפיסת העולם העומדת בבסיס הגישה הפרואקטיבית הזו היא לא לחכות לסיבוך, אלא למנוע אותו, ואף לשפר את המצב של המטופל", מסביר ד"ר כספי.
3 צפייה בגלריה
תמיכה רופא וחולה
תמיכה רופא וחולה
לשפר את המצב של המטופל
(צילום: shutterstock)

Pre-habilitation בסרטן ריאה - החל משיקום ריאתי ועד שימור פוריות

בכל הנוגע לסרטן ריאה, השאיפה של הגישה הפרואקטיבית היא להגיע למצב שלא רק מונע את האירוע הלא רצוי, כמו תופעות לוואי ארוכות טווח של הכימותרפיה או סיבוכים לאחר ניתוח, אלא מנסה להביא את החולה למצב יותר טוב ממה שהיה עוד טרם איבחון המחלה.
למעלה מ80% מחולי סרטן הריאה עישנו בעבר או מעשנים בהווה, "כך שיש לרבים מהם פגיעה ריאתית שאינה קשורה באופן ישיר לסרטן, אלא להרס רקמת הריאה מעשן הסיגריות. לעתים אנחנו פוגשים חולים שהיו יכולים להרוויח מניתוח לכריתת הגידול אך לא מסוגלים לעבור אותו מסיבות בריאותיות", אומר ד"ר כספי. "הסיבה לכך היא שניתוח לכריתת אונה או ריאה שלמה, עלול להביא את החולה לאי ספיקה נשימתית – לא בגלל הסרטן עצמו אלא בעקבות הנזק הנרחב לריאה מהעישון שאינו מותיר מספיק שארית תפקודית של הריאה". במקרים כאלו, הגישה של Pre-habilitation פועלת לשיקום ריאתי, שיפור תפקודי הריאה והפיזיולוגיה של הריאה - על מנת להביא את החולה למצב שבו הוא יכול להינתח.
דוגמה נוספת ל"סוף מעשה במחשבה תחילה" נוגעת לחולים בגיל הפוריות המתמודדים עם סוגי סרטן שונים. "במקרה זה, הטיפול בסרטן עלול לפגוע בפוריות שלהם", אומר ד"ר כספי. "לכן, בגישה של שיקום-תחילה, קודם משמרים את הפוריות (ע"י הקפאת זרע או ביציות, או הקפאת עוברים) ורק אז מטפלים בסרטן".
3 צפייה בגלריה
עופר כספי
עופר כספי
ד"ר עופר כספי
(צילום: דוברות בילינסון)

גם פסיכולוגיה ותזונה - הכנת גוף-נפש לקראת ניתוח וטיפול היא חלק חשוב ב-Pre-habilitation

היבט חשוב נוסף של פעולה אקטיבית מראש בקרב חולי סרטן הוא הכנת גוף-נפש לקראת ניתוח או טיפולים. "כיום מפיקים כל אירוע קטן בחיים, מבת-מצווה ועד מסיבת גיוס", אומר ד"ר כספי, "אבל דווקא ניתוח, אחד האירועים החשובים והמשמעותיים בחייו של אדם, מסתכם בקביעת תאריך, הנחיה לצום והימנעות מתרופות – וזהו. על פי הגישה של Pre-habilitation, הרעיון הוא להכין את החולה באופן אקטיבי לניתוח, להפיק אותו, כמו מה שקורה בקורס הכנה ללידה".
הרמה הבסיסית ביותר של הכנה היא שיחת הסבר למטופל ולבני משפחתו שתפקידה הוא להקטין אי-וודאות ביחס למה שעומד לקרות. "בשיחה לפני ניתוח למשל מסבירים מה צפוי, מה כולל הניתוח, מה יבוצע, מה יהיה אחרי הניתוח, זמן האשפוז, זמן השיקום, ועוד. רק כך אפשר לצמצם את אי הודאות ולהביא את המטופל לשותפות פחות חרדתית, משום שהוא יודע לאן הוא הולך".
למרות זאת, מטופלים רבים חווים חרדה ולחץ לפני ניתוח, קרינה, טיפולים כימותרפיים, או כל טיפול אחר בסרטן. "וכאן בדיוק מקומה של רפואת הגוף-נפש, המאפשרות למטופלים להתמודד בצורה טובה יותר", אומר ד"ר כספי. ישנם חולים אשר מנהלים שיח שלילי מול עצמם ומול הסביבה - למרות שהסיכוי הסטטיסטי למשהו רע הוא נמוך, מטופלים אלו בטוחים שמשהו רע יקרה דווקא להם. "הכנת גוף-נפש במקרים אלו", אומר ד"ר כספי, "עוסקת במיסגור מחדש של המחשבות השליליות - במקום מחשבה שהולכת לקראת תוצאה לא טובה, למחשבה על כך ש'הניתוח והטיפול יסייעו לי וישפרו את הדרך להתמודד עם המחלה".
לעומתם, יש מטופלים שחווים חרדה גופנית, לא מחשבתית, כמו 'פרפרים בבטן'. "את האנשים האלו אנחנו מלמדים הרפיה, אם בצורת נשימות, דמיון מודרך, או היפנוזה רפואית", אומר ד"ר כספי. "מלמדים איך לגייס את חוכמת הריפוי של הגוף – כפי שהגוף יודע לרפא פצע או שבר, כך תקרה החלמה מהניתוח, או מהמחלה. הרעיון הוא להתאים באופן אישי את הטיפול הנכון לכל אדם".
עוד דרך יעילה וחשובה ב-Pre-habilitation עבור חולי סרטן ריאה הוא הכנה תזונתית. "הרבה מהמאובחנים עם סרטן ריאה נמצאים בתת-תזונה, מצב שאינו קשור בהכרח למשקל אלא למצב התזונתי שלהם", מסביר ד"ר כספי. "הרעיון מאחורי הגישה התזונתית הוא לא רק להשלים חסרים תזונתיים, אם יש כאלו, אלא לספק לגוף ולמערכת החיסון את אבני הבניין, חלבונים לדוגמא, להם הם זקוקים לשם הריפוי והתמודדות עם זיהומים אפשריים. בנוסף, ישנו ניסיון לשנות את הרגלי התזונה להרגלים חדשים המתאימים יותר לסיטואציה החדשה של החולה".
חשוב לזכור שהחולה לא סובל רק ממחלת הסרטן אלא גם ממחלות הרקע שעימם הוא מגיע - כך שחשוב מאוד לייצב את השולחן על רגליים יציבות, ולוודא שהמטופל נמצא במצב אופטימלי ככל האפשר".
"שיקום נשימתי, שימור פוריות, הכנת גוף-נפש ותזונה הם רק חלק מהדוגמאות הפשוטות ביותר לפעולות והליכים שאפשר ליישם בתחום הסרטן וסרטן הריאה בפרט", אומר ד"ר כספי.

הדרך ליישום הגישה: צוות רב-תחומי שמטפל באדם ולא רק במחלה

על מנת להביא ל'שיקום' מקדים באופן אופטימלי ומותאם לכל מטופל, "יש צורך בצוות רב-תחומי, אשר ערוך לטפל באדם ולא רק במחלה", אומר ד"ר כספי. "בנוסף לרופא הריאות, הכירורגים, האונקולוגים ורופאי הקרינה, יש בבילינסון מערך פארא-רפואי שלם, הכולל רפואה משלימה, עובדות סוציאליות ופסיכולוגיים רפואיים, תזונאים, פיזיולוגים של הנשימה ועוד. החבורה הזו מספקת רפואה תומכת, אשר מגדילה את הסיכוי שהחולה יעמוד בטיפול, יעבור את הטיפול וייהנה מאיכות חיים טובה יותר. המחקרים בתחום הוכיחו שכאשר משתמשים ברפואה תומכת באופן פרו-אקטיבי ולא מחכים שהתקלה תקרה, ישנו שיפור באיכות החיים וגם באורך החיים של החולים בסרטן הריאה".

בשיתוף בילינסון