התפרצות חיידקי אי-קולי בסניפי מקדונלד'ס בארצות הברית גרמה למותו של אדם מבוגר בקולורדו ועוד 49 נדבקו בעשר מדינות. המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) פרסמו אזהרה חמורה בעקבות הזיהום החריף. רוב המקרים התרכזו בקולורדו ובנברסקה. נציין כי אין קשר בין מוצרי הרשת הנמכרים בארה"ב לאלו שבישראל (שמגיעים ממקור אחר) ולכן אין חשש לזיהום דומה במקדונלד'ס ישראל.
2 צפייה בגלריה
מקדונלד'ס
מקדונלד'ס
סניף מקדונלד'ס בארה"ב
(צילום: REUTERS / Andrew Kelly)
בין המאושפזים בארה"ב גם ילד שפיתח תסמונת המוליטית-אורמית (HUS), סיבוך חמור שעלול להתפתח מזיהום אי-קולי. החקירה הראשונית של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) הצביעה על בצל קצוץ כמקור סביר לזיהום. בתגובה הפסיקה מקדונלד'ס את השימוש בבצל ובסוג ההמבורגר שאותו אכלו אותם אנשים שנדבקו.
סזאר פיניה, מנהל שרשרת האספקה של מקדונלד'ס, מסר כי הממצאים הראשוניים מקשרים את הבצל ל"ספק יחיד המשרת שלושה מרכזי הפצה".המנות החשודות הוסרו מהתפריט במדינות הבאות: קולורדו, קנזס, יוטה, ווייומינג, וחלקים מאיידהו, איווה, מיזורי, מונטנה, נברסקה, נבדה, ניו מקסיקו ואוקלהומה.

המחלה גורמת לדלקת מעיים קשה

החברה הדגישה כי כל שאר פריטי התפריט, כולל מוצרי בשר אחרים כמו צ'יזבורגר, המבורגר, ביג מק, מקדאבל והדאבל צ'יזבורגר, אינם מושפעים מהזיהום וזמינים למכירה.
מניות מקדונלד'ס רשמו ירידה חדה של 5.8% במסחר המאוחר בוול סטריט עם היוודע דבר ההתפרצות.
התפרצות זו מצטרפת לשורה של אירועי בטיחות מזון שהתרחשו לאחרונה בארה"ב, כולל חשש לזיהום בליסטריה בבשר מוקדם יותר החודש והתפרצות ליסטריה בקיץ האחרון הקשורה למוצרי בשר של Boar's Head, שגרמה לכמה מקרי מוות. כ-74 אלף בני אדם נדבקים מדי שנה בארצות הברית באי-קולי, 2,000 מתאשפזים ו-61 מתים.
בישראל התריע משרד הבריאות כי כמה ישראלים שאכלו תפוחים נזקקו לאשפוז בגלל זיהום של חיידקי אי-קולי לפני ראש השנה.
2 צפייה בגלריה
חיידקי אי-קולי במעבדה
חיידקי אי-קולי במעבדה
חיידקי אי-קולי עלולים לגרום לתחלואה חמורה, אך רוב החולים מתאוששים במהירות
(צילום: shutterstock)
אי-קולי (E-coli) הוא חיידק שמתרבה בתנאים אירוביים ואנאירוביים. המחלה מופיעה בבני אדם בעיקר מאכילת מוצרי בשר, בעיקר בקר, לא מבושלים (סטייק טרטר למשל) או שלא בושלו מספיק (המבורגר, נקניקים שונים, קבב וכו'). כמו כן החיידק עשוי להופיע בחלב גולמי ומפוסטר (זוהם לאחר הפסטור או במהלכו), גבינה, ירקות חיים, יוגורט, מיונז, סיידר תפוחים לא מותסס או מיץ תפוחים לא מפוסטר.
המחלה גורמת לדלקת מעיים קשה מאוד המלווה בשלשולים דמיים או סינדרום UHS (פירוק כדוריות דם אדומות כתוצאה מרעלן המפורש מהחיידק). בקרב זקנים או ילדים המחלה יכולה לגרום למוות. קבוצת הסיכון היא בין גיל שנתיים לעשר ומעל גיל 60. זמן הדגירה משתנה מאוד ועשוי לנוע בטווח של 14-1 יום אבל בדרך כלל 4-3 ימים.

רוב החולים מתאוששים תוך כמה ימים

ד"ר בלה עזריה, מומחית לרפואת משפחה באסותא מרכזים רפואיים, מסבירה כי "רוב חיידקי האי-קולי אינם מזיקים ומהווים חלק ממערכת מעיים בריאה, אבל חלק מהאי-קולי יכולים לגרום לאנשים לחלות בשלשולים, דלקות בדרכי השתן, דלקת ריאות, אלח דם ומחלות אחרות. אנשים שנדבקו באי-קולי המייצר רעלן ייחודי יכולים לחוות התכווצויות קיבה חמורות, שלשולים (לעתים קרובות מדממים) והקאות. התסמינים מתחילים בדרך כלל שלושה עד ארבעה ימים לאחר הידבקות בחיידק. רוב האנשים מתאוששים ללא טיפול לאחר חמישה עד שבעה ימים".
ד"ר בלה עזריהד"ר בלה עזריהצילום: עודד קרני
לדברי ד"ר עזריה, "כ-10-5% מהאנשים שמאובחנים עם זיהום אי-קולי מפתחים סיבוכים חמורים יותר כמו תסמונת אורמית המוליטית, או HUS. תסמונת זו מתפתחת כשבעה ימים לאחר הופעת התסמינים לראשונה, דווקא כאשר השלשול משתפר. רמזים לכך שמישהו מפתח HUS כוללים ירידה בתדירות מתן שתן, תחושת עייפות רבה ואיבוד צבע ורוד בלחיים ובתוך העפעפיים התחתונים. אנשים עם HUS צריכים להתאשפז מכיוון שהכליות שלהם עלולות להפסיק לעבוד והם עלולים לפתח בעיות חמורות אחרות. רוב האנשים עם HUS מחלימים תוך כמה שבועות, אך חלקם יכולים לסבול מנזק קבוע או מוות".
אלו התסמינים החמורים של אי-קולי שצריך לשים לב אליהם ומחייבים לפנות לרופא:
  • שלשול במשך יותר משלושה ימים
  • שלשול דמי
  • חום גבוה מ-38
  • הקאות מרובות וחוסר יכולת לשתות בלי להקיא
  • סימני התייבשות, כגון מיעוט משמעותי במתן שתן, כאבי ראש ויובש בפה ובגרון