פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, אמר היום (ד') במסיבת עיתונאים שמקדם ההדבקה ממשיך לעלות, וייתכן שישראל נמצאת בגל תחלואה חדש. "הדבר לא מפתיע", אמר. "העלייה בתחלואה איננה גדולה, נכון לעכשיו. אנחנו עוקבים אחר הנתונים, ונדע בהמשך. חשוב להדגיש שאנחנו נערכים תקופה ארוכה לחורף הקרוב, ושיהיו שני גלים: שפעת וקורונה. אנחנו נערכים לתת את המענה המיטבי בשביל לשמור על אוכלוסיית הסיכון".
קראו עוד:
פרופ' זרקא הוסיף שמומלץ לאוכלוסיית הסיכון לקבל שני חיסונים - נגד שפעת ונגד קורונה. "אפשר לקבל אותם ביחד או בנפרד", אמר. "חשוב לקבל אותם בשביל לשפר את ההגנה נגד מחלות ונגיפים שיכולים לגרום לאשפוז. מדובר בשני חיסונים בשתי זריקות נפרדות. החיסון נגד הקורונה מותאם לזן האומיקרון. רכשנו את החיסונים הנדרשים, הם נחתו בארץ ויגיעו לקופות החולים. מומלץ להתחסן גם נגד שפעת, במיוחד אוכלוסייה בסיכון".
1 צפייה בגלריה
פרופ' סלמאן זרקא
פרופ' סלמאן זרקא
פרופ' סלמאן זרקא. "אם הגל יגיע, נוכל להגן על עצמנו"
(צילום: יובל חן)
לדבריו, העלייה בתחלואה ניכרת כבר בבתי הספר. "אנחנו ממליצים לכל מי שחולה, שיישאר בבית ושלא יסכן אחרים. הבדיקות לקורונה זמינות. ניתן לבצע בדיקות נוחות בבתים. חשוב להיבדק כשיש סימני מחלה. החגים בפתח, ולא תהיה ברירה, נצטרך להתאים את חיינו לתחלואה. נראה שנצטרך לבצע בדיקות אנטיגן לפני הארוחות. נראה לי שכולם מתורגלים. גם נמליץ על עטיית מסכות, בעיקר במקומות צפופים והומי אדם. מסכה בהחלט יכולה לעזור לנו. אני רוצה לאחל שנה טובה של בריאות. לצערי, הקורונה היא חלק מחיינו".
כשנשאל מה התחזית לחורף הקרוב מבחינת שפעת וקורונה, השיב: "צפויה עלייה בתחלואה בתקופה הקרובה. כיום אנחנו סביב 1,000 מאומתים בכל יום, לא כולם נבדקים. בחורף הקרוב יהיו גלי תחלואה גם של שפעת וגם של קורונה. נערכנו לזה, גם בעזרת פיקוד העורף. השילוב של שני הנגיפים יביא לעומס בבתי החולים ובמחלקות לטיפול נמרץ. חשוב להיערך לחורף הקרוב בעזרת החיסונים. אנחנו פועלים זמן רב כדי להגיע למצב שהקורונה תיראה לכולנו כמו שפעת, שנמשיך את חיינו. אנחנו מסוגלים להמשיך. אם הגל יגיע, נוכל להגן על עצמנו.
"החיסונים החדשים כבר פה, נחתו בארץ אתמול, ויהיו בקופות החולים בימים הקרובים. מי שרוצה, יכול לקבל את החיסון, גם אנשים צעירים מגיל 12 ומעלה. הזהירות נדרשת מכולנו"
"מקדם ההדבקה נותן לנו אינדיקציה למה שקורה, דרכו ניתן לעקוב אחר מצבם של חולים קשים. מבחינת חולים קלים, פחות ניתן לעקוב, ולכן אני נזהר לגבי הנתונים".
על החיסונים החדשים הוסיף הפרויקטור: "הם כבר פה, נחתו בארץ אתמול, ויהיו בקופות החולים בימים הקרובים. מי שרוצה, יכול לקבל את החיסון, גם אנשים צעירים מגיל 12 ומעלה. הזהירות נדרשת מכולנו".
פרופ' זרקא נשאל על מצב התחלואה בחברה הערבית ואמר: "התחלואה שם נמוכה בתקופה האחרונה, בעיקר בגלל מיעוט הבדיקות, כך שהתמונה לא משקפת מספיק את מה שקורה באמת. אנחנו מניחים שהחורף יאתגר את החברה הערבית, ולכן אנחנו מאוד ממליצים לאזרחים הערבים לקבל את שני החיסונים".