מאז שאני ילד אני עוסק באומנויות לחימה, ומגיל 27 אני גם מאמן גּ'וּ גּ'יטְסוּ מקצועי – אומנות לחימה יפנית עתיקה שהסמוראים עשו בה שימוש. הייתי אלפי פעמים במצבים שאני צריך להגן על עצמי ולנטרל את היריב בכמה שפחות מאמץ מבלי להיפגע בעצמי. בדיעבד, אולי זה מה שהכין אותי לרגע שבו אצטרך להילחם על הבריאות שלי ולנטרל את הסרטן. צפו בפיני במהלך האימון:
פיני עזריה מתאמן
(צילום: אמיר ברנע)

לפני כשנתיים, קצת לפני חגיגות ה-50, התחלתי לסבול מכאבים באזור המפשעה. בהתחלה חשבתי שאולי זה שריר שנתפס – דבר שכיח אצל מדריכים ומאמנים באומנויות לחימה – וכעבור מספר ימים הכאב אכן נעלם. שבועיים לאחר מכן, הכאב שוב התפרץ והפעם הבנתי שכדאי לגשת להיבדק.
הכירורג שבדק אותי העריך שלא מדובר במשהו מעורר דאגה, אבל בגלל גילי, המליץ שאעשה קולונוסקופיה – בדיקת סקר מומלצת לאנשים בני יותר מ-50 לגילוי של סרטן המעי הגס. את הרגע שהתעוררתי מהבדיקה – לא אשכח לעולם. "אנחנו חושבים שיש לך גוש סרטני במעי", אמרו לי כשהתאוששתי מהטשטוש. אין מילים שיכולות לתאר את ההלם שהייתי שרוי בו. כל הקלישאות שאנשים נוהגים לספר התממשו זו אחר זו – הייתי מבולבל, קיבלתי בלאק אאוט מוחלט, וראיתי רק שחור סביבי. הרופאה הסבירה לי מה צריך לעשות, אבל אני הייתי מנותק ולא הייתי מסוגל להקשיב למילה שיוצאת לה מהפה.
2 צפייה בגלריה
פיני עזריה אמנויות לחימה
פיני עזריה אמנויות לחימה
פיני עזריה. "אומנות הלחימה הכינה אותי למלחמה על חיי"
אחרי יומיים שבהם הסתגרתי בבית שרוי בהלם ובצער, אספתי את עצמי והחלטתי שאני נלחם, כפי שעשיתי כל חיי, אבל הפעם זה לא בשביל עוד תחרות או מדליה, זה על החיים שלי. למזלי הגעתי לד"ר אסתר טחובר, מנהלת תחום גידולי מערכת העיכול באסותא, ולצוות האחיות שדאגו לטפל בי – לא רק בהיבט הגופני אלא גם בהיבט הנפשי באמצעות ליווי של פסיכולוגית ועובדת סוציאלית. למרות שמדובר בסרטן גרורתי בשלב מתקדם, הבנתי שהמחלה שלי ברת טיפול אבל עליי להיערך לקרב ארוך ומורכב.
אני גרוש ואבא לבן יחיד שבאותה העת התגייס לצה"ל והתחיל קורס ביחידת 8200. חששתי שבשורה כזו עלולה לפגוע בסיכויי ההצלחה שלו בהכשרה ולכן העדפתי לשמור את המידע הזה לעצמי. באמצעות סימולציות, הפסיכולוגית סייעה לי ללמוד איך 'לבשר' בצורה הנכונה, ומיד לאחר הקורס וארבעה חודשים לאחר האבחנה – אזרתי אומץ וסיפרתי לו.
פיני עזריה: "הסרטן הופיע אצלי בהפתעה גמורה. לא היה לי שום תסמין שרמז על מה שצפוי לי. חודשיים לפני האבחון עברתי בדיקות כלליות ובדיקת לב במאמץ לקראת קורס צלילה שרציתי לעשות, והרופא שבדק אותי ציין שאני 'חזק כמו שור'. בדיעבד, באותו הזמן הסרטן קינן בתוכי וכבר שלח גרורות לכבד"

"הסרטן הופיע בהפתעה גמורה"

בהתחלה חשבו שהתאים הסרטניים נמצאים רק במעי ורצו שאתחיל טיפול בהקרנות, אבל אז התברר שהמחלה מפושטת ושיש נוכחות של גרורות בכבד, ולכן התחלתי בטיפולי כימותרפיה. מאחר שהכימותרפיה לא עצרה את התפשטות הסרטן, התחלתי טיפול בתרופה ביולוגית. לאחר תקופה מסוימת הוחלט לבצע ניתוח להסרה של חלק מהכבד ולאחריו טיפול בהקרנות למעי.
לפני כחודש וחצי, חגגתי את יום הולדתי ה-52. באותו יום ביצעתי PET-CT וקיוויתי שהמועד הזה יסמן לידה מחדש. לדאבוני התוצאות הראו שהסרטן שלי אינו מגיב לטיפולים ונמצאו גרורות בריאה ובכבד. בעצת הרופאים, התחלתי טיפול תרופתי חדש, תרופה ביולוגית שפוגעת בכלי הדם שמזינים את הסרטן ומיועדת לטיפול לאחר שהכימותרפיה המקובלת כשלה, שנראה שהצליחה לעצור את ההתפשטות המחלה. הטיפול החדש נותן לי תקווה ואני מקווה שזה מה שיאפשר לי לנצח בקרב הזה.
הסרטן הופיע אצלי בהפתעה גמורה. לא היה לי שום תסמין שרמז על מה שצפוי לי. חודשיים לפני האבחון עברתי בדיקות כלליות ובדיקת לב במאמץ לקראת קורס צלילה שרציתי לעשות, והרופא שבדק אותי ציין שאני 'חזק כמו שור'. בדיעבד, באותו הזמן הסרטן קינן בתוכי וכבר שלח גרורות לכבד.
2 צפייה בגלריה
פיני עזריה אמנויות לחימה
פיני עזריה אמנויות לחימה
פיני עזריה. "אופטימי וחזק, גם פיזית וגם נפשית"

"כל עוד אני עומד על הרגליים אני נלחם"

העיסוק באומנויות לחימה הביאו אותי להיות אדם מאוד אופטימי וחזק – גם פיזית וגם נפשית. שנתיים שאני נלחם יום-יום, שעה-שעה. בימים שהגוף מאפשר לי, אני מתאמן ומדריך בחדר כושר באופן די סדיר, ובנוסף מאמן ומכין צעירים שניגשים למבחנים באומנויות לחימה. במהלך השנים אימנתי ילדים מגיל ארבע עד אנשים בשנות ה-60 וה-70 לחייהם. אומנם אני לא יכול לאמן באותה העצימות והתדירות כפי שהייתי לפני המחלה, אבל תלמידים רבים היום מחכים שאחזור לאמן אותם.
אני לא מסתיר את המחלה שלי. כל מי שמכיר אותי ושומע שאני מתמודד עם סרטן מעי גס גרורתי מביע פליאה. רבים תוהים איך אדם שהקפיד על אורח חיים בריא, על תזונה נכונה ועל אימונים קבועים חלה בסרטן. לכולם אני משיב שההתמודדות עם המחלה היא סוג של אתגר, וכנראה שאני מסוגל לעמוד בו. נכון, יש לי סרטן – ובדיוק כמו בג'ו ג'יטסו – כל עוד אני עומד על הרגליים אני נלחם. יש לי חלום לראות את הבן שלי, האוצר שלי, מצליח ומסודר בחיים. אני לא מתכוון לוותר ואני בטוח שאגשים אותו.
ד"ר אסתר טחובר: "לגידול במעי הגס אין תסמינים מיוחדים בשלביו המוקדמים. אם מופיע אחד מהתסמינים כמו דם בצואה, יציאה דמית, שלשול או עצירות ממושכים ללא סיבה ברורה, ירידה בלתי מוסברת במשקל, כאבי בטן, עייפות מוגברת, חולשה, תחושה של התרוקנות לא מלאה לאחר יציאה ועוד, חשוב לגשת לרופא"

ד"ר טחובר: "לא לוותר על בדיקות הסקר"

ד"ר אסתר טחובר, מנהלת תחום גידולי מערכת העיכול באסותא רמת החייל, מסבירה כי סרטן המעי הגס הוא המחלה הממארת השלישית בשכיחותה בישראל, וסיבת המוות השנייה מסרטן.
לגידול במעי הגס אין תסמינים מיוחדים בשלביו המוקדמים והוא עלול לקנן בגוף שנים רבות עד להופעתם. בכל מקרה אם מופיע אחד מהתסמינים כמו דם בצואה, יציאה דמית, שלשול או עצירות ממושכים ללא סיבה ברורה, ירידה בלתי מוסברת במשקל, כאבי בטן, עייפות מוגברת, חולשה, תחושה של התרוקנות לא מלאה לאחר יציאה ועוד, חשוב לגשת לרופא המשפחה.
ד"ר אסתר טחוברד"ר אסתר טחוברצילום: אסותא
בדיקות הסקר המומלצות בישראל לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, הן בדיקת דם סמוי בצואה וקולונוסקופיה. בדיקת הקולונוסקופיה הינה בדיקה המבוצעת באמצעות צינור גמיש הכולל מצלמה, תאורה וכלי לחיתוך רקמות – המאפשר הסרה של פוליפ או גידול שמתגלה בבדיקה.
כיום יש מגוון של טיפולים לשלבים מוקדמים של המחלה. בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית בטיפול בסרטן מעי גס גרורתי ונוספו גם טיפולים לשלבים המתקדמים והגרורתיים של המחלה שיכולים לעכב את ההתקדמות שלה, להאריך חיים ולתת תקווה לחולים רבים.
עוד בנושא זה: