ילד סנדוויץ' מקיבוץ מחניים, נבון, בעל נמשים וחיוך כובש. כך מתארים את רואי (10) קרוביו שלא משים ממיטתו בבית החולים זיו בצפת. הרופאים נלחמים על חייו לאחר שנדבק ב"אמבה אוכלת מוח" (נגלריה פאולרי) בפארק המים בחוף גיא בכינרת. "אנחנו זקוקים לעזרת הציבור בהמון תפילות כדי שיחזור להיות רואי שלנו, שיחזור להיות ילד", התחננה היום (ה') דקלה שמקה, דודתו של הילד. החוף נסגר בעקבות המקרה הזה ובעקבות מותו של צעיר בן 26.
כבר ארבעה ימים שרואי מורדם ומונשם במחלקת טיפול נמרץ וסכנה נשקפת לחייו. הוריו ובני משפחתו מדברים אליו ומתפללים לנס.
2 צפייה בגלריה
פארק מים גיא בכנרת, אמבה "אוכלת מוח" נגלריה פאולרי
פארק מים גיא בכנרת, אמבה "אוכלת מוח" נגלריה פאולרי
אמבה "אוכלת מוח" בפארק המים חוף גיא שנסגר בעקבות אירועי ההדבקה
(צילום: אביהו שפירא, shutterstock)
הדודה מספרת כי ביום שלישי בשבוע שעבר יצאו בני המשפחה לבלות בפארק הבריכות והמגלשות. רואי סירב להיכנס ולשחות במי הכנרת והסביר לאחיו והוריו שהוא חושש שבמים נמצא האמבה המסוכנת מאחר שנחשף לשמועות על אודותיו. הוא הקפיד לשחות רק בבריכות שבמתחם. ביום ראשון השבוע החל להתלונן לפתע על כאבי ראש איומים. מצבו הידרדר וביום שני כבר התחיל להקיא. הוא פונה לבית החולים בצפת ואז הידרדר מצבו עוד יותר והרופאים נאלצו להרדימו. "כולם פה נלחמים על החיים שלו, ובעיקר מתפללים המון תפילות שיהיה לו נס", אומרת דודתו.
היא מתארת את מה שקדם לאשפוז: "כאב לו מאוד הראש והוא סבל וצרח מרוב כאבים אבל אף אחד לא שיער שזה הכיוון. היינו לצידו ועודדנו אותנו בבית החולים עד שהיה צריך להרדים ולהנשים אותו. אנחנו מקווים שהוא שומע אותנו כעת כשאנחנו לצידו ומדברים אליו ומתפללים ומבקשים לחזק אותו. נותנים לו כעת כמה סוגים של אנטיביוטיקות, בהן תרופה מיוחדת מארה"ב, ומנסים להתגבר על מה שיש לו בראש. כל הזמן מנסים לייצב את מצבו. אני מקווה שבבוא היום יצליחו להעיר אותו בעזרת השם".
מהי אמבה אוכלת מוח? צפו בהסבר הבא:
מה ידוע על אמבה אוכלת מוח?

רואי הוא ילד הסנדוויץ ולו שני אחים, אח גדול ואח שקטן ממנו. הם מתגעגעים וחוששים מאוד לשלומו ורק מחכים לרגע שבו הוא ישוב לשחק איתם. "רואי אוהב כדורגל, הוא משחק כדורגל וכל היום מדבר על כדורגל ואנחנו יודעים שהוא יחזור לשחק כדורגל ולצחוק ולחייך", משוכנעת שמקה. "אנחנו מבקשים שכולם יתפללו למענו, לרפואת רואי בן נופר".
רואי הוא לא היחיד מהמבלים בחוף גיא שנדבק ב"אמבה אוכלת מוח", או בשמה המקורי נגלריה פאולרי. לפני שבועיים נפטר צעיר בן 26 שגם הוא שחה בבריכות שבמתחם. מאז אמש פנו אל בתי החולים בצפון יותר מ-170 אנשים ששהו בחוף גיא וחששו שנדבקו באמבה המסוכנת. אל המרכז הרפואי זיו פנו ביממה האחרונה 52 ילדים ו-13 מבוגרים. שלושה מהם, שני ילדים ואישה מבוגרת, הושארו לאשפוז להמשך בירור. כל שאר הפונים נבדקו ושוחררו, כולל אחיו של הילד בן ה-10, ששהה עמו בחוף גיא.
2 צפייה בגלריה
דקלה שמקה דודתו של רועי שנפגע קשה בגלל אמבה אוכלת מוח
דקלה שמקה דודתו של רועי שנפגע קשה בגלל אמבה אוכלת מוח
דקלה שמקה, דודתו של רואי, הפצירה בציבור להתפלל להחלמתו
הסכנה הגדולה מהמחלה הזאת טמונה בשיעור התמותה הגבוה של הסובלים ממנה. ד"ר פרח חנא, מומחה זיהומים בילדים מהמרכז הרפואי זיו, הסביר כי "בעולם דווחו ואובחנו כמה מאות מקרים, ובודדים שרדו. ולכן הזיהוי המהיר של הצוות העניק זמן יקר וחשוב וכולנו תקווה שהדבר יציל את חייו של הילד".
במשרד הבריאות פנו אל הציבור בבקשה שמי ששהה בפארק המים בחוף גיא, וסובל מאחד או יותר מהתסמינים הבאים: חום, כאבי ראש, טשטוש ראייה, הקאות או קישיון עורף - והמליצו על בירור בחדר מיון בבית החולים הקרוב למגוריו. במשרד הבריאות ביקשו להתקשר תחילה למוקדי קופות החולים.
בני משפחתו של רואי לא עוסקים כעת בשאלות אודות הרקע להימצאות האמבה במי הבריכות והאם התרשלו מפעילי פארק המים בחוף גיא בהפעלת המתחם. לדברי הדודה, "אנחנו כרגע עסוקים ברפואתו וכל האנרגיות שלנו הן לזה. כשהוא יחלים אנחנו נבדוק מי אשם והוא ישלם על זה את הדין. אנחנו לא נוותר אבל כרגע מה שחשוב הוא להתמקד ברפואתו. זה הכי חשוב כרגע".

יצורים חד-תאיים שחיים במים מתוקים

בשלושת השבועות האחרונים אובחנו שני מקרים של מנינגואנצפליטיס - מחלה שנגרמת על-ידי האמבה נגלריה פאולרי. מדובר בזיהום נדיר של אמבה שנמצאת באדמה ובמים מתוקים בטמפרטורה גבוהה. היא חודרת לגוף היא על-ידי שאיפת מים המכילים את האמבה לאף. האמבה נכנסת למוח באופן ישיר דרך האף וגורמת להרס של רקמת המוח. מדובר בזיהום קטלני במידה ומתגלה מאוחר (תמותה של יותר מ-97%) ולכן יש חשיבות גדולה להתחלת טיפול מוקדם כשיש חשד לתחלואה.
הילד שאושפז בבית החולים זיו הוא המקרה השלישי מעולם של אבחון חולה בגלל האמבה בישראל. האמבה נגלריה פאולרי משגשגת במים חמים בטמפרטורה של יותר מ-35 מעלות צלזיוס ועד 42 מעלות צלזיוס. ברוב המקרים לא יקרה דבר לרוחצים במקורות המים שבהם האמבה נמצאת. ואולם, החשיפה לאמבה עלולה לגרום לזיהום מוחי קטלני שעלול בסבירות גבוהה להוביל למוות. החדירה לגוף האדם מתרחשת דרך האף ישירות למוח. אין טיפול ייעודי לאמבה אך בעזרת שילוב של תרופות ניתן, בחלק מהמקרים, להביא לצמצום הפגיעה במוח.
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
ד"ר תמר גוטסמן, מנהלת השירות למחלות זיהומיות בבתי החולים בילינסון והשרון, הסבירה באחרונה בסדרת שאלות ותשובות ב-ynet על האמבה המסוכנת:
מה זאת אמבה? אמבה היא קבוצה של יצורים חד-תאיים, המתאפיינים בתנועה אמבואידית - כיווץ והרפיה של התא עם זרועות או שוטן (מעין זנב) כסייענים. יצורי האמבה מצויים בסביבה (מים, אדמה) בכל רחבי העולם. האמבה המדוברת - Naeglera fowleri - משגשגת במאגרי מים מתוקים בטמפרטורה שבין 35 ל-42 מעלות צלזיוס.
כיצד נדבקים באמבה? ההדבקה בנגלריה מתרחשת במהלך צלילה במאגר מזוהם או כאשר ניתזים מים מזוהמים לריריות האף. האמבה חודרת מריריות האף לעצב ההרחה ומשם למוח וניזונה מתאי המוח.
האם יש סכנה גם במים שאינם מתוקים? לא. הנגלריה אינה שורדת בתנאי מליחות - ריכוז של 1% נתרן ויותר הורג אותה. גם במים מתוקים המחלה נדירה ביותר ומבין נחשפים רבים רק מעטים מאוד נדבקים (10 מקרים מדווחים בארה"ב בשנה).
מהם התסמינים העיקריים להדבקה באמבה נגלריה פאולרי? סימני דלקת עוצבה (קרום המוח): חום, כאב ראש, בחילות והקאות, חוסר סבילות לאור ולצליל, קישיון עורף והתדרדרות נוירולוגית מהירה (תוך ימים ספורים) שכוללת הפרעות קוגניטיביות עד כדי חוסר התמצאות מוחלט, שקיעה הכרתית, פרכוסים, חוסר שקט, שיתוק ועוד.
באיזו מהירות מתקדמת המחלה? רוב המטופלים נפטרים בתוך 10-5 ימים ממועד התחלת התסמינים.
כמה מקרים אובחנו בעולם עד כה? כ-400 מקרים מדווחים בסדרות קטנות בספרות הרפואית.
כיצד מטפלים בחולים? באמצעות שילוב של תרופות נגד פטריות, טפילים ואנטיביוטיקה במתן תוך ורידי ו/או מוחי יחד עם ניקוז נוזל שדרה במקרים של יתר לחץ תוך-גולגולתי ומניעת בצקת מוחית.
מהם סיכויי ההישרדות מהמחלה? סיכויי ההישרדות עומדים על כ-10%.