זה קרה במהלך ימי הלחימה הראשונים. סמ"ר דביר בן ה-22, חובש קרבי מחטיבת הנח"ל, נפגע מפצמ"ר ונפצע ברגלו. על אף הפציעות, הוא התעשת במהרה: בזמן שכדורים שורקים מכל עבר, ותוך כדי שהוא קושר לעצמו חוסם עורקים, המשיך החובש לסייע לכל מי שמסביבו, ואף הצליח להעביר ציוד רפואי לחבריו הפצועים. את הרסיס שפגע בראשו, כלל לא הרגיש.
כאשר הגיעו הכוחות לשטח, הוא פונה לבית החולים הדסה עין-כרם במסוק, שם טופל על ידי מומחים בכירורגיה, אורתופדיה, נוירולוגיה וכלי דם. לאחר שעבר ניתוח מורכב ברגלו וטופלה גם פגיעת הרסיס בראשו, החל את השיקום במחלקת השיקום בהדסה הר הצופים.
שם: מכשיר אנטי-גרביטי לשיקום פציעות לוחמים

"כאן אני כבר נלחם כדי לחזור למי שהייתי לפני הפציעה", הוא מספר על השהות בשיקום. "עברתי ניתוח ברגל והגעתי לכאן על כיסא גלגלים. כל יום עם הפיזיותרפיה והשימוש במכשירים שעליהם אני מתאמן, אני משיג עוד התקדמות. היום אני כבר הולך עם קביים".
קראו עוד:
פרופ' איזבלה שוורץ:״המכשיר בנוי באופן חכם כך שהוא מאפשר לנו להפחית כמעט לאפס את משקל גופו של המטופל. המטופל מעט דורך ומעט נישא באוויר על ידי אוויר שמוזרם מלמטה, וכך מתאפשר לו לדרוך על הרגל באופן לא מלא, מדוד ומפוקח"
בין הכלים הטיפוליים המשמשים את דביר בתרגולי הפיזיותרפיה, נמצא אימון על מכשיר האנטי-גרביטי (Anti-Gravity), המיועד לשיקום פצועים שלא מסוגלים לדרוך על רגליהם. פרופ' איזבלה שוורץ, מנהלת המחלקה לשיקום בבית החולים, מסבירה כי המכשיר, שפותח בנאס"א על ידי חברת Rewalk ונרכש על ידי הדסה הר הצופים, הוא היחיד מסוגו בירושלים. עם זאת, יצוין כי הוא קיים בבתי חולים אחרים בארץ, דוגמת המרכז הרפואי בית לוינשטיין ברעננה ובבית החולים השיקומי רעות בתל אביב.
המכשיר מאפשר לצוות אפשרויות טיפוליות שעד כה לא היו קיימות. אפילו שחקני קבוצת ריאל מדריד נעזרים בו לשיקום מפציעות ספורט, וכן טניסאים מהשורה הראשונה.
״הטכנולוגיה הזו מסייעת בשיקום של פגיעות מסוגים שונים, המביאות להגבלה או מניעת הליכה, כמו חולשת שרירים או בעיות בשיווי המשקל", היא אומרת. "המכשיר בנוי באופן חכם, המאפשר לנו להפחית כמעט לאפס את משקל גופו של המטופל. במהלך האימון על המכשיר, המטופל מעט דורך ומעט נישא באוויר על ידי אוויר שמוזרם מלמטה, וכך הוא יכול לדרוך על הרגל באופן לא מלא, מדוד ומפוקח - כמעט מיד לאחר ניתוח. הדבר מספק לדביר וחבריו למחלקה שנפגעו ברגליהם, את היכולת ליהנות מהתקדמות שיקומית מהירה בהרבה מזו שהכרנו עד כה".
1 צפייה בגלריה
סמ"ר עידו במהלך אימון על מכשיר האנטי-גראביטי
סמ"ר עידו במהלך אימון על מכשיר האנטי-גראביטי
"כל יום אני משיג עוד התקדמות". סמ"ר עידו במהלך אימון על מכשיר האנטי-גרביטי
(צילום: דוברות הדסה)
בעת השימוש באנטי-גרביטי, המכשיר מגן על המטופל מכל צדיו ומוביל את צעדיו על מסלול הליכה, דבר המאפשר בקרה מוקפדת על קצב ההתקדמות. "עם הזמן, ובקצב ההתקדמות האישית של כל אחד, אנחנו מעלים את המשקל שאנחנו מאפשרים לו לדרוך עליו. ההדרגתיות הזו מאפשרת שיקום יעיל ונכון יותר", מדגישה פרופ' שוורץ. "המקרה של דביר, שנותח ברגל בעין-כרם בשל פגיעת הפצמ"ר, הוא מקרה קלאסי לשימוש במכשיר. הצוות המקצועי יודע לעבוד לפי רף ההתקדמות שלו, עד שיגיע להליכה מלאה על הרגל".
לפי שעה, נראה כי הטיפול רושם הצלחה. "אני מתאמן על המכשיר ומרגיש כאילו שאני הולך כמו קודם, לפני הפציעה. רק כשאני יורד ממנו, אני נזכר שבעצם אני עוד לא שם", מספר דביר. "עם זאת, אני לגמרי בדרך לצעוד עם שתי הרגליים באופן עצמאי. אין אפשרות אחרת מבחינתי".
"דביר מפגין נחישות ראויה להערכה במאבק לחזור ולעמוד על שתי רגליו", מסכמת פרופ' שוורץ. "הנחישות הזו והרצון להתקדם מהווים השראה לכולנו".