המחסור בתרופות והדאגה של מערכת הבריאות: אדיר ינקו עם הפרטים
ברקע המחסור בתרופות שנחשף השבוע לראשונה ב-ynet, בארגוני הסיוע והעמותות מספרים כי חולים רבים נותרו בשבועות האחרונים ללא התרופה שלהם. בנוסף, מבדיקת ynet וידיעות אחרונות, עולה תמונה מדאיגה ביותר באשר לעומק המשבר במשרד הבריאות, כאשר מאז חודש מרץ האחרון משרת ראש אגף רוקחות במשרד הבריאות לא אוישה, וחלק מהתקנים הקריטיים לצורך רישום תרופות אינם מאוישים אף הם.
במערכת הבריאות מותחים ביקורת על המשרד וטוענים כי המצוקה הקשה באגף הרוקחות של המשרד, לצד היעדר רגולציה ופיקוח על נושא המלאים של התרופות, הם שהביאו למשבר החמור בהיקפו ולפגיעה הקשה בציבור החולים.
קראו עוד:
"בחודשים האחרונים הביקוש לתרופות גדל", אומר ברוך ליברמן, מנכ"ל ומייסד עמותת "חברים לרפואה", הארגון הגדול בישראל אשר מספק תרופות לחולים וביתר שאת לנזקקים. "יותר ויותר תרופות נעלמות מהמדף, ובהן גם תרופות שגרתיות שאתה מצפה שיהיו זמינות, אך הן הולכות ונעלמות.
2 צפייה בגלריה
ברוך ליברמן
ברוך ליברמן
ברוך ליברמן: "אנחנו עוזרים לכ-7,000 חולים בחודש. לפני שנה המספרים עמדו על כ-6,000"
(צילום: באדיבות חברים לרפואה)
"יש תרופות מאוד בסיסיות לכאבים שאין להן תחליף. גם תרופה בסיסית נגד שלשולים אבל גם תרופות הכנה לביצוע בדיקת קולונוסקופיה קשה למצוא, ואנשים דוחים את הבדיקה הזו, שעשויה להציל חיים, כי יש מחסור בתרופה. גם כך אנשים מתקשים לקנות תרופות היום בגלל יוקר המחיה, והמחסור בתרופות מחריף את זה".
הוא מוסיף ואומר: "אנחנו קוראים לכל מי שיש לו, אם יש לכם תרופות שאתם לא צריכים או מישהו שנפטר ונשארו תרופות או כל תרופה אפילו הזולה ביותר, תעבירו אלינו אנחנו מעביר את זה בחינם למי שצריך, זה יכול להציל חיים".
לדבריו, "אנחנו עוזרים לכ-7,000 חולים בחודש. לפני שנה המספרים עמדו על כ-6,000 חולים בחודש. נוצר לחץ גדול עוד יותר על אותן התרופות שגם כך אנחנו נדרשים לתת. לבצע היום ייבוא או להכניס תרופה חדשה - זה בלתי אפשרי כי אין רישום תרופות. משך הזמן הדרוש היום כדי לרשום תרופה חדשה בארץ עלול לקחת שנתיים. יש מחסור בכוח אדם במשרד הבריאות וכתוצאה מכך הכול מתעכב. זה יגבה חיי אדם, כי כשבן אדם לא לוקח תרופה זה לא משפיע רק עליו אלא גם על הסביבה שלו. הנזק הכלכלי הוא לא רק על החולה ויש לכך השלכות משמעותיות".
האזינו לראיון עם פרופ' שלמה וינקר ראש חטיבת רפואה בלאומית ונשיא איגוד רופאי המשפחה האירופי ברדיו ynet:
בכירים במערכת הבריאות מותחים ביקורת קשה על התנהלות משרד הבריאות. "נושא המלאים של התרופות מעולם לא היה מנוהל", מספר בכיר במערכת הבריאות. "הוא לא מנוהל על ידי משרד הבריאות ולא על ידי החברות. למעט הרצון הטוב של החברה, משרד הבריאות בפועל לא קונס ולא מעניש אותן. אף אחד לא משלם על כך מחיר חוץ מהאזרח הקטן בקצה. לחברות אין אינטרס להודיע שיש מחסור כי באותו רגע יוכלו להביא תרופה חלופית. המשרד באופן מודע לא מטפל בנושא הזה.
"שום דבר ממה שקורה כרגע לא מפתיע", ממשיך הגורם הבכיר, "המשרד לא יודע להתעסק עם הנושא הזה. כמו בכל דבר, משרד הבריאות לא קובע מדיניות אלא נגרר והאחרון לדעת. הקופות יכולות להרים דגל שלושה או ארבעה שבועות לפני שמשרד הבריאות ידע על כך ומעולם לא התמודד עם זה. הם מתנהלים ממשבר למשבר. המצב על הפנים, ושום דבר לא מטופל".
2 צפייה בגלריה
משבר המחסור בתרופות
משבר המחסור בתרופות
"גם כך אנשים מתקשים לקנות תרופות היום בגלל יוקר המחיה, והמחסור בתרופות מחריף את זה"
(צילום: shutterstock)
בריאיון אתמול (ב') ל-ynet radio אמר יו"ר הסתדרות הרוקחים דודו פפו כי עשרות עד מאות תרופות חסרות בשוק: "המצב הידרדר בשלוש השנים האחרונות, זה לא משהו שקרה פתאום, אבל בשבועות האחרונים הגיעו מים עד נפש. כמות החוסרים היא של עשרות עד מאות תרופות. כולם מדברים על האקמול, כי כולם מכירים אותו, אבל למעשה, החוסר הוא לכל אורך קשת התרופות: טיפות עיניים, משחות, תרופות לסרטן, לדלקות, לכאבים".

משרד הבריאות: המחסור לתקופות קצרות ומוגבלות

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בחודשים האחרונים, מאז עזבה ראש האגף, עסק משרד הבריאות בטיוב תהליכי עבודה באגף הרוקחות. המשרד נערך לפרסם בקרוב מכרז לאיוש תפקיד ראש אגף הרוקחות. בתקופה שחלפה מילא את התפקיד סגן ראש האגף, איש מקצוע ותיק ומנוסה שמכיר את האגף ומערכת הרוקחות לעומקם.
"לגבי תקנים במחלקה לרישום תכשירים: האגף קיבל תקנים חדשים לטובת קיצור זמני רישום וחיזוק עבודת רישום התרופות ונמצא כרגע בשלב איוש המשרות. מרביתם המוחלט של אירועים שבהם קיים מחסור הינם לתקופות קצרות ומוגבלות. למרבית התרופות ישנם תחליפים מותאמים. במקרים נדירים שבהן המחסור ארוך מהרגיל, אנשי המקצוע במשרד הבריאות מורים על פתרונות טיפוליים חליפיים ונעשה מאמץ מול החברות לספק מיידית ובאופן מוסדר".