בשיתוף סאנופי
בקרב חלקים בציבור קיימת התפיסה השגויה ששפעת היא מחלה קלה. אולם למעשה מי שאוחזים בתפיסה הזו נוטים להתבלבל בין צינון לשפעת. "צינון מלווה בדרך כלל בכאב גרון, גודש באף, התעטשויות וכדומה. צינון זו באמת בסך הכול מחלה קלה", מסביר פרופ' אייל לשם, מנהל המכון לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות במרכז הרפואי שיבא תל השומר. "בניגוד לצינון, התסמינים של שפעת חמורים הרבה יותר וכוללים חום גבוה, כאבי שרירים, כאבי ראש, שיעול, נזלת, חולשה והרגשה כללית רעה. שפעת נחשבת למחלה קשה יותר ובמהלך ההיסטוריה מתו משפעת מאות מיליוני בני אדם – בעיקר קשישים וסובלים ממחלות רקע, אך גם ילדים קטנים ונשים בהריון".

חשש לעונת שפעת קשה במיוחד

בשלוש שנים האחרונה העולם עסק רבות בנגיף הקורונה אולם כדאי לזכור שגם שפעת היא מחלה מסוכנת. "חשוב לדעת שהשפעת היא הגורם הנפוץ ביותר לתחלואה נשימתית במהלך החורף", מסביר פרופ' לשם, "אומנם בשנתיים האחרונות חווינו ירידה משמעותית בהדבקות בשפעת בעקבות הסגרים והריחוק החברתי, אך השנה המצב שונה מפני שהמשק פתוח".
ההערכה שהחורף תהיה בישראל תחלואת שפעת קשה. הערכה הזו מתבססת על דיווחים המגיעים מחצי הכדור הדרומי. על פי הדיווחים באוסטרליה עונת השפעת במדינה נחשבה לאחת הקשות שידעה המדינה מזה חמש שנים ושיעור החולים בה גבוה יותר ממה שהיה לפני פרוץ מגפת הקורונה. "עונת השפעת באוסטרליה עלולה לרמז על כך שצפויה לנו בחצי הכדור הצפוני עונת שפעת ממש גרועה", מסביר פרופ' לשם.
שפעת נחשבת למחלה מאוד מדבקת שיכולה להתפשט במהירות. לרוב המחלה מועברת מאדם לאדם באמצעות טיפות מיקרוסקופיות המכילות כמות גדולה של הנגיפים כאשר אדם משתעל, מתעטש או מדבר. "הידבקויות רבות מתרחשות אצל ילדים בגן ובבית הספר, אבל הם כמובן מביאים את השפעת הביתה אל ההורים, המבוגרים והקשישים", מסביר פרופ' לשם.
1 צפייה בגלריה
שפעת
שפעת
להגן על המבוגרים מפני שפעת
(צילום: shutterstock)

האוכלוסיות בסיכון

אוכלוסיית הסיכון העיקרית היא בקרב בני חמישים ומעלה ובמיוחד מבוגרים מעל גיל 65 מפני שמערכת החיסון שלהם חלשה יותר. מחקר שפורסם לפני מספר שנים על ידי המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית (CDC) הראה כי למבוגרים עם מחלות כרוניות יש סיכון גבוה יותר לסיבוכים ותמותה בעקבות שפעת. על פי הממצאים שהתבססו על נתוני התחלואה בארצות הברית נמצא ש- 92.6% מהמבוגרים שאושפזו עם שפעת סבלו ממחלת רקע אחת או יותר כאשר הנפוצות ביותר היו מחלות לב וכלי דם (45%), הפרעה מטבולית (42.9%) והשמנת יתר (39.4%).
ישנן גם קבוצות נוספות שנמצאות בסיכון לסיבוכים בעקבות התחלואה בשפעת כמו ילדים מתחת לגיל חמש, נשים בהיריון או אנשים שסובלים ממחלות כרוניות כמו סכרת, בעיות נשימה שחייבים להתחסן. "חשוב לזכור שחוץ מקבוצות הסיכון לעיתים נדירות גם צעירים ואנשים בריאים ללא מחלות רקע עלולים לסבול משפעת קשה ומסוכנת", מסביר פרופ' לשם.
לדבריו, אחת הבעיות המרכזיות בהתמודדות עם הנגיף היא שרבים לא תופסים את עצמם כאוכלוסייה בסיכון: "הורים חייבים להבין שגם ילדים עלולים להימצא בסיכון בגלל שפעת. גם נשים בהיריון לא תמיד תופסות את עצמן כאוכלוסייה בסיכון, אבל כל שנה אנו מטפלים בשיבא במספר נשים בהיריון שמגיעות לבית החולים בעקבות סיבוכי שפעת קשה, עד כדי פגיעה ריאתית שמצריכה הנשמה מלאכותית ואפילו פגיעה לבבית", אומר פרופ' לשם. "למרבה הצער גם קשישים לא תמיד מודעים לסכנות של המחלה ואינם יודעים שמערכת החיסונית שלהם חלשה יותר בהשוואה לתקופה שהם היו צעירים ולכן עליהם להגן על עצמם יותר משאר האוכלוסייה".
מזה שנים רבות יש חיסון בטוח ויעיל נגד שפעת שמומלץ לאוכלוסיות בסיכון. בשנים האחרונות פותחו מספר חיסוני שפעת שמיועדים לבני 65 ומעלה. חיסונים אלו מכילים כמות גבוה של החומר "המאגלוטינין" – החומר המצוי בחיסוני השפעת הרגילים. המטרה של החיסונים האלו לתת הגנה טובה יותר למבוגרים המצויים בסיכון גבוה יותר. חיסונים אלו הוכחו כבטוחים ולא נרשמו תופעות לוואי שונות מהחיסונים הרגילים.

לא לחכות וללכת להתחסן

החיסון יעיל ביותר כאשר לוקחים אותו לפני התפשטות השפעת. "חשוב לזכור שלוקח בערך שבועיים מקבלת הזריקה עד התפתחות הנוגדנים בגוף", מסביר פרופ' לשם "ולכן כדאי להתחסן בחודשים אוקטובר ונובמבר. אל תחכו לכותרות המפחידות בעיתונים שמופיעות בכל שנה בדצמבר על המחלקות הפנימיות שמלאות עד אפס מקום בקשישים". פרופ' לשם ממליץ לכלל האוכלוסייה ובעיקר לאוכלוסיות בסיכון להתחסן מיד בתחילת מבצע החיסונים בקופות החולים. "גשו להתחסן מוקדם ככל הניתן וכך תהיו מוגנים כאשר המקרים בשיאם בסוף דצמבר ובמהלך החורף הקרוב".

לנפץ את המיתוס – החיסון לא גורם לתחלואה

הרבה אנשים מחזיקים בתפיסות שגויות לגבי חיסוני שפעת. "רבים לא מכירים את היתרונות של החיסון לשפעת", מסביר פרופ' לשם, "החיסון לא רק מקטין את הסיכוי לתחלואה קשה ומפחית את הסיכון לתמותה, הוא גם מסייע במניעת סיבוכים כמו שבץ מוחי או התקפי לב".
לא מעט אנשים חוששים מתופעות הלוואי של החיסון, אך למעשה מדובר בתופעות קלות ביותר – כאב קל במקום ההזרקה ולעתים כאבי ראש קלים. "ישנה תפיסה שגויה בקרב הציבור שהחיסון גורם לשפעת", אומר פרופ' לשם, "אבל צריך לדעת שהחיסון מכיל נגיף מומת ולכן הוא אינו יכול לגרום כלל למחלה. השפעת נגרמת מהווירוס ולא מהחיסון"
האם צריך להתחסן כל שנה? בהחלט. "וירוס השפעת עובר כל שנה מוטציות שונות, ולכן החיסון של שנה שעברה לא יעיל כנגד הנגיפים של החורף הנוכחי", מסביר פרופ' לשם.
אז למה אתם מחכים? לכו להתחסן.
לקרוא עוד על מחלת השפעת – לחצו כאן

בשיתוף סאנופי
גילוי נאות: הכותב משמש כיועץ של חברת סאנופי