הישיבה הראשונה: דיוני סל התרופות לשנת 2023 של ועדת סל התרופות נפתחו הערב (א') במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. בראש הוועדה עומדת השנה פרופ' דינה בן יהודה, דיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית וראש המערך ההמטולוגי בהדסה. תקציב הוועדה השנה, כמו בשנה שעברה, הוא 550 מיליון שקלים והיא צפויה להגיש את המלצותיה במהלך חודש דצמבר או תחילת ינואר 2023. במסגרת דיוני הוועדה 300 עד 400 תרופות, טכנולוגיות ועדכוני התוויות יעלו לדיון.
2 צפייה בגלריה
סל הבריאות 2023
סל הבריאות 2023
סל הבריאות 2023. מימין: פרופ' נחמן אש, פרופ' דינה בן יהודה, שר הבריאות ניצן הורוביץ, ד"ר אסנת לוקסנבורג, טל מורגנשטיין
(צילום: שאול גולן)
בדיון הפתיחה התייחס שר הבריאות ניצן הורוביץ למשבר המתמחים. "הקיצור היה צריך להתחיל כבר באפריל, אבל ההפרה - בוטה אני חייב לציין, של הסיכומים על ידי משרד האוצר מנעה זאת", אמר. "כשל שלטוני של ממש מקשה ומונע את המהלך שקריטי כל כך למערכת – לעצור את ההעסקה הבלתי סבירה של הרופאות והרופאים המתמחים.
"אני מודה לראש הממשלה שנענה לפניה שלי והתערב גם כן. הוא הורה לאוצר להעביר את התקציב והתקנים, בדיוק על פי הסיכום בתקציב מדינה ובהסכמות עם שר האוצר, שרת הכלכלה ואנוכי לאחר מכן. אנחנו ממתינים לראות את זה קורה. משרד הבריאות ערוך ומוכן לצאת לדרך - אין לאוצר שום זכות ושום סיבה סבירה להמשיך להחזיק את הכסף הזה, להחזיק את המתמחים על הרגלים 26 שעות ברצף".
"כרפואה אני מכירה את ההרגשה שאני והחולים חשים בכל שנה כדי לדעת האם התרופה לה הם זקוקים נכללה בסל או לא", אמרה בן יהודה. "אני מכירה את תחושת האכזבה והשמחה. ברור לי שלא כל מה שאנחנו רוצים בסל ייכלל, אבל אני יודעת ומאמינה שיהיה תהליך הוגן שיסייע לכמה שיותר אנשים בישראל. אני מתייחסת לתפקידי כיו"ר הוועדה בחרדת קודש. אנחנו הולכים לקראת דרך ארוכה אבל בטוחים שהיא תצליח".
2 צפייה בגלריה
פרופ' דינה בן יהודה. "מתייחסת לתפקידי בוועדה בחרדת קודש"
פרופ' דינה בן יהודה. "מתייחסת לתפקידי בוועדה בחרדת קודש"
פרופ' דינה בן יהודה. "מתייחסת לתפקידי בוועדה בחרדת קודש"
(צילום: קרן דניאלי)
בשבוע שעבר פורסמה רשימת חברי ועדת הסל, בה חברה גם השופטת לשעבר הילה גרסטל. חברים בולטים נוספים הם ד"ר סוהיר אסדי, מנהלת מחלקת נפרולוגיה ברמב"ם, פרופ' נדב דוידוביץ, מנהל בית הספר לבריאות הציבור, אוניברסיטת בן-גוריון וראש תחום מדיניות בריאות במרכז טאוב, פרופ' יצחק שפירא, סמנכ"ל ומנהל בי״ח שיקומי באיכילוב הרב ד"ר שאול פרבר, מייסד עמותת 'עתים'.

טיפולים לסרטן השד, לאסתמה ולסוכרת

בין הטיפולים המועמדים לסל: טרודלבי לטיפול בסרטן שד גרורתי, דופיקסנט לאסתמה קשה בילדים, אוזמפיק ורבלסוס לסוכרת מסוג 2. גם BCI, בדיקה שמונעת צורך בטיפול הורמונלי בסרטן שד, מועמדת, כמו גם אופדיבו בשילוב עם כימותרפיה לטיפול בסרטן ריאה NSCLC נתיח ומבקמטן לטיפול בחולי HCM חסימתית סימפטומטית.
תרופות נוספות: פאריסימאב - לטיפול בניוון מוקולארי שעשוי לגרום לעיוורון ולטיפול בבצקת מוקולרית על רקע סוכרת, מריבוויר - לטיפול בווירוס CMV עמיד במושתלים, מונג׳ארו לטיפול בסוכרת וטיפול בגריה מגנטית באמצעות קסדה למטופלים המתמודדים עם OCD (הפרעה טורדנית כפייתית), ג'ארדיאנס, תרופה לבעלי אי ספיקת לב כשל לבבי מכל סוג, בקסרו, חיסון מונע לדלקת קרום המוח בקרב ילדים ופאדסב, תרופה עבור סרטן בשלפוחית השתן.
ב-ynet פורסמה לראשונה גם רשימת התרופות המומלצות על ידי איגוד הרופאים האונקולוגיים, שגם הן מועמדות לדיון בסל.