(NYU)

אופטימיות זהירה בסיוט הנורא: שלוש שנים לאחר תאונת הדרכים הקשה שעבר ג'ו דמאיו בעקבותיה נכווה בכל חלקי גופו ופניו הושחתו, ולאחר שעבר השתלת פנים מהפכנית, הוא מתחיל לגלות מחדש את התחושות על גבי העור, מחום וקור ועד לרטיבות ומגע של אדם אחר. כעת, בית החולים בו טופל בניו יורק משחרר פרטים חדשים על התהליך הכואב והדרמטי שעבר.
קראו עוד:
התאונה ארעה ב-14 ביולי 2018: ג'ו דימאו בן ה-19 אז, חזר מעבודתו במשמרת הלילה כבודק מוצר. אלא שבדרכו הביתה מכוניתו התהפכה, התרסקה והתפוצצה. התוצאה הייתה קשה: כוויות דרגה שלישית, החמורה ביותר, בשטח של מעל 80% מגופו.
3 צפייה בגלריה
ג'ו דימאו מושתל הפנים
ג'ו דימאו מושתל הפנים
ג'ו דימאו. לפני התאונה
הוא אושפז ביחידת הכוויות שבמרכז הרפואי בליווינגסטון שבניו ג'רזי, חלק מהזמן בהרדמה בשל הכאבים העזים, ועבר כ-20 ניתוחי שחזור. אלא גם אחריהם הוא נותר עם פנים מושחתות לחלוטין ושימוש מוגבל רק בידיים ובפנים.
הוא פנה בחודש מרץ 2019 לד"ר אדוארדו רודריגז, ראש המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים האוניברסיטאי לנגון שבניו יורק, ועבר שלוש השתלות פנים מוצלחות. ב-12 באוגוסט הוביל ד"ר רודריגז צוות של מעל 140 מנתחים, אחיות וצוותים רפואיים נוספים בהליך שארך 23 שעות ושהעניק לו פנים חדשות וזוג ידיים, בהשתלה הכפולה הראשונה שבוצעה אי פעם בעולם.
3 צפייה בגלריה
ג'ו דימאו מושתל הפנים
ג'ו דימאו מושתל הפנים
140 אנשי צוות בניתוח שארך 23 שעות
"רצינו להעניק לו לא רק פנים חדשות אלא גם זוג ידיים שעמם יוכל לעבוד ולתפקד עצמאית", אמר ד"ר רודריגז. ההתאוששות מהניתוח הייתה ארוכה וקשה ואחריה שיקום ארוך וממושך. אבל לאחרונה ניכרים איתותים ראשונים להצלחת הניתוח: דימאו החל לחוש בתחושות טמפרטורה ומגע על גבי עור הפנים והידיים.
"אני מופתע מאוד כשאני נוגע במשהו חדש או כשמישהו נוגע בי ואני מרגיש אותו בפעם הראשונה", אמר דימאו, "הדחף שמניע אותי הוא המטרה לעבור מבית ההורים לבית משלי ואולי אפילו לנהוג שוב".
3 צפייה בגלריה
ג'ו דימאו מושתל הפנים
ג'ו דימאו מושתל הפנים
שלוש שנים אחרי. מתחיל להרגיש תחושות
ניתוחי השתלות הפנים נחשבות להצלחה גדולה כבר 16 שנים. הניתוח החלוצי התרחש בנובמבר 2005 כשרופאים בצרפת הציגו את איזבל דינואר בת ה-38 אז, שפניה הושחתו לאחר שננשכה על ידי כלב. לדינואר הושתלו אף חדש, סנטר ושפתיים מתורם מת.
שנה לאחר מכן עבר לי גואושינג, צייד ממחוז יונאן בסין שהותקף על ידי דוב, את השתלת הפנים השנייה בהיסטוריה. בניתוח שארך 14 שעות הושתלו בפניו לחי חדשה, שפה עליונה ואף מתורם מת.
לפני עשר שנים הצטרפה גם ארצות הברית למהפכת השתלות הפנים, לאחר ביצוע השתלת פנים כמעט מלאה באישה מתורמת מתה. הייתה זו השתלת הפנים שבה הוחלפו 80% מפניה של האישה, והרופאים הותירו רק את המצח ואת הסנטר המקוריים שלה. מאז השתלות הפנים הראשונות בוצעו ברחבי העולם עשרות ניתוחים כאלה, המצריכים עשרות אנשי צוות ובהם פלסטיקאים, מומחי כלי דם, אף אוזן גרון, פה ולסת, מרדימים, רופאי טיפול נמרץ, אחיות וטכנאים, ובהמשך שיקום ממושך מאוד שנמשך חודשים ואף שנים, תוך שהמושתל נאלץ ליטול למשך כל חייו תרופות למניעת דחיית השתל.