(צילום: ניצן דרור)
"כשאנחנו מסתכלים על ההודעה של ארגון הבריאות העולמי, אנחנו רואים שהיא מנוסחת מאוד בזהירות ואומרת, 'במקרים חריגים מאוד אנחנו חושבים שכדאי לאפשר את הדחייה הזאת'", כך אמר הבוקר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, בעקבות השאלה שעולה בימים האחרונים, האם ניתן לדחות את מנת החיסון השנייה נגד קורונה ליותר משלושה שבועות.
"זה כמו באנטיביוטיקה, כשאתה צריך לקחת אותה כל יום, כמה פעמים ביום, ואז אתה אומר, 'בוא נתחיל רק עם יומיים, ואז נראה מתי ניקח את המנות האחרות'. במקרים מסוימים זה יעזור ויהיה בסדר; במקרים אחרים לא. זו בעיה"
"יש פה נושא מאוד עקרוני: אנחנו פועלים פה בלי מידע, וזה מפריע לי. יש פה הנחה שזה יעבוד, ואני מאמין באופן כללי שמערכת החיסון תוכל להתמודד עם הדחייה הזאת, אבל כאיש מקצוע אני לא יכול לתת גושפנקה מלאה לגישה כזו כשאין לנו סימוכין. זה כמו באנטיביוטיקה, כשאתה צריך לקחת אותה כל יום, כמה פעמים ביום, ואז אתה אומר, 'בוא נתחיל רק עם יומיים, ואז נראה מתי ניקח את המנות האחרות'. במקרים מסוימים זה יעזור ויהיה בסדר; במקרים אחרים לא. זו בעיה. הדבר השני שמאוד מפריע לי, זה שהחיסון הזה ניתן בעיקר לאוכלוסיות חלשות, ושם יש משמעות לצעדים כאלה, כי מערכת החיסון בקרב האוכלוסיות האלה היא קצת יותר חלשה. אז אולי לגיטימי לדחות - אני יכול להבין כשזה קורה במדינות כמו אנגליה וארה"ב, שבהן התחלואה גואה, ויש ממש בעיה - אבל אני חושב שכדאי להיצמד לנתונים שיש לנו. לא הייתי דוחה את החיסון השני".
פרופ' כהן נשאל אם ניתן לדעתו לערבב בין מנות החיסון של פייזר לאלה של מודרנה. תשובתו: "שתי החברות עובדות על אותה טכנולוגיה, כך שאם צריך לערבב בין החיסונים שלהן, הנזק לא נראה לי גדול. אבל אם צריך לערבב בין החיסון של אסטרהזניקה ומודרנה, או בין אסטרהזניקה ופייזר, מדובר בשתי שיטות שונות, ואין לנו נתונים לגבי התוצאות. אנחנו צריכים לפעול על פי נתונים, ולא להמר על חיים של חולים".
1 צפייה בגלריה
מקפיא חיסוני קורונה
מקפיא חיסוני קורונה
"אפשר לערבב בין החיסונים של פייזר ומודרנה". מקפיא חיסוני קורונה
(צילום: אביגיל עוזי)
אשר ליעילות החיסון אל מול המוטציות השונות של הקורונה שהתפתחו בשבועות האחרונים, אמר פרופ' כהן: "לאור התוצאות שקיבלנו ביום חמישי מאוניברסיטת טקסס, נראה שהחיסון יכול להקנות עמידות בפני הזן הבריטי. הזן הדרום אפריקאי כולל את הזן הבריטי ועוד שתי מוטציות. יש סברה שזה יכול לעזור, אבל זה לא נבדק. מחקר מוקדם העלה שנוגדנים ממחלימים מהזן הדרום אפריקאי יהיו אולי פחות יעילים, אבל נוגדנים זה לא הכול. להערכתי, אם הוכחנו שתחלואה בזן אחר של הקורונה יכולה להגן מפני הקורונה הנוכחית - אז למי שמתחסן, ולמי שחלה בעבר בזן הרגיל, יש מידה מסוימת של חסינות, אולי אפילו חסינות מלאה, נגד הזנים החדשים".