פריצת דרך עולמית בניתוחי לב: רופאי המרכז הרפואי שערי צדק ביצעו "ניתוח לב פתוח" באמצעות צנתור פשוט. דרך הצנתר, החדירו הרופאים סכין וביצעו את הפעולה הכירורגית בלבה של המאושפזת. ככל הידוע, זוהי הפעם הראשונה שפעולה כירורגית כזו מתבצעת בעולם הקרדיולוגיה.
אנט קרון בת ה-96, סבלה מחסימה במסתם הלב שגרמה להידרדרות ביכולת התפקוד שלה וסיכנה את חייה. מומחים רבים סרבו לנתחה מפאת גילה, ובצנתור לא ניתן היה לטפל בה ללא הפיתוח החדש. "הגעתי למצב שבו פעולות שיכולתי לבצע בקלות בעבר הפכו קשות יותר ויותר", היא סיפרה, "פניתי למספר רופאים בארץ אך לכולם הייתה אותה התשובה, עדיף להישאר עם החסימה ולא להסתכן".
3 צפייה בגלריה
ד"ר דביר עם אנט המנותחת
ד"ר דביר עם אנט המנותחת
ד"ר דני דביר עם אנט קרון המנותחת
(צילום: המרכז הרפואי שערי צדק)
הניתוח בוצע באמצעות פיתוח ישראלי חדש, סכין זעירה בגודל מילימטרים בודדים המוחדרת בצנתור ומאפשרת לנתח דרך הצנתר מבלי להפסיק את פעילות הלב. את הסכין פיתחו מומחי הלב של בית החולים שערי צדק, בהובלת ד"ר דני דביר, מנהל מחלקת צנתורי הלב בבית החולים, המומחה בשיטות צנתוריות ייחודיות, בשיתוף עם חברת "פיקארדיה" הישראלית.
לדברי ד"ר דביר, במהלך צנתור רגיל להשתלת מסתם לב, "עלי המסתם", הנמצאים בתוכו, נדחפים הצידה בידי המסתם החדש שמוחדר בצנתור. אלא שבחולים שאצלם עורקי הלב נמצאים ממש בסמוך למסתם, העלים שיידחפו עלולים לחסום את הזרימה ללב ולגרום להתקף לב מסוכן. כך, אוכלוסיית מטופלים גדולה נותרת ללא טיפול מתאים.
3 צפייה בגלריה
ד"ר דביר במהלך הניתוח
ד"ר דביר במהלך הניתוח
ד"ר דביר במהלך הניתוח
(צילום: המרכז הרפואי שערי צדק)
"נדרשנו לחשוב איך לחתוך את העלה של המסתם שעלול לגרום לסיבוך, ופיתחנו סכין מתקפלת קטנה בגודל מספר מילימטרים שניתן להחדיר ללב דרך כלי הדם ולבצע את הניתוח בזהירות מרבית", מסביר ד"ר דביר. "הפיתוח החדש משלים קשת של פתרונות ייחודיים לתחום צנתורי הלב ומקדם אותו לעידן בו כל האפשרויות פתוחות".
3 צפייה בגלריה
ד"ר דביר עם אנט המנותחת
ד"ר דביר עם אנט המנותחת
ד"ר דביר ואנט קרון
(צילום: המרכז הרפואי שערי צדק)
אנט שוחררה לביתה בתוך 48 שעות מתום הניתוח ותוכל לשוב לפעילות מלאה בקרוב. "זוהי בשורה של ממש", היא מספרת. "עולם הרפואה התפתח כל כך בשנים האחרונות. בשנות ה-30 לחיי התחלתי בעבודתי כאחות, החלוקה בתחומי הרפואה אז הייתה בסיסית ביותר. היום אפשר לבצע פעולות מורכבות ללא חיתוך, זה פשוט מדהים. הודות לטיפול הזה אוכל לשוב ולבצע את הפעולות אותן ביצעתי כמו שחייה והליכה קלה".