מומחים באולפן משבר קוררונה פאנל ד"ר עירוני, ד"ר רון דבי
(צילום: משי בן עמי)

"לצד האופטימיות, אני מודאגת", אומרת ד"ר אנג'לה עירוני, ראש מחוז השרון במכבי שירותי בריאות, בראיון לאולפן ynet. "בימים האחרונים אנחנו עושים טלפונים למטופלים שמסרבים להתחסן, ומתברר ש-93% מהם מפחדים לקבל את החיסון. מבחינתנו, המלחמה הגדולה ביותר היא בפייק ניוז, כי אנחנו מפסידים שם כרגע".
קראו עוד:
ד"ר רון דבי, מנהל המחלקה לנוירולוגיה בבית החולים וולפסון, שהשתתף גם הוא בריאיון, אמר שהוא נתקל בפייק ניוז לעיתים קרובות. "אנחנו נתקלים בכך בעיקר בקרב האוכלוסייה הצעירה", הוא אומר. "כמעט כל יום אנחנו מקבלים עשרות שאלות לגבי החיסון עם חששות ביחס אליו. כמובן, רוב החששות הם בלתי מוצדקים לחלוטין. יש פייק ניוז שרץ ברשתות ללא כל הצדקה ובוודאי ללא כל ביסוס רפואי. קודם כל, החיסון הוכח כבטוח. שנית, מחלת הקורונה היא לאין ערוך יותר קשה מהחיסון".
1 צפייה בגלריה
חיים אבי
חיים אבי
"אנחנו משכנעים את המשוכנעים": ד"ר אנג'לה עירוני
(צילום: ynet)
ד"ר עירוני נשאלה ממה בדיוק חוששים אותם מטופלים שמסרבים להתחסן, והשיבה: "הם חוששים ממידע כוזב על פגיעה בפוריות, מאפשרות להדביק אנשים אחרים אחרי קבלת החיסון. יש גם אנשים שאומרים שבכלל לא צריך להתחסן, כי המחלה הזאת קלה, והחיסון הזה נוצר מהר מדי. יש המון מידע שהוא לא נכון ולא מבוסס שגורם נזק מאוד גדול".
"אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו מפרקים את המידע הכוזב הזה, איך אנחנו משכנעים את הצעירים להגיע אלינו ולקבל את החיסון. דרושים שני דברים: הראשון, הסברה, והשני, תמריצים חיוביים למי שמתחסן"
ד"ר דבי התבקש להתייחס לנושא הפגיעה בפוריות, ואמר: "אין שום קשר בין החיסון לפגיעה בפוריות, ואין עדות מבוססת לאפשרות כזאת. לא רק שאין לכך עדויות, גם אין שום היגיון שתהיה פגיעה. החיסון פועל בדרך מסוימת, ואין שום היגיון רפואי-מדעי שאומר שהוא ישפיע על הפוריות. גם אין לכך ראיות בשטח. העניין של הפוריות הוא מצוץ מהאצבע, כמו דברים אחרים".
ד"ר עירוני התייחסה למחקרים שערכו קופות החולים כללית ומכבי בקרב מתחסנים, ואמרה: "אנחנו משכנעים את המשוכנעים. אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו מפרקים את המידע הכוזב הזה, איך אנחנו משכנעים את הצעירים להגיע אלינו ולקבל את החיסון. דרושים שני דברים: הראשון, הסברה, והשני, תמריצים חיוביים למי שמתחסן. צריך להשקיע בתמריצים האלה ולקבל החלטות, ולא להגיד, 'אולי מחר, אולי מחרתיים'. בואו נפתח עבור המתחסנים דברים שרק הם יוכלו לקבל. זה יעודד את הצעירים לבוא להתחסן. ככה הוא יוכלו לחזור לפאבים, למסעדות, להופעות. הרי זה מה שכולם רוצים".